۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۲۳:۲۶

دست‌هایی که مانع ورود برانکو شدند

فدراسیون فوتبال برای اینکه مجبور نشود، ۴۵۰‌ میلیون تومان بدهی مالیاتی برانکو را بپردازد، مسئولان این تیم را مجاب کرد به‌ جای تمرکز بر گزینه برانکو، روی گزینه‌های دیگری تمرکز کنند و در مقابل دراگون اسکوچیچ را به سمت این باشگاه هل داد.
کد خبر : ۱۷۸۵۱۰
صراط: سرانجام جمشید نظمی از منتفی شدن حضور برانکو ایوانکویچ در تبریز خبر داد و اخبار رسانه‌ها نیز از نزدیک شدن دراگان اسکوچیچ به این باشگاه می‌گویند.

داستان سرمربی باشگاه تراکتورسازی تبریز هم در یک سال گذشته، ماجرای جالبی دارد. آن‌ها به طرز عجیبی مجید جلالی را از باشگاهشان بیرون کردند تا تونی را بر خان آماده جلالی بیاورند و او به‌ سادگی یک قهرمانی جام حذفی را به کارنامه‌اش بیفزاید و بعد با شکست‌های پیاپی در لیگ و لیگ قهرمانان آسیا، این تیم را ترک کند تا سرخ‌های تبریزی برای انتخاب سرمربی فصل آینده خود، یک معادله چند مجهولی را حل کنند.

بنا بر این گزارش، حسین فرکی از سال گذشته گزینه آن‌ها بوده و اکنون هم که تیم این فصلش را قهرمان کرده همچنان جزو گزینه‌هاست؛ اما فرکی خود باشگاهی را هدایت می‌کند که با آن قهرمان شده و مهم‌تر اینکه، حمایت باشگاه و مردم اهواز را هم پشت خود می‌بینید. چرا باید به تیمی برود که هنوز رفتارشان با مجید جلالی یک علامت سؤال عجیب در فوتبال ماست؟
 
تونی همچنان محبوب تبریزی‌هاست، ولی مبلغ قرارداد جدیدش باشگاه را از عقد قرارداد با او منصرف کرده است، به ویژه که حالا سازمان لیگ هم یک خط‌کش کنار هزینه‌های باشگاه‌ها گذاشته تا مانع خرج‌های میلیاردی آن‌ها شود.

در این میان، برانکو ایوانکویچ، مربی سابق تیم ملی ایران که هشت سال پیش در همین روز‌ها با تیم ملی کشورمان در ‌حال آماده شدن برای جام‌جهانی بود، گزینه جدید این باشگاه معرفی شد و روند مذاکرات با برانکو چنان مثبت پیش رفت که خیلی‌ها کار برانکو و تراکتور را تمام‌شده می‌دانستند.

اما برانکو ایوانکویچ نیز برای ورود به ایران، یک مشکل بزرگ داشت؛ فرار مالیاتی! مربی کروات تیم ملی که چندین و چند سالی را در ایران گذرانده بود، گویا به خوبی با زیر و بم زندگی ایرانی آشنا شده بود و از همین رهگذر، دور زدن قانون را که از مشخصه‌های رفتار ما ایرانی‌هاست، به خوبی یادگرفته و بدون پرداخت مالیات از کشور خارج شد تا دیگر نتواند به ایران بازگردد و حتی برای حضور در برنامه‌های تلویزیونی، دست به دامن اسکایپ شود!
 
اما تراکتورسازان برای حل این مشکل هم دست به دامان فدراسیون فوتبال شدند، زیرا بر این باورند که فدراسیون فوتبال، مسئول پرداخت ۴۵۰‌میلیون بدهی مالیاتی برانکو است. آن‌ها در بیانیه خود اعلام کرده‌اند: «اولویت اول تراکتورسازی برانکو ایوانکویچ است که فوتبال ایران را خوب می‌شناسد و آن را دنبال می‌کند، برابر سخنان گفته شده نامبرده علاقه خود را نسبت به تراکتور اظهار داشته و آماده آمدن به تبریز است؛ اما یک مشکل سر راه این انتقال وجود دارد. وی ۴۵۰‌میلیون تومان بدهی مالیاتی دارد که البته بدهی شخصی او نبوده، بلکه بدهی فدراسیون از بابت مربیگری وی به دارایی است. در هر صورت، این مبلغ باید در آغاز کار پرداخت شود تا ایشان بتواند در ایران مربیگری کند».
 
فدراسیون فوتبال اما هیچ گاه رسما زیر بار این مسأله نرفته که آن‌ها مسئول پرداخت مالیات قرارداد برانکو هستند و با پرداخت نکردن این مبلغ در سیستم مالیاتی کشور در حال انجام تخلف هستند.

با این حال، باشگاه تراکتورسازی راهی هم پیش‌ پای فدراسیون فوتبال گذاشته و تقبل کرده که این مبلغ را به دارایی بپردازد و در عوض فدراسیون این پول را در طول فصل به تراکتورسازی بازگرداند؛ اما فدراسیون زیر بار این هم نرفت و در مقابل تحرکاتی انجام داد که نتیجه‌اش این شد که جمشید نظمی امروز اعلام کرد که حضور برانکو در تبریز منتفی است.

در واقع فدراسیون فوتبال برای اینکه مجبور نشود،۴۵۰‌میلیون تومان بدهی مالیاتی برانکو را بپردازد، مسئولان این تیم را مجاب کرد به ‌جای تمرکز روی گزینه برانکو بر گزینه‌های دیگری تمرکز کنند و در مقابل دراگون اسکوچیچ را به سمت این باشگاه هل داد تا از رهگذر انتخاب سرمربی باشگاه تراکتورسازی، مجبور به پرداخت مبلغی نشود؛ آن ‌هم مبلغی که باید پرداخت شود.

هنوز فدراسیون فوتبال رسما اعلام نکرده که آیا این فدراسیون مسئول پرداخت بدهی برانکو بوده یا نه و اگر بوده چرا در همه این سال‌ها از پرداخت مالیات سر باز زده است؛ اما خودداری این نهاد از پاسخ‌گویی به مسئولان تراکتور و حل مسأله این باشگاه به‌ گونه ای که خود می‌پسندیده، این شائبه را پدید می آورد که حدسیات بالا به حقیقت نزدیک‌تر است.
منبع: تابناک