۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۹:۲۷
گزینه جدید اصلاح طلبان برای انتخابات مجلس؛

خاتمی جاده صاف کن اصلاح‌طلبان!

احتمال بازگشت خاتمی به دنیای سیاسیت با سرلیستی اصلاح طلبان در انتخابات مجلس در شرایطی است که در جبهه مقابل، اصولگرایان همچنان یال و کوپال بسته و کنج عزلت برگزیده اند و هنوز به اختلافات گذشته خود پایان نداده اند. در مقابل اما اصلاح طلبان سرلیستی یکی از این 3 چهره نامدار را سرلوحه کار خود قرار داده و علاوه بر ریاست مجلس، گوشه چشمی هم به مجلس خبرگان دوخته اند.
کد خبر : ۱۷۸۴۶۸
صراط: در روزهای بعد از انتخابات ریاست جمهوری و درست زمانی که اکثر اهالی سیاست درگیر انتخابات و نتیجه آن شده بودند، گروهی در پس پرده، انتخابات ریاست جمهوری را برای خود تمام شده قلمداد کرده و به فکر فتح سنگری جدید افتادند. روندی که اصلاح طلبان تحت عنوان فتح سنگر به سنگر در پیش گرفتند و از فردای انتخابات ریاست جمهوری آن را سرلوحه کار خود قرار دادند. تئوریسین های جریان اصلاحات بعد از آنکه تنها گزینه خود در انتخابات یعنی محمد رضا عارف را خارج از گود دیدند به این فکر افتادند تا تمام برنامه های خود را برای تصاحب کرسی های مجلس دهم به کار گرفته و خیلی هم زود کار را آغاز کردند.   
 
گمانه زنی ها هم خیلی زودتر از آنچه فکرش را می شد کرد آغاز شد و در شرایطی که اصولگرایان هنوز درگیر اشتباهات گذشته و انشقاق به وجود آمده در میان خود بوده و هستند، اصلاح طلبان گزینه های خود را رو کرده و از محمدرضا عارف و ناطق نوری به عنوان گزینه های مد نظر برای سرلیستی انتخابات مجلس نام بردند. در ابتدا البته شنیدن نام ناطق نوری در جمع اصلاح طلبان که به عنوان یک راست گرای سنتی به حساب می آید کمی عجیب بود اما به نظر می رسد گروهی از اصلاح طلبان رمز پیروزی خود را همچون انتخابات 24 خرداد ماه، گرایش و گره خوردن جریان اصلاحات با اصولگرایان سنتی می دانند.  
 
اما هرچه از انتخابات سال گذشته ریاست جمهوری فاصله می گیریم و به انتخابات مجلس شورای اسلامی نزدیک تر می شویم، وضعیت جریان های مختلف در زمینه حضور در انتخابات آینده مشخص تر می شود. در این بین جریان اصلاحات که از مدت ها پیش برنامه ریزی های خود را برای حضوری گسترده آغاز کرده بود، این روزها با مشکل اساسی سرلیستی انتخابات مواجه شده است. چراکه از یک سو ناطق نوری پاسخ درست و درمانی در زمینه حضور یا عدم حضور در انتخابات مجلس به این جریان نداده و از سوی دیگر اصلاح طلبان در خصوص سرلیستی محمد رضا عارف بیم و امیدهایی دارند. همین مسئله این روزها تئوریسین های جریان اصلاحات را به این فکر انداخته تا برای حضور هرچه موفق تر در انتخابات آتی مجلس، از چهره و نام محمد خاتمی در انتخابات آتی بهره مند شوند.  
 
در این خصوص شنیده می شود حامیان محمد خاتمی درصددند از وی در مراسم سالگرد حضرت امام خمینی(ره) رونمایی کنند. بر اساس برنامه‌ریزی صورت گرفته، قرار است خاتمی در مراسم شب 14 خرداد شرکت کند و در صورتی که برای وی از جانب حاضران مشکلی پیش نیاید، در مراسم اصلی که روز 14 خرداد برگزار می‌شود نیز حاضر خواهد شد. طرح تطهیر و رونمایی از خاتمی و بازگشت وی به عرصه سیاسی بدون عذرخواهی او از مشارکت در فتنه 88، مدت‌ها است که در دستور کار جریان اصلاح طلب قرار گرفته است.
 
البته این پروژه بی ارتباط به ماجرای انتخابات مجلس شورای اسلامی که در اسفندماه سال آینده برگزار خواهد شد نیست و به نظر می رسد جریان اصلاحات که از مدت ها پیش و از همان روزهای آغازین بعد از انتخابات ریاست جمهوری برنامه های خود را برای حضوری فعال در انتخابات مجلس آغاز کرده بود، قصد دارد این بار حتی از چهره یا نام محمد خاتمی در انتخابات‌ آتی استفاده کند. ورود خاتمی به انتخابات همواره چالش برانگیز بوده است و بر این اساس اصلاح‌طلبان سعی دارند این چالش را به فرصتی برای این جریان تبدیل کنند. اینکه خاتمی به عنوان یک نامزد در انتخابات حضور یابد به طور کل یک مساله چالش برانگیز است اما با نگاهی به انتخابات گذشته می‌توان دریافت که خاتمی به عنوان جاده صاف کن انتخابات برای این جریان عمل می‌کند و راه را برای ورود نامزدهای غیر مطرح اصلاح‌طلبان باز می‌کند. در انتخابات سال 88 نیز خاتمی به همین روال عمل کرد و به نفع نماینده دیگر کنار رفت.
 
در این بین این سوال پیش می آید که آیا خاتمی قصد بازگشت به دنیای سیاست را دارد و به عنوان سرلیست اصلاح طلبان پای به انتخابات مجلس می گذارد؟ از سوی دیگر با توجه به ماجرای ممنوع الخروجی رئیس اصلاحات، به نظر می رسد که در صورت حضور وی در انتخابات، شورای نگهبان نیز به صورت جدی وارد عمل شده و وی را رد صلاحیت کند. از همین رو ماجرای رد صلاحیت خاتمی نیز به یکی از چالش های اصلاح طلبان تبدیل شده است.  
 
احتمال رخ دادن این مسائل سیاسی در شرایطی است که در جبهه مقابل، اصولگرایان همچنان یال و کوپال بسته و کنج عزلت برگزیده اند و هنوز به اختلافات گذشته خود پایان نداده اند. در مقابل اما اصلاح طلبان سرلیستی یکی از این 3 چهره نامدار را سرلوحه کار خود قرار داده و علاوه بر ریاست مجلس، گوشه چشمی هم به مجلس خبرگان دوخته اند.
منبع: فردا
نظرات بینندگان
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۳۱ - ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۳
۴
۳
عجب تحلیل تخیلی ای بود
سید عاشقتم