۱۷ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۸:۴۲

وضعیت بحرانی حریق‌ در جنگل‌های ایلام

مدیرکل محیط زیست استان ایلام گفت: امسال وضعیت در زمینه حریق جنگل‌های بلوط استان بحرانی است و تاکنون نیز ۹۰ درصد نقاط بحرانی حریق در ایلام شناسایی شده است.
کد خبر : ۱۸۰۷۷۲
صراط: غلامحسین کاظمی اظهار کرد: حفاظت از محیط زیست یک وظیفه عمومی است.

وی افزود: رسانه‌های ارزشی و فعال باید اذهان عمومی را نسبت به محیط زیست حساس کنند تا میزان مشارکت مردم در حفاظت از محیط زیست نیز بالا برود.

مدیرکل محیط زیست استان ایلام تصریح کرد: هر سال یک شعار جهانی در محیط زیست داریم و شعار امسال سازمان جهانی محیط زیست با عنوان "به نشانه مقابله با گرمایش زمین صدایتان را بالا ببرید نه سطح دریاها" نامگذاری شده است.

وی گفت: در هفته محیط زیست در استان ایلام برنامه‌های مختلفی برگزار می‌شود و در این میان از حضور هنرمندان نیز استفاده می‌شود.

کاظمی عنوان کرد: 25 درصد مساحت استان ایلام، جز مناطق حفاظت شده است و 14 منطقه نمونه گردشگری در سفرهای استانی دولت های گذشته به ایلام تصویب شده است.

منطقه پارک صلح و دوستی ایلام نقطه عطفی در حفاظت از محیط زیست

وی افزود: استان ایلام 425 کیلومتر مرز مشترک با کشور عراق دارد و در منطقه کولگ برخی از نواحی با توجه به وجود شرایط ناهموار و وجود تپه‌ها و شیارها, عمق مرز به هفت کیلومتر می‌رسد.

مدیرکل محیط زیست استان ایلام تصریح کرد: متأسفانه برخی در این منطقه به شکارهای غیر مجاز می پردازند و با ایجاد این پارک می توان با مشارکت کشور عراق در حفاظت از این منطقه تلاش بیشتری داشت.

وی گفت: مردم ما مردمی طبیعت دوست هستند و تاکنون نیز همکاری‌های خوبی با محیط زیست داشته‌اند.

کاظمی عنوان کرد: با راه اندازی و ایجاد پارک صلح و دوستی کولگ هم ایجاد اشتغال می‌شود و هم مردم می توانند از این منطقه و شهر زیارتی صالح آباد که در منطقه وجود دارد استفاده کنند.

وضعیت حریق‌ها در ایلام بحرانی است

مدیرکل محیط زیست استان ایلام تصریح کرد: مهمترین دغدغه ما در حفاظت از محیط زیست موضوع و بحث ریزگردها، حریق و خشکیدگی درختان بلوط است.

وی گفت: امسال وضعیت در زمینه حریق ها بحرانی است و تا کنون نیز 90 درصد نقاط بحرانی حریق در ایلام شناسایی شده است.

کاظمی عنوان کرد: در زمان شرایط اضطراری در رابطه با ریزگردها از طریق رسانه ملی به مردم اطلاع رسانی می‌شود و البته از زحمت های رسانه ها نیز در این زمینه تشکر و قدردانی می‌کنیم.

وی افزود: در زمینه ریزگردها امسال وضعیت بهتری نسبت به سال گذشته داریم و امیدواریم که اقدامات لازم در این زمینه صورت بگیرد.

مدیرکل محیط زیست استان ایلام تصریح کرد: پنج درصد منشا این ذرات کشور ایران، 70 درصد کشور عراق و 25 درصد نیز دیگر کشورهای عربی هستند.

وی گفت: خشک شدن تالاب‌های عراق در پی ایجاد سدها سبب تشدید این ریزگردها شده است.

کاظمی عنوان کرد: هر اندازه که قطر ذرات کمتر باشد صدمات بیشتری می‌تواند به افراد وارد کند و باید گفت که استان ایلام به عنوان پیشانی برخورد با این ریزگردها در کشور به حساب می‌آید.

منبع: تسنیم