۱۲ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۳:۳۳
نامه حمایت از درمنی جعلی بود؟

سرنوشت نامعلوم پاراف احمدی‌نژاد و مشایی برای خاوری

احمدی‌نژاد به بانک‌های ملی و سپه دستور داده بود مشکل درمنی را حل کنند! مشایی نیز دستور رئیس‌جمهور درباره تقسیط بدهی معوق ۵ ساله حمید باقری درمنی را ارسال کرده بود.
کد خبر : ۱۸۰۲۳۴
"گروه اقتصادی صراط" - سال گذشته سندی از حمایت مسئولان رده بالای دولت دهم از یکی از بدهکاران دانه درشت بانکی منتشر شد که پاراف رئیس دفتر وقت رئیس جمهور در کنار نامه او دیده می شد. دفتر احمدی نژاد، آن سند را جعلی اعلام کرد اما هنوز قوه قضائیه اعلام نکرده است آیا واقعا آن سند، جعلی بود؟

با گذشت بیش از یک سال از انتشار سندی که در آن احمدی‌نژاد و مشایی به حمایت از یکی از بزرگترین مفسدان اقتصادی و ابربدهکاران بانکی متهم شده بودند و پاسخ دفتر رئیس‌جمهور سابق مبنی بر جعلی بودن این سند، هنوز مشخص نشده که آیا واقعا آن سند جعلی بوده است یا خیر؟

سند عجیب

اردیبهشت‌ماه سال 1392، سایت‌های خبری سندی را منتشر کردند که نشان می‌داد احمدی‌نژاد و مشایی با دستور به بانک‌ها مانع بازپس‌گیری وام‌های دریافتی کلان یک ابربدهکار بانکی شده‌اند.

این سند کاملا در تضاد با ادعاهای همیشگی محمود احمدی‌نژاد مبنی بر سنگ‌اندازی عده‌ای نامعلوم و مجهول‌الهویه بر سر راه تلاش دولت وی برای بازگرداندن معوقات چند هزار میلیارد تومانی از دست بدهکاران دانه‌درشت بانکی بود.

در خبر مذکور آمده بود: «یکی از این مفسدان دانه‌درشت که چند هزار میلیارد تومان به بانک‌های کشور بدهکار است و تخلفات گسترده دیگری نیز دارد، حمید باقری درمنی است که چند سالی است ستاد مبارزه با قاچاق و قوه قضائیه به دنبال پیگیری پرونده‌های مفاسد اقتصادی او هستند. در حالی که تا پیش از این، افکار عمومی علت کُندی رسیدگی به مفاسد درمنی را ناشی از اهمال قوه قضائیه می‌دانستند، اما اسناد موجود نشان می‌دهد ریشه عدم برخورد با این مفسد بزرگ، حمایت‌های خاص مقامات ارشد دولت (دهم) از او است که هرگاه دستگاه قضایی برای رسیدگی به جرائم او خیز برداشته، دولت با فشار به بانک‌ها بر سر راه برخورد قضایی با این مفسد مشهور، سنگ‌اندازی کرده است.»

سند منتشره در اردیبهشت‌ماه سال 1392 نشان می‌داد «حمید باقری درمنی که بابت بدهی معوق چند هزار میلیاردی و تخلفات گسترده تحت تعقیب بود، در آذرماه سال ۱۳۸۸ در نامه‌ای به رئیس‌جمهور وقت احمدی‌نژاد خواستار مساعدت وی در تقسیط ۵ساله بدهی‌های وی به دو بانک ملی و سپه شود. این در حالی است که این بدهی‌ها در زمان نگارش نامه، چند سال بود که معوق شده بودند و همانطور که در اطلاعیه ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز ذکر شده بود، درمنی از وام‌های دریافتی برای اقدامات غیرقانونی و تحصیل مال نامشروع همچون قاچاق بهره برده بود. در آن شرایط، وی از احمدی نژاد خواسته بود که بدهی‌اش به بانک‌ها را تقسیط ۵ ساله کنند.

سرنوشت نامعلوم پاراف احمدی‌نژاد و مشایی برای خاوری

در پاسخ به نامه درمنی، احمدی‌نژاد بدون توجه به موارد اتهامی متعددی که متوجه درمنی است و همچنین بدهی معوق چند هزار میلیاردی وی و گزارش ستاد مبارزه با قاچاق درباره تخلفات گسترده او، به بانک‌های ملی و سپه دستور داده بود مشکل درمنی را حل کنند! متعاقبا مشایی نیز در نامه‌ای که یک هفته پس از دریافت نامه درمنی تهیه شده، به خاوری مدیرعامل وقت بانک ملی و قنبری مدیرعامل وقت بانک سپه، دستور رئیس‌جمهور به این دو بانک درباره تقسیط بدهی معوق ۵ ساله حمید باقری درمنی را ارسال کرده بود.

این در حالی است که بخشی از مفاسد درمنی طبق حکم دادگاه به اثبات رسیده است.

بر اساس رای یکی از دادگاه های رسیدگی کننده به تخلفات درمنی، شماری از موارد تخلف این ابربدهکار که به اثبات رسیده عبارتند از:

- تحصیل مال از طریق نامشروع به مبلغ صدها میلیاردی (که بخش اعظم آن در حق دو بانک ملی و سپه بوده است!)
- اخذ تسهیلات و گشایش اعتبارات اسنادی از بانک‌ها از طریق تشکیل شرکت‌های متعدد
- عدم وجود سابقه و مراودات مالی با بانک‌های تسهیلات‌دهنده
- عدم انطباق کالاهای وارداتی با موضوع شرکت‌ها
- عدم تودیع وثایق کافی
- ارائه پیش‌فاکتورهای صوری
- عدم ورود کالا به کشور
- مصرف تسهیلات ماخوذه در غیرماوضع
- ارائه اطلاعات خلاف واقع در مورد وضعیت و گردش مالی شرکت‌ها
- عدم ارائه مفاصاحساب مالیاتی
- عدم انطباق کالاهای موجود در گمرک با کالاهای موضوع اعتبارات اسنادی
وجود تعهدات معوق
- عدم رعایت سقف تخصیص تسهیلات به شرکت‌های ذینفع واحد با توجه به سرمایه شرکت‌ها
- استفاده از ضامنان زنجیره‌ای
عدم انقضاء فواصل زمانی بین تاریخ افتتاح حساب جاری و تاریخ بهره‌مندی از تسهیلات بانکی
- عدم اقامت در محدود فعالیت شعب بانک‌های تسهیلات‌دهنده
- عدم ارائه آخرین تراز آزمایشی و گزارش حسابرسی با همدستی برخی کارکنان بانک‌ها
- علم به نامشروع بودن تحصیل وجوه در قالب تسهیلات و گشایش اعتبارات اسنادی به رغم عدم حائز شرایط قانونی و ضوابط بانکی
- تحصیل مال نامشروع
علاوه بر این، بانک سپه نیز در دادخواستی، درمنی را به اخلال در نظام اقتصادی کشور، خروج غیرقانونی ارز از کشور و جعل و استفاده از اسناد مجعول متهم کرده بود.

تکذیب دفتر احمدی نژاد

اما پس از انتشار سند مذکور در اردیبهشت سال 1392، دفتر احمدی‌نژاد فورا در اطلاعیه ای ادعا کرد این سند، جعلی است و وعده داد که این موضوع را پیگیری قضایی خواهد کرد.

در اطلاعیه دفتر رئیس‌ دولت دهم آمده بود: «در پی انتشار خبری دروغین از سوی برخی خبرگزاری‌ها و سایت‌های خبری با عنوان «سند حمایت دکتر احمدی‌نژاد و مشایی از مفسد بزرگ اقتصادی» به اطلاع می‌رساند که این خبر و به اصطلاح اسناد ارائه شده در آن کاملا کذب و بی‌اساس است. لازم به توضیح است نامه‌ای که به عنوان سند حمایت از مفسد اقتصادی از آن یاد شده مجعول و ساختگی است و از فرد یاد شده در این نامه، شکایتی تحت عنوان جعل امضا و دست خط ریاست محترم جمهور مطرح شده که متهمین پرونده یا در زندان و یا با قرار وثیقه آزاد می‌باشند.
مرکز روابط عمومی و رسانه دفتر رییس‌جمهور پیگیری حقوقی و قضایی علیه رسانه‌هایی که با ذوق زدگی خبری سراسر کذب را به عنوان سند تخلف به رییس محترم جمهور و رییس دفتر سابق ایشان نسبت و آن را انتشار داده‌اند را برای خود محفوظ می‌داند و برای چندمین بار، همه رسانه‌ها را به رعایت اخلاق اسلامی و تقوای الهی دعوت کرده و به همه آنها مجدداً توصیه می‌کند که با انتشار اخبار دروغ و اتهام افکنی اعتبار و وجهه خود را در نزد افکار عمومی مخدوش نکنند.»


باقری درمنی کیست؟

در ادامه این مطلب ذکر شده بود که «اولین بار نام «حمید باقری درمنی»، در اوایل سال ۱۳۸۶ مطرح شد. در تاریخ ۸ خرداد ۱۳۸۶، ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز در اطلاعیه‌ای از دستگیری قاچاقچی و مفسد اقتصادی دانه‌درشتی به نام «حمید باقری درمنی» خبر داد و از او به عنوان «بدهکار ۲ هزار میلیارد تومانی بانکی که يك روز پس از دستگيري با اخذ تعهد اخلاقي آزاد شد» نام برده بود.

اتفاقا این خبر را روزنامه رسمی دولت، روزنامه ایران، نیز منتشر کرده بود. اما دستگیری درمنی مدت زیادی ادامه نیافت و حدود چند هفته پس از انتشار اطلاعیه ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، سردار نقدی از این ستاد کناره‌گیری کرد و با حکم رئیس‌جمهور، غلامحسین الهام جایگزین وی شد.

در آن زمان، منابع آگاه اذعان كردند كه سردار نقدي به واسطه برخورد ضعيف با پرونده دانه‌درشت‌ها از جمله آزادی درمنی از اين سمت كناره‌گيري كرده است. سردار نقدي در آذرماه ۸۴ با حكم احمدي‌نژاد به ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز آمده بود.

محکومیت درمنی

بدین ترتیب به مدت چند سال پرونده مفاسد درمنی به حالت تعلیق درآمده بود و این سوال بزرگ مطرح بود که چه گروهی حامی این مفسد بزرگ است؟ تا این که سخنگوی قوه قضائیه سال گذشته اسامی ۲ نفر از بدهکاران بزرگ بانکی را اعلام کرد که نام یکی از آنها برای اکثر دلسوزان نظام و افراد پیگیر مسئله مبارزه با مفاسد اقتصادی، بسیار آشنا بود: حمید باقری درمنی.

غلامحسین محسنی اژه‌ای با اشاره به روند رسیدگی به پرونده بدهکاران بزرگ بانکی گفت: «آقای درمنی چند پرونده داشت که برای یک پرونده آن حکم قطعی صادر شده و محکوم به پرداخت وجوه و جریمه شد.» البته اژه‌ای توضیح نداد که وضعیت رسیدگی به سایر تخلفات درمنی در چه وضعیتی است و آیا در موضوع سند حمایت احمدی نژاد و مشایی، حکمی صادر شده است یا خیر؟

ضرورت شفاف سازی قوه قضائیه

اکنون با گذشت بیش از یک سال از انتشار آن سند، هنوز مشخص نشده که آیا آن سند، جعلی بود یا واقعی؟ ضروری است مسئولان قوه قضائیه و رئیس‌جمهور سابق در این باره اطلاع‌رسانی کنند. ضمنا منتظر شکسته شدن سکوت مسئولان دستگاه قضایی درباره سرنوشت پرونده قطور تخلفات اقتصادی درمنی، نیز هستیم.

ضروری است سخنگوی قوه قضائیه درباره روند رسیدگی به تخلفات درمنی شفاف سازی کند تا مشخص شود به کدام یک از اتهامات این متخلف بزرگ رسیدگی شده، در کدام یک محکوم شده و در کدام یک تبرئه شده است. در آن صورت است که مشخص می شود آیا واقعا احمدی نژاد دستور حمایت از این مفسد اقتصادی را داده بود یا خیر.

پرونده های جدید درمنی

گفتنی است در یک سال اخیر، پرونده های جدیدی از تخلفات درمنی نیز مطرح شده است. مثلا اوایل اردیبهشت امسال سخنگوی قوه قضائیه از بررسی یک پرونده فساد در اصفهان خبر داد اما درباره جزئیات آن توضیحی نداد.

خبرآنلاین درباره جزئیات این پرونده نوشته بود: فردی که سخنگوی قوه قضاییه از پیگیری پرونده او خبر داده بود بیش از 2 هزار میلیارد تومان به شبکه بانکی کشور بدهکار است و 330 میلیارد تومان هم به یک شرکت نفتی بدهی دارد.

پیگیری‌ها نشان میدهد که این تخلف مربوط به شکایت یک شرکت نفتی است که در دادسرای استان اصفهان در حال پیگیری است. این شرکت که زیر مجموعه صندوق بازنشستگی نفت و از تولیدکنندگان بزرگ قیر است که از مالک یک شرکت دیگر به اتهام عدم پرداخت بدهی 330 میلارد تومانی، شکایت کرده است.

مالک شرکت مورد نظر، متهم بانکی در دوره فعالیت دولت قبل و با همکاری مدیران وقت شرکت نفتی، اقدام به خرید قیر به روشهای خاص کرده و حدود 3 سال است این بدهی را نپرداخته است. مالک شرکت بدهکار چندین شرکت را به ثبت رسانده و بدون آنکه نامی از خود در این شرکت ها به جا بگذارد، اقدام به خرید قیر و صادرات آن کرده است. پس از آن که بدهکاران این شرکت در سیستم قضایی مورد بازجویی قرار گرفتند، مشخص شد که همین شخص گرداننده اصلی این شرکت ها بوده است به طوری که از مجموع طلب 417 میلیارد تومانی این شرکت نفتی، 330 میلیارد تومان متعلق به مالک شرکت نفتی و واسطه ای است و خود او نیز به آن معترف است.

موضوع مهم دیگر این است که متهم این پرونده به تنهایی 2 هزار میلیارد تومان بدهی معوق به بانک ملی دارد. این بدهکار بزرگ 2 درصد از مطالبات معوق بانکی را به خود اختصاص داده است. او یک میلیارد و 115 میلیون دلار تسهیلات ارزی دریافت کرده و معادل 100 میلیون دلار از صندوق ذخیره ارزی تسهیلات گرفته است.

مالک شرکت بدهکار، پرونده های مختلفی در دادسراهای گرمسار و اصفهان دارد اما بازداشت وی هیچ گاه بیش از 24 ساعت طول نکشیده است. در یک مورد که اوایل سال گذشته اتفاق افتاده است، او پس از یک روز بازداشت با قرار وثیقه 50 میلیارد تومانی آزاد شد در حالی که یک فقره بدهی او 330 میلیارد تومان است.
نظرات بینندگان
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۵۸ - ۱۲ خرداد ۱۳۹۳
۳۱
۱۶
در مورد فیلمه سخن رانی سرذار جعفری مطلب بذار.نمیتونی با بی توجهی ،بی اهمیت جلوش بدی
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۱۵ - ۱۲ خرداد ۱۳۹۳
۵۲
۶۹
دفتر دکتر احمدی نژاد که سند را جعلی اعلام کرده و آن را تکذیب کرده است البته اینهم یکی از اتهامات ناروا و بی دلیل به ایشان است جهت مخدوش کردن وجه رئیس جمهور مردمی .
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
سایت دولت بهار مطلبی را بعنوان خشونت سیاسی علیه یک جریان اجتماعی زده که بیان گر رفتار رسانه های چپ و راست است
مرعشی
|
Iran (Islamic Republic of)
خطاب به ناشناس ۱۴:۱۵


چرا دفتر دکتر احمدی نژاد به خود این اجازه را می دهد که فلان سند را

جعلی اعلام کند و یا جعلی اعلام نکند؟ مگر دفتر دکتر احمدی نژاد مسئول

این کار است؟



ما باید ببینیم دفتر ریاست محترم جمهور و دفتر رئیس محترم مجمع تشخیص

مصلحت در خصوص این اسناد چه نظری دارند.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
مرعشی دفتر هاشمی هم خیلی چیزها رو تکذیب میکنه
پس اونها هم ...... تکذیبیه بفرستند

اره داداش
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
ما باید ببینیم دفتر ریاست محترم جمهور و دفتر رئیس محترم مجمع تشخیص

مصلحت در خصوص این اسناد چه نظری دارند.


پوووو خخخخ
مردم از خنده
دفتر ایتالله !!!!!

کی باشه ایشون
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۲۱ - ۱۲ خرداد ۱۳۹۳
۳۲
۱
... الآن وقت اعدام مه آفرید خسروی نبود اول باید خاوری را به کشور برمیگرداندند بعد مه آفرید را اعدام میکردند حالا خاوری از ترس از کانادا هم در رفت و مرغ از قفس پرید .
سرباز ولایت
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۲۲ - ۱۲ خرداد ۱۳۹۳
۱۱
۶۲
جبهه پایداری به خاطر همین چیزا جلوی احمدی نژاد ایستاد.
امین حجتیه تحویل بگیره.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
بذار تایید بشه که احمدی چنین کاری کرده بعدش جرند بنویس
مرعشی
|
Iran (Islamic Republic of)
جناب سرباز ولایت

بخشی از کامنت شما قابل قبول است و بخشی نه.

به هر حال با روی کارآمدن جناب آقای روحانی بود،



که خوشبختانه جلوی فساد بی حد و مرز با سرعت گرفته شد.


سلام بر هاشمی

درود بر روحانی
مرعشی
|
Iran (Islamic Republic of)
جناب سرباز ولایت

از این بخش از کامنت شما که نوشته اید: "امین حجتیه تحویل بگیر"

خیلی خشنود شدم.



حقیقتا صدماتی که کشور

از ناحیه جریان انحرافی راستگرا (حجتیه فراماسونر غرب زده متحجر)

خورد ، از جریان انحرافی چپ گرا (موسوی) نخورد.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
جبهه پایداری فریب اصلاح طلبان و دروغ آنها را خورد و با ایستادگی در مقابل دکتر احمدی نژاد باعث به قدرت رسیدن دولت اعتدالگرا !!! شد.
امین زنده به عشق احمدی دلاور
|
Iran (Islamic Republic of)
.
دفتر ریاست جمهوری،اعلام عمومی کرده که سند جعلی است و شکایت کرده!

در مطلب آمده:

از فرد یاد شده در این نامه، شکایتی تحت عنوان جعل امضا و دست خط ریاست محترم جمهور مطرح شده که متهمین پرونده یا در زندان و یا با قرار وثیقه آزاد می‌باشند.
________________________________
به کوری چشم تو و امثال خنجر زدگان از پشت گروهک نفاق و دورویی پ......، تا زنده ام، زنده به عشق محمود احمدی نژادم و ذره ای ارزش برای بیسوادان ساحر و "....." قائل نیستم.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
اشک چشمم در امد برادر چقدر بوی شهادت میدی !

... خود اعضای جبهه ی ایزوتوپ ها کی باشن که بخواهند جلوی محمود بایستند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
اگه ما منحرف ها از شما حجتیه صفت هستیم
پس تو داعش صفت بوگو حرام هستی ...!
... نمی خواد بزرگترین خطر صدر اسلام 2 را معرفی کنه !
بگو ع... یو... هستا !
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۲۵ - ۱۲ خرداد ۱۳۹۳
۳۶
۳۰
الان یه عده می پرن وسط که یادت بخیر دکتر احمدی نژاد، چه اقتصاد شکوفایی، قاتل رانت خوارا بود، پاک پاک بود و....
مرعشی
|
Iran (Islamic Republic of)
احسنت بر شما جناب ناشناس ۱۴:۲۵


متاسفانه هنوز برخی ها از آقای احمدی نژاد و مشایی حمایت می کنند

و متاسفانه حاضر نیستند به برنامه های "مقابله با فساد بانکی" که توسط

دولت جناب آقای روحانی تدوین شده بپیوندند.



مرگ بر فساد بانکی


سلام بر هاشمی
درود بر روحانی
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
بردار لیبرال عرضم به خدمت شما

هر چقدر شما قبول دارید که پسر های اقای پدر خوانده معروف به جونیور دزد و مفت خور هستند ما هم قبوا داریم مشایی احمدی نا پاک هستند
امین زنده به عشق احمدی دلاور
|
Iran (Islamic Republic of)
.
"یه مـــــــــــــرد به تمام معنا بود"

شما رانت خواری 650 میلیون یورویی خودتون رو جوابگو باشید توی ...!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
میگن همسر یک مسئول دولتی وارد کننده بنزین شده است حالا کم کم متوجه میشوید که دولتی که بنزین را به خودکفایی رساند و 4 میلیون مسکن مهر ساخت پاک بود .
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
این تصور شماست
اون یه عده حامیان بهاری دیروز هستند که وقتی از بهار نتیجه نگرفتن اومدن سراغ تدبیر و امید!
مثال واضحش هم یکی بود که با اسم به عشق احمدی دلاور قبلا کامنت میذاشت همینجا
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
متاسفانه هنوز برخی ها از آقای احمدی نژاد و مشایی حمایت می کنند

تا کور شود هرانکه " ... " باشد و نتواند ببیند

اگه سانسور شد بدونید که منظورم ماهی بزرگ دریا ها که فلس هم نداره بوده ها
رضا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۰۲ - ۱۲ خرداد ۱۳۹۳
۹
۹
از کجا میاری این نامه ها رو صراط یکی از ایمیدرو میاری یکی از ریاست جمهوری یعنی اینقدر سیستم بی در و پیکره که راحت شما به همه نامه های محرمانه دسترسی دارید خدا به خیر کنه
امیر
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۱۹ - ۱۲ خرداد ۱۳۹۳
۷
۲۵
حیف احمدی نژاد که اینجور خودش خراب کرد ... به نفوذی مشایی و بقای که از راه راست دورش کردن
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۱۰ - ۱۲ خرداد ۱۳۹۳
۲۱
۱۱
از فیلمه جدید سردار جعفری شماها خبر ندارید نه؟!؟!؟!آخه مطلبی.توجیهی.دروغی .... چیزی ندارید بگین نه؟!به جهنم که چاپ نمیکنی.آخره کارتون دور نیست
جاهد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۲۵ - ۱۲ خرداد ۱۳۹۳
۱۳
۱۶
دروغه