۱۰ اسفند ۱۳۸۹ - ۱۸:۳۹

مسئول پخش عملیات روانی آمریکا +عکس

هواپیمای J130EC - تک تکاور، یک هواپیمای ترابری هرکول چهار موتوره‌ است که قابلیت اجرای مأموریت پخش رادیویی و تلویزیونی هوابرد و سیستم پرتاب اعلامیه عملیات‌های روانی را نیز داراست و عملیات های روانی را برای ارتش آمریکا انجام داده است.
کد خبر : ۱۷۷۶۱
به گزارش صراط نیوز به نقل از مشرق پیش از اینکه رسانه های جدید پا میدان عملیات روانی بگذارند یکی از شیوه های عملیات روانی برای پشتیبانی عملیات های نظامی، پخش برگه هایی بود که پیام های مورد نظر در آن نوشته شده بود و به وسیله هواپیما ریخته شده و به دست مردم جامعه هدف می رسید.

مأموریت
هواپیمایی که برگه های عملیات روانی آمریکا را پخش می‌کند، هواپیمای J130EC - تک تکاور یک هواپیمای ترابری هرکول چهار موتوره‌ ارتقاء یافته می‌باشد که عملیات‌هایی از قبیل عملیات اطلاعاتی، عملیات روانی، پخش رادیویی امور داخلی در موج‌های HF, FM, AM، تلویزیون و باندهای مخابره‌ای نظامی را رهبری می‌کند.

هواپیمای EC – 130SJ SUPER J عملیات‌های ویژه‌ای را هدایت می‌کند و مأموریت‌هایی از قبیل سقوط آزاد نظامی که شامل سقوط از ارتفاع بالا در حالی که چتر در ارتفاع پایین باز شود و سقوط از ارتفاع بالا در حالی که چتر از ارتفاع بالا باز شود. این هواپیما همچنین سیستم تحویل هوایی مشترک، سیستم تحویل مخزن و عملیات‌های روانی پرتاب اعلامیه را نیز انجام می‌دهد.
مسئولیت کامل مأموریت‌های هواپیمای تک تکاور و هواپیمای تک تکاور Super J را صد و نود و سومین گروه هوایی عملیات‌های ویژه، وابسته به فرماندهی عملیات‌های ویژه‌ نیروی هوایی واقع در میدل تاون «Middletown , pa.» بر عهده دارد.

مشخصات
بر روی این هواپیما بسیاری اصلاحات و بهسازی‌ها صورت گرفته است. این بهسازی‌ها شامل سیستم‌های هدایت تقویت شده، تجهیزات دفاعی، سوخت‌گیری مجدد در هوا و قابلیت پخش رادیوی آنالوگ و تلویزیون رنگی آنالوگ با تمامی معیارهای جهانی می‌باشد.

سابقه
مأموریت پخش رادیویی و تلویزیونی هوابرد در اواسط دهه‌ 1960 توسط EC – 121 «معروف به کرونت تک سرنشین» آغاز شد. این مأموریت بعدها «1980» به EC 130 E و در نهایت «2004» به EC – 130 J تحول یافت.


کمی پس از این‌که گروه هوایی عملیات‌های ویژه‌ صد و نود و سوم هواپیماهای EC – 130 را دریافت کرد واحد گارد ملی نیروی هوایی در عملیات امداد شهروندان آمریکایی در عملیات اضطراری سال 1983 شرکت کرد.


پس از آن این هواپیما به پروازگر تک سرنشین مشهور گشت و به عنوان ایستگاه رادیویی هوابرد در زمینه‌ اطلاع رسانی مستمر به شهروندان گرانادایی در مورد فعالیت نظامی ایالات متحده عمل کرده است.


سال‌ها بعد در سال 1989 پروازگر تک سرنشین در موفقیت عملیات‌های روانی هماهنگ موسوم به عملیات علت منطقی، بسیار مفید واقع گشت. در طی این مأموریت، این هواپیما با پخش سراسری مراحل اولیه‌ عملیات، کمک شایانی به پایان بخشیدن به رژیم نوریجا «Noriega» نمود.
در سال 1990 گروه هوایی عملیات‌های ویژه‌ صد و نود و سوم به فرماندهی عملیات‌های ویژه‌ نیروی هوایی که به تازگی شکل گرفته بود ملحق شد و هواپیمای تک تکاور، بدون هیچ تغییری در مأموریتش مجددا به عنوان هواپیمای گروه هوایی تخصیص داده شد. در سال 91 – 1990 تکاور تک سرنشین به‌منظور حمایت از عملیات‌های سپر صحرایی و طوفان صحرایی به عربستان سعودی و ترکیه اعزام گشتند.


مأموریت آن شامل پخش «صدای خلیج» و برنامه‌های بسیار موفقیت‌آمیز دیگر به‌منظور متقاعد کردن سربازان عراقی به تسلیم بوده است.


در سال 1994 تکاور تک سرنشین به‌منظور پخش پیام‌های رادیویی و تلویزیونی شهروندان و رهبران هایتی در طی عملیات حمایت از دموکراسی آمریکایی مورد استفاده قرار گرفت. در این پخش‌های رادیویی و تلویزیونی رئیس جمهور "جین برتراند آریستاید" برجسته و معرفی گشت که این کار به تحول منظم حکومت از نظامی‌گری به دموکراسی کمک کرد.


گروه هوایی عملیات‌های ویژه‌ صد و نود و سوم در ادامه‌ فعالیت‌هایش در سال 1997 به همراه تکاور تک سرنشین از طریق پخش رادیویی و تلویزیونی در بوسنی – هرزگوین به حمایت از گارد مشترک سازمان ملل پرداخت تا به عملیات نیروهای تثبیت کمک کنند.


در سال 1998 این واحد به همراه هواپیمایش در عملیات تندر صحرا شرکت کردند که در آن به جنوب غرب آسیا اعزام شدند تا مردم عراق را متقاعد کنند تا با قطعنامه‌ شورای امنیت موافقت کنند.
تکاور تک سرنشین بار دیگر در سال 1999 جهت حمایت از عملیات نیروهای هم پیمان وارد عمل شد. این هواپیماها مأموریت داشتند که به منظور جلوگیری از پاکسازی قومی و خروج صرب‌ها از منطقه، در کوزوو برنامه‌های رادیویی و تلویزیونی پخش کنند.

در سال 2001 تکاور تک سرنشین پیام‌هایی را به جمعیت افغانی‌های محلی و نیروهای طالبان طی عملیات تحمل تا آزادی فرستاد.


در سال 2003 تکاور تک سرنشین در جهت حمایت از عملیات آزادی عراق به خاورمیانه اعزام شد. این واحد همچنین در سال‌های 2005، 2007 و 2009 به‌منظور حمایت از عملیات‌های خارجی محتمل‌الوقوع به خاورمیانه اعزام شدند.

ویژگی‌های کلی
کارکرد اصلی: عملیات روانی و عملیات اطلاعاتی
پیمان‌کار: شرکت هواپیماسازی لاک‌هید
نیروی محرکه: موتورهای توربینی شش تیغه‌ AE2100D3 .
توان موتور: هر موتور 6000 اسب بخار
طول بال‌های هواپیما: 6/132 پا «3/40 متر»
طول هواپیما: 75/97 پا «7/29 متر»
ارتفاع: 8/38 پا «8/11 متر»
سرعت اتوماتیک: 335 مایل بر سرعت
سقف پرواز: 28000 پا «534/8 متر»
حداکثر وزن در زمان برخاستن: 164000 پوند «74390 کیلوگرم»
برد: 2300 مایل دریایی بدون سوخت‌گیری مجدد
خدمه: خلبان، کمک خلبان، افسر سیستم‌های پرواز، افسر سیستم‌های مأموریتی، دو مأمور حمل بار و پنج اپراتور سیستم‌های مخابره‌ای الکترونیکی
قابلیت راه‌اندازی اولیه: 1980
قیمت واحد: هواپیمای EC – 130J تقریباً 110 میلیون دلار و هواپیمای EC – 130SJ SUPER J تقریباً 85 میلیون دلار
صورت موجودی: هواپیمای EC – 130J ، نیروی فعال، O، ذخیره، O، ANG، 3
هواپیمای EC – 130SJ SUPER J ، نیروی فعال، O، ذخیره، O، ANG، 4

دفتر امور دولتی؛ فرماندهی عملیات‌های ویژه‌ی نیروی هوایی ایالات متحده.

EC-130J

 EC-130E/J Commando Solo

 EC-130E Commando Solo