۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۶:۲۹

تحلیل نیویورک تایمز از مذاکرات وین

روزنامه آمریکایی با اشاره به خوش بینی مفرط ایجاد شده برای توافق نهایی هسته‌ای به اختلافات موجود بین ایران و ۱+۵ در موضوعات فنی اشاره کرد.
کد خبر : ۱۷۷۸۶۹
صراط: روزنامه آمریکایی با اشاره به خوش بینی مفرط ایجاد شده برای توافق نهایی هسته‌ای به اختلافات موجود بین ایران و ۱+۵ در موضوعات فنی اشاره کرد.

روزنامه نیویورک تایمز در تحلیلی به موضوع مذاکرات هسته ای ایران و گروه کشورهای 1+5 در وین برای توافق جامع هسته ای پرداخت.

به نوشته این نشریه در حالی که یک خوش بینی مفرط و غیر منطقی درباره کسب توافق نهایی ایجاد شده است شکاف بین دو گروه همچنان زیاد است.

به گزارش نیویورک تایمز در هر دو کشور ایران و آمریکا گروه های قدرتمندی از برهم خوردن مذاکرات خوشحال خواهند شد، همچنین اسرائیل بر برچیده شدن کامل تاسیسات هسته ای ایران تاکید دارد. با این حال موانع اصلی موضوعات فنی و اجرایی است.

این موضوعات شامل طیفی از مسائلی است از جمله: حجم و وسعت برنامه هسته ای ایران که منحصرا صلح آمیز است؛ چگونگی  تضمین ایجاد شفافیت کامل و انجام بازرسی فراتر از کشورهای غیر هسته‌ای نظامی که غنی سازی انجام می دهند و چگونگی پرداختن به موضوع موشک ها که در برنامه اقدام مشترک به نحو بسیار جزیی بدان اشاره شده است.

این نشریه در ادامه به تاسیسات فردو، تعداد سانتریفیوژها، ذخیره غنی شده ایران؛ بازرسی و نظارت و بحث موشک ها می پردازد.  با این حال نیویورک تایمز تاکید می کند این اختلافات به معنای عدم دستیابی به توافق نیست و آنچه تا کنون کسب شده است به خصوص در ارتباط با ایران و آمریکا را دستاورد بزرگی می خواند.

در انتهای این تحلیل بر حمایت از مذاکرات و روند دیپلماتیک تاکید شده چرا که «با جنگ چیزی کسب نمی شود و جنگ سومی در خاورمیانه آخرین چیزی است که آمریکا می خواهد.»
منبع: تسنیم