۱۰ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۹:۵۲

طراحی غرب برای تبدیل فرصت توان سایبری ایران به تهدید

باید درباره آن دسته از گزارش های رسانه های غربی که تلاش می کند اتهامات جاسوسی یا خرابکارانه در حوزه سایبری به ایران وارد کند محتاط بود.
کد خبر : ۱۷۹۹۹۳
صراط: کارشناسان در تهران می گویند باید درباره آن دسته از گزارش های رسانه های غربی که تلاش می کند اتهامات جاسوسی یا خرابکارانه در حوزه سایبری به ایران وارد کند محتاط بود.

طی ماه های گذشته منابع غربی مکررا ادعا کرده اند که ایران در حملات سایبری به امریکا یا برخی از کشورهای منطقه ای دست داشته است.

در آخرین نمونه، شرکت «آی‌سایت پارتنرز» (ISight Partners) که یک شرکت امریکایی فعال در زمینه امنیت سایبری است، ادعا کرده است که ایران به مدت 3 سال از حدود 2000 مقام ارشد امریکایی جاسوسی کرده است.

بنابر ادعای این سایت، هکرهای ایرانی از طریق یک سایت جعلی برای چهره های برجسته نظامی و سیاسی در امریکا صفحاتی جعلی در شبکه های اجتماعی مانند فیس بوک، توئیتر و لینکداین ایجاد کرده و از طریق این صفحات و یا استفاده از تکنیک های مهندسی اجتماعی از شبکه دوستان این افراد اطلاعات جمع آوری کرده اند.

منابع امریکایی ادعا کرده اند اطلاعات جمع آوری شده عمدتا درباره سیاست های امریکا در مذاکرات هسته ای و همچنین مسائل دفاعی و تسلیحاتی امریکا بوده است.

همچنین ادعا شده است که هکرهای ایرانی از طریق ارسال لینک های آلوده برای مخاطبان این شبکه ها اطلاعات موجود در رایانه های آنها را تخلیه می کرده اند.

پیش از این هم ادعاهای متعددی درباره حملات سایبری از مبدا ایران منتشر شده که هرگز هیچ یک از آنها اثبات نشده است.

یکی از مهم ترین این ادعاها آن بود که ایران به شرکت نفتی آرامکو که اصلی ترین شرکت صادر کننده نفت عربستان سعودی است حمله سایبری کرده و تعداد زیادی از رایانه های آنها را آلوده کرده است.

علاوه بر این، ادعا شده است که ایران در سال گذشته میلادی به تعداد زیادی از بانک های امریکایی حمله اینترنتی کرده است.

این درحالی است که کارشناسان در تهران می گویند هیچ کدام از این ادعاها تا کنون ثابت نشده و اساسا تا آنجا که به حوزه سایبری مربوط است، اثبات کردن چنین ادعاهایی بسا هرگز ممکن نباشد.

همچنین کارشناسان فنی عقیده دارند انجام عملیات های جعلی از سوی کشورهایی مانند اسراییل به گونه ای که ایران متهم شود از حیث فنی کاملا ممکن است.

این کارشناسان شیوع این ادعاها را در وهله اول اعترافی به قدرت سایبری ایران می دانند که در سال های گذشته رشد چشمگیری داشته و بنابر گزارش های اطلاعاتی مدیر اطلاعات ملی امریکا به کنگره در کنار چین، روسیه و امریکا به یکی از قدرت های سایبری اصلی جهان تبدیل شده است.

با این وجود، کارشناسان عالی رتبه در تهران می گویند هدف امریکا از انتشار اطلاعات عموما جعلی درباره حملات سایبری ایران به هدف های خارجی این است که فرصتی به نام قدرت سایبری ایران را بدل به تهدید کنند.

یک کارشناس عالی رتبه در این باره به «ایران هسته ای» گفت: «به نظر می رسد برنامه ای برای تبدیل ایران به یک تهدید سایبری وجود دارد مشابه همان روندی که برای تبدیل کردن ایران به یک تهدید هسته ای طی شد».

وی تاکید کرد: «توان سایبری ایران عمدتا تدافعی است چرا که ایران در معرض شدیدترین حملات سایبری قرار داشته است و باید برای دفاع از خود فکری می کرد. توان فعلی در اصل صرف دفاع می شود نه تهاجم و اهداف تهاجمی جدی برای برنامه سایبری ایران تدوین نشده است».