۰۱ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۸:۵۸
حجت‌الاسلام علیپور

موج جدید منشوری‌های فوتبال در راه است

وقتی موضوع ممانعت از فعالیت برخی مربیان مطرح می‌شود همه به یاد عبارت معروف منشوری‌ها می‌افتند و کیمته‌ای که با قدرت گرفتن حجت‌السلام علیپور در فدراسیون فوتبال و در زمان سردار عزیز‌محمدی در سازمان لیگ شکل گرفت.
کد خبر : ۱۷۸۹۱۶
صراط در حالی که حضور در جام‌جهانی این روزها مسئله نخست فوتبال ماست سایر ارکان فدراسیون همچنان به فعالیت‌های خود ادامه می‌دهند و خود را برای یک فصل جدید در فوتبال کشورمان آماده می‌کنند. فصل چهاردهم لیگ برتر فوتبال ایران که بعد از جام‌جهانی قرار است نگذارد تب فوتبال در ایران بخوابد.

تقریبا بیشتر تیم‌های حاضر در لیگ برتر فوتبال ایران تکلیف خود را می‌دانند و با شناختن سرمربی خود به دنبال جذب بازیکنان جدید و تدرکات اردو برای فصل جدید  هستند. این اتفاق در حالی رخ می‌دهد که حجت الاسلام علیپور، دبير رئيس ستاد نظارت و بازرسي سازمان ليگ فوتبال ايران از وضعیت نامشخص 10 مربی فوتبال ایران می‌گوید که هنوز مجوز فعالیتشان در لیگ برتر تمدید نشده است.

وقتی موضوع ممانعت از فعالیت برخی مربیان مطرح می‌شود همه به یاد عبارت معروف منشوری‌ها می‌افتند و کیمته‌ای که با قدرت گرفتن حجت‌السلام علیپور در فدراسیون فوتبال و در زمان سردار عزیز‌محمدی در سازمان لیگ شکل گرفت. کمیته‌ای که فعالیتش را به توجه به موارد اخلاقی و ظاهری بازیکنان فوتبال آغاز کرد و بعد حوزه فعالیتش را گسترده‌تر کرد و مسائلی چون تبانی، رشوه، استفاده از جادوگر و چندین و چند مورد دیگر که گویا در فوتبال ما عادی است پرداختند. 

دریافت مبالغی از بازیکنان برای عقد قرارداد، وعده و وعید با بازیکنان حریف برای انجام نمایش ضعیف، اغوای بازیکنان با پرداخت مالی و غیر مالی و چندین و چند تکنیک دیگر از جمله مهم‌ترین موضوعاتی بود که این کمیته روی آن تمرکز کرده بود و به همین دلیل هم از زمان آغاز فعالیتش تا کنون مانع از حضور برخی از مربیان در لیگ برتر ایران شده بود.

نحوه عملکرد نهاد تحت مدیریت علیپور در ابتدا به‌گونه‌ای بود که غالبا اطلاعات شفافی از آن بیرون نمی‌آمد و همین مسئله موجب شد تا در آن سال‌ها عبارت معروف «ف.ک»ها که مشخصا به سه مربی معروف آن زمان یعنی «فرهاد کاظمی»، «فیروز کریمی» و «فراز کمالوند» بازمی‌گشت بر سر زبان‎‌ها بیفتد. 

کم‌کم به این دایره مربیان دیگری نظیر «نادر دست‌نشان» و «اکبر میثاقیان» هم اضافه شدند و اگرچه علیپور هیچگاه به صورت شفاف در آن سال‌ها از ممنوعیت فعالیتشان سخن نگفت اما به طرز عجیبی در لیگ برتر آفتابی نمی‌شدند و به لیگ یک می‌رفتند.

نکته جالب ماجرا اینجاست که همه این مربیان در لیگ یک فوتبال ایران استعداد و تبحر خاصی در بالا آوردن تیم خود داشتند و در همه این سال‌ها هرکدامشان دست کم یک تیم را راهی لیگ برتر کردند. در فصلی که گذشت هم فرهاد کاظمی و اکبر میثاقیان دو تیم پیکان و پدیده شاندیز را به لیگ برتر آورده‌اند و اگرچه حضور میثاقبان برای نشستن روی نیمکت پدیده منتفی شده و مشهدی‌ها مرزبان را به‌عنوان مربی فصل جدید خود معرفی کردند اما پیکانی‌ها همچنان روی گزینه فرهاد کاظمی پافشاری می‌کنند.

 مربی که هیچ رابطه خوبی با علیپور ندارد و از جمع مربیان بالا تنها کسی است که علیپور او را از فعالیت در لیگ برتر ممنوع کرده. هواداران مشهدی فوتبال شاید سقوط آن فصلشان به لیگ یک را نتیجه همین ممنوعیتی بدانند که علیپور شامل حال کاظمی کرده است.

اما حالا که فرهاد کاظمی تا نشستن روی نیمکت تیم پیکان در رقابت‌های لیگ برتر تنها چند ماه فاصله دارد حجت‌السلام علیپور به خبرنگار تابناک از امکان صادر نشدن مجوز فعالیت 10 مربی می‌گوید که مجوز موقت‌شان هنوز تمدید نشده است. «اگر مجوز یک ساله آنها تمدید و ابلاغ شد مجدداً می‌توانند کار کنند و اگر نشد به طور خودکار کنار می‌روند. »

وی این مسئله را در سازمان لیگ به صورت متمرکز در «دبير رئيس ستاد نظارت و بازرسي سازمان ليگ فوتبال ايران» می‌داند و می‌گوید: «در فوتبال هم مانند هر نهاد و سازمانی وقتی فردی قصد فعالیت داشته باشد باید استعلام‌هایی صورت بگیرد تا صلاحیت‌اش احراز شود و در فوتبال ایران هم هر مربی و مدیری که بخواهد فعالیت کند از این قاعده مستثنی نیست. همین ماه گذشته بود که AFC شش محور را برای رعایت اصول حرفه‌ای در لیگ‌های آسیایی به اعضا ابلاغ کرد که یکی از بندهای آن «صیانت از سلامت لیگ» بود. برای همین هم ستاد نظارت بازرسی لیگ مثل همیشه با دقت عملکرد مربیان و مدیران و فعالان در لیگ برتر را مورد بررسی قرار می‌دهد.»

 او در خصوص شایعاتی که درباره محرومیت برخی از مربیان وجود دارد می‌گوید «استفاده از لفظ محرومیت اشتباه است. وقتی عبارت محرومیت را بکار می‌بریم یعنی کسی را از حقی محروم کرده‌ایم اما در خصوص این افراد اگر مجوزشان صادر نشود یعنی اینکه صلاحیتشان برای مربیگری احراز نشده که بی‌شک به رفتار و اعمالشان در یک سال گذشته مربوط می‌شود»

علیپور همچنین می‌گوید که «برای 10 تن از مربیان مجوز موقت یکساله با تعهد مضاعف در نظر گرفته بودیم که در حال انجام استعلام‌های این افراد هستیم و اگر مجوز فعالیت آن‌ها تا آغاز لیگ برتر صادر شد مجوز حضور در لیگ برتر را دارند و اگر نشد به صورت خودکار نمی‌توانند به فعالیتشان ادامه دهند.»

او همچنین در پاسخ به این سوال که با توجه به بررسی‌های صورت گرفته این نهاد حدس می‌زنند که چند تن از این مربیان مجوز بگیرند با صورت تقریبی اعلام کرد که احتمالا چهار نفر از این گروه 10 نفره مجوز می‌گیرند و نزدیک به شش نفر نمی‌توانند روی نیمکت فصل بعد بنشینند.

منبع: تابناک