۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۲۰:۴۳

توافق بزرگ برای آزادی هزاران گروگان

پس از حمص، اینک خبرها حاکی از آن است که به زودی، توافقنامه مبادله بزرگی در منطقه صنعتی عدرا در سوریه منعقد و اجرایی خواهد شد که آزادی هزاران گروگان سوری از اهالی دوما را در پی دارد.
کد خبر : ۱۷۷۹۱۱
صراط: در پی موفقیت توافقنامه مبادله حمص، کمیته ای تحت عنوان کمیته آشتی مردمی شکل گرفت که تلاش برای آزادی گروگان ها از دست عناصر مسلح را در دستور کار خود قرار داد.

"جابر عیسی" رییس کمیته آشتی مردمی در سوریه با تاکید بر این که بر اساس این توافقنامه، هزاران تن از مردم ربوده شده دوما، با صدها تن از عناصر مسلح دستگیر شده مبادله خواهند شد، افزود: در نخستین مرحله از این توافق که به منظور اثبات حسن نیت، انجام خواهد گرفت، خانواده ای هشت نفره، امروز آزاد خواهد شد.

دو طرف این توافق "کمیته آشتی مردمی" به همراه نیروهای امنیتی و نظامی دولت سوریه از یک سو و گروه های مسلح در دوما خواهند بود.

رییس کمیته آشتی مردمی در سوریه ، از گروه مسلحی که قرار است طرف حساب این توافقنامه باشد، نام نبرد اما ناظران بر این باورند با توجه به این که جبهه اسلامی پیش از این، توافق موفقیت آمیز در ریف لاذقیه و حلب با دولت سوریه را به ثمر رسانده است، طرف اصلی توافق خواهد بود.

هیات مذاکره کننده، دیروز، یکی دیگر از چهار زنی را که گروه های مسلح خواستار آنها هستند، تحویل گرفت که تحویل آن ها به گروه های مسلح، به عنوان شرط قرارداد تعیین شده است. با آزادی این زن، یک خانواده آزاد می شوند و کمک های غذایی وارد منطقه می شود.

عیسی پیش بینی کرد که بر اساس گام های توافقنامه صلح، عناصر مسلح، سه افسر ربوده شده را که هفت ماه پیش در حمله به عدرا گروگان گرفته شده اند، آزاد می کنند و پس از آن، 1500 خانواده در مقابل آزادی 1500 نفر از عناصر مسلح آزاد می شوند.

وی که خود را مسوول اداره شبکه ای از کمیته های آشتی در تمام سوریه می داند، از اعلام تاریخ دقیق اجرای توافقنامه مبادله خودداری کرد و یکی از مشکلات به ثمر نشستن این توافق را اعلام اسامی بازداشت شدگانی دانست که باید در فهرست مبادله قرار گیرند و تاکید کرد که نام این افراد باید مورد بررسی مراجع ذیربط قرار گیرد این درحالی است که گروه های گروگان گیر، تنها خانواده هایی معمولی و شهروندانی عادی را باید در مقابل آزادی افراد خود، آزاد کنند.

عیسی همچنین تاکید کرد که پس از اجرای توافقنامه مبادله خانواده های گروگان گرفته شده در عدرا العمالیه، برای دستیابی به توافقی دیگر تلاش خواهد کرد که بر اساس آن، همه نیروهای ربوده شده ارتش در دوما واقع در الغوطه الشرقیه مبادله شوند.

وی شمار این نیروها را که در مدت سه سال جنگ، گروگان گرفته شده اند، شش هزار نفر تخمین زد.

عیسی، دو روز پیش گفته بود که توافقنامه صلح عدرا، به موازات عملیاتی دیگر پیش می رود و خاطر نشان کرد که تاکنون هفت تن از ربوده شدگان در استان القنیطره، در مقابل آزادی 12 تن از عناصر مسلح، آزاد شدند. در این میان، دو افسر از هفت افسری که باید بر اساس این توافق آزاد شوند، در ریف لاذقیه آزاد شدند.

روزنامه الوطن عربستان نیز در همین چارچوب، از پیشرفت فرایند آشتی در منطقه التل در شمال دمشق خبر داد و کمیته های هماهنگی محلی در منطقه القدم از برقراری آتش بس میان ارتش سوریه و گروه های مسلح در دو منطقه القدم و العسالی در نزدیکی اردوگاه الیرموک خبر دادند. این آتش بس، پیش شرط توافق سازش است.

صدای گلوله در حمص خاموش شد

براساس توافق صورت گرفته با گروه های مسلح در حمص، روز چهارشنبه 17 اردیبهشت 900 تن از عناصر مسلح از حمص بیرون رانده شدند و حدود 300 تا 400 نفر باقی مانده نیز فردای آن روز از این شهر بیرون رفتند. در مقابل نیز عناصر مسلح 70 تن از ربوده شدگان را آزاد کردند. 30 تن از این ربوده شدگان از سربازان سوری بودند که در حلب آزاد شدند، و 40 شهروند نیز در لاذقیه از دست تروریستها رهایی یافتند.

پس از توافق دولت سوریه و عناصر مسلح در بخش قدیمی حمص و اجرایی شدن این توافق در ساعت 6 بامداد چهارشنبه، بالاخره صدای گلوله در این شهر خاموش شد. این توافق با حضور هیأتی از سازمان ملل متحد و کمیته آشتی ملی حاصل شد و دولت سوریه نیز اتوبوسهایی را برای انتقال عناصر مسلح به حومه شمالی حمص، فرستاد.

عناصر مسلح در مکان مورد توافق حاضر شدند و هیأت سازمان ملل متحد نیز مسیر خروج عناصر مسلح در شهر حمص را بررسی کرد. 1200 تن از عناصر مسلح در چند مرحله به وسیله اتوبوس منتقل شدند.
درمقابل نیز گذرگاه‌هایی امن برای وارد کردن کمکها به شهرهای "نبل" و "الزهراء" گشوده شد. ساکنان این دو شهر شیعه نشین حومه حلب، بیش از 2 سال است که تحت محاصره قرار دارند.
منبع: العالم