۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۲۱:۳۳

علم الهدی: صداوسیما به تذکرات توجهی نمی‌کند

عضو مجلس خبرگان رهبری گفت: در استان خراسان بخشی از بودجه‌های مشاغل زودبازده مقرر شد تا به جوانانی که اشتغال ندارند تعلق گیرد اما عده‌ای به بهانه توسعه کارخانجات و ارائه تسهیلات به جوانان این وام‌ها را در خارج کشور صرف کردند.
کد خبر : ۱۷۷۹۱۹
صراط: آیت الله علم الهدی در دیدار سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رئیس جمهور که عصر امروز در دفتر امام جمعه مشهد برگزار شد، اظهار کرد: در جریان‌های فرهنگی فرهنگ از بالا آغاز می‌شود اما در نظام جمهوری ما اینگونه نیست به طوری که هنوز هم در شهر مشهد مردم خیابان‌ها را با اسم قدیم آنها می‌شناسند بنابراین فرهنگ مسئله‌ای است که باید از توده مردم آغاز شود و سپس به نخبگان برسد.

امام جمعه مشهد افزود: گاهی در بین روحانیون مسائلی فرهنگی متداول است که در قشر متوسط و رو به پایین جامعه نیست هرچند بهره مندی از این شیوه خواه ناخواه تعارضاتی دارد بنابراین باید از مسائل ابتدایی پایین قشر جامعه آغاز کنیم.

وی خاطرنشان کرد: هرگاه درمورد فرهنگ می‌خواهیم وارد عمل شویم ابتدا با صدا و سیما و رادیو روبرو می‌شویم چرا که از بیشترین تبلیغات رسانه‌ای برخوردار هستند از طرفی اگر بخواهیم با ارشاد برخورد کنیم برای حل این مسائل باید هماهنگ شویم اما صدا و سیما به حرف ها و تذکرات توجهی نمی‌کند.

وی افزود: صدا و سیما زیر نظر وزارت ارشاد است تعطیلی خانه سینما بسیاری از مسائل و وقایع را تعطیل کرد اما راه اندازی مجدد آن مشکلات زیادی را ایجاد خواهد کرد؛ چرا که خانه سینما مکانی صنفی و سینما نقش موثری در فرهنگ ما دارد اما پیگیری این مسائل سبب می‌شود این درگیری ها با وزارت ارشاد و معاونت سینمایی نیز کشیده شود و میدان جنگی میان دولت و دستگاه های دولتی ایجاد شود.

علم الهدی تصریح کرد: در حوزه فرهنگ باید یک حرکت جدی را آغاز کنیم و به عنوان یک حرکت ابتدا باید از خطبه‌های نماز جمعه این موضوع مطرح شود.

وی بیان کرد: 700 نمازجمعه در کشور برگزار می شود که نمازجمعه مشهد میانگین 38 تا 40 هزار نفر نمازگذار دارد و در روزهای خاص سال صد هزار نیز افزایش می‌یابد.

عضو مجلس خبرگان رهبری عنوان کرد: نماز جمعه محور تجمع متدینین شهر است و هیچ رسانه ای به اندازه تریبون نماز جمعه نمی‌تواند اثرگذار باشد چرا که با مبانی عاطفی و دینی مردم آمیخته است.

وی با بیان اینکه نمازجمعه بهترین پایگاه تبلیغی و ترویجی دولت است، بیان کرد: اگر با هماهنگی دستگاه‌ها و نهاد نماز جمعه از تریبون نماز جمعه بتوان فرهنگ سازی را آغاز کرد نماز جمعه بهترین پایگاه تبلیغی و ترویجی برای دولت خواهد بود اما این حرکت باید از ناحیه دولت و دستگاه‌ها شروع و در نهاد نماز جمعه پیگیری شود.

عضو خبرگان رهبری گفت: فرهنگ زمانی در جامعه صورت می‌گیرد که از پایین به بالا فراگیر شود آن هم با توجه به فهم و بصیرت مردم مشکل ما در شورای عالی انقلاب فرهنگی این است که مسائل را از بالا به پایین می بینیم هیچگاه جریان فرهنگی را از توده مردم آغاز نکرده‌ایم.

وی اظهار کرد: در بحث اسلامی شدن دانشگاه ها کارهای زیادی می توانستیم انجام دهیم برنامه ها و تحقیقات بسیاری صورت گرفت اما امروز همه آنها در گوشه ای خاک می‌خورد ما بستر را گسترش نداده‌ایم بنابراین با این رویکردها به جایی نخواهیم رسید.

علم الهدی افزود: در کنار اصطلاحات رایجی که در تبلیغات فیلم های رسانه ملی استفاده می شود هزاران اصطلاح دیگر ساخته می شود اینها آثار سوئی است که در جامعه گسترش می یابد و تبدیل به فرهنگ می شود.

علم الهدی افزود: باید راهکار روشنی داشته باشیم هر دولتی که به نظام علاقه‌مند است ایده و آرمان نظام را دارد و دستگاهی نیست که کارگزاری نظام را بکند و درگیر این مسائل نشود.

وی عنوان کرد: پس از فرمایشات مقام معظم رهبری در روز اول فروردین و نامگذاری سال فرهنگ و اقتصاد از سوی رسانه ملی برنامه ای تحت عنوان پایتخت پخش شد اما بهره گیری از اسامی خارجی و فرهنگ و اقتصاد در آن به نوعی مردم را دچار تعارض کرد؛ سینما و تلویزیون تشکیلاتی وابسته به نظام هستند. بنابراین نباید تعارض درآنها ایجاد شود.

علم الهدی در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان کرد: مراجعات زیادی از نخبگان استان صورت می‌گیرد اما متأسفانه مرجع مشخصی وجود ندارد و بنیاد نخبگان می‌تواند مرجعی برای پاسخگویی به جوانان نخبه باشد.

وی تصریح کرد: در استان خراسان بودجه ای تحت عنوان مشاغل زودبازده تعریف شد تا به جوانانی که اشتغال ندارند تعلق گیرد اما عده‌ای به بهانه توسعه کارخانجات و ارائه تسهیلات به جوانان و ایجاد اشتغال این وام ها یا در خارج کشور صرف کردند و یا در استان‌های دیگر برای خود درآمدزایی و سرمایه گذاری کردند و حتی یک نفر از جمعیت بیکار استان اشتغال پیدا نکرد.

امام جمعه مشهد مقدس بیان کرد: مشکل ما در مشهد و استان خراسان این است که اجرایی شدن و عملیاتی شدن کارها نیازمند الزاماتی است و بخش هایی که در این دولت مسئولیت دارند در مرحله عملیاتی می ماند.

منبع: تسنیم
نظرات بینندگان
فرامرز
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۵۱ - ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۳
۲
۰
حاجی جون فرمودی: ((صدا و سیما زیر نظر وزارت ارشاد است)) مطمئنی حالت خوبه؟!