۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۹:۱۳

موافقت کی‌یف با آغاز مذاکرات تمرکززدایی

مقامات کی‌یف با مشارکت در مذاکرات "تمرکززدایی" به عنوان بخشی از طرح پیشنهادی سازمان امنیت و همکاری اروپا موافقت کردند.
کد خبر : ۱۷۷۷۶۰
صراط: به نقل از الجزیره؛ مقامات کی‌یف موافقت کردند تا به عنوان بخشی از طرح صلح سازمان امنیت و همکاری اروپا گفتگوهایی را در مورد "تمرکززدایی" از ساختار و قدرت این کشور آغاز کنند؛ با این حال به علت اینکه "جدایی‌طلبان" شرق این کشور به این گفتگوها دعوت نشده‌اند، در موفقیت آن شک و تردید وجود دارد.

قرار است به عنوان بخشی از طرح پیشنهادی سازمان امنیت و همکاری اروپا، ناتو و برخی گروه‌های حقوق بشری آمریکایی و روسی، "آرسنی یاتسنیوک" نخست وزیر موقت اوکراین ریاست این گفتگوها را که دربرگیرنده برخی سیاستمداران این کشور، شخصیت‌های دولتی و مقامات محلی است را برعهده بگیرد.

علیرغم طرح سازمان امنیت و همکاری اروپا، یاتسنیوک تاکنون نشانه‌ای بابت دعوت احتمالی از گروه‌های مخالف کی‌یف برای شرکت در این فرآیند از خود بروز نداده است.

یاتسنیوک روز گذشته در سخنانی ضمن تشکر از تلاش‌های این سازمان اعلام کرد که کشورش برای پایان بخشیدن به این بحران، طرح و برنامه خود را دارد.

وی که در بروکسل به سر می‌برد، در صحبت‌های خود به جزئیات بیشتری اشاره نکرد، اما "الکساندر تورچینوف" رئیس جمهوری موقت این کشور اعلام کرد که گفتگوها شامل "نخبگان محلی" می‌شود.

تورچینوف گفت: "دولت علیه کسانی که با استفاده از سلاح‌های در دست خود در مناطق (شرقی) این کشور مرتکب افعال تروریستی می‌شوند،‌ براساس قانون و با ادامه عملیات ضد‌تروریستی، اقدام خواهد کرد."

در مقابل "جدایی‌طلبان" با بی اعتنایی به این طرح، این مذاکرات را بی‌معنا دانستند."

در همین زمینه، "دنیس پاتکووسکی" یکی از سردمداران گروه‌های معترض در شهر اسلاویانسک اعلام کرد: "دولت مستقر در کی‌یف نمی‌خواهد به صدای مردمان دونتسک گوش فرا دهد؛ آنها با تفنگ‌های خود به اینجا آمدند."


منبع: تسنیم