۲۰ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۸:۵۷

نظرجدید کلینتون درباره نقش آمریکادرفتنه88

هیلاری کلینتون که خود را برای انتخابات ریاست جمهوری آمریکا آماده می کند در کتاب جدیدش مدعی شده است: «ایالات متحده در سال ۲۰۰۹ از جنبش سبز مخالفان رئیس جمهوری وقت ایران، محمود احمدی نژاد، حمایت نکرد»
کد خبر : ۱۸۱۲۹۹
صراط: "هیلاری کلینتون" وزیر امور خارجه سابق آمریکا در بخش هایی از کتاب جدیدش به سیاست خارجی دوره وزارت خود در برابر ایران نیز پرداخته است. وی در تحریم ها و قطعنامه های ضد ایرانی شورای امنیت نقش به سزایی ایفا کرده بود.

از جمله نکات عجیب در کتاب هیلاری کلینتون این است که وی مدعی شده است که آمریکا از فتنه 88 حمایت نکرده است و عجیب تر آن که وی از این ادعای خود؛ یعنی عدم دخالت در اغتشاش و آشوب اظهار تأسف کرده است. این سخن کلینتون در حالی بیان شده که خود وی در مصاحبه سال90 با بی بی سی فارسی، بر نقش حمایتی آمریکا از این فتنه پرده برداشت.

به نوشته سایت دولتی صدای آمریکا (VOA)، "هیلاری کلینتون" وزیر خارجه پیشین ایالات متحده که به مناسبت انتشار کتاب جدید خود تحت عنوان "انتخاب های دشوار" سفر به شهرهای مختلف آمریکا را آغاز کرده است، روز سه شنبه در شعبه ای از فروشگاه های زنجیره ای "بارنز اند نوبل" (Barnes and Noble) در شهر نیویورک به معرفی این کتاب و امضای آن برای علاقمندان خواهد پرداخت.


بانوی اول پیشین آمریکا در کتاب «انتخاب های دشوار» به مسائل مختلفی در عرصه سیاست خارجی از جمله نحوه برخورد ایالات متحده با ایران پردخته است.


روزنامه واشنگتن پست می نویسد خانم کلینتون به سیر تحولات در روابط آمریکا و ایران در طول ۲۰ سال گذشته می پردازد: به رویکرد محتاطانه دولت بیل کلینتون (همسر وی)، دوران غیرسازنده «محور شرارت» (اشاره به دوران ریاست جمهوری جرج بوش که ایران را به همراه عراق و کره شمالی، بخشی از محور شرارت خواند) و آغاز یک نزدیکی بی سر و صدا در دوره اول ریاست جمهوری باراک اوباما، وقتی که خود وزیر خارجه آمریکا بود.


او در فصل هجدهم، با عنوان «ایران: تحریم ها و اسرار» به موارد مختلفی، از جمله تصویب قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد علیه ایران در سال ۲۰۱۰، به عنوان نکاتی مهم اشاره می کند. خانم کلینتون در این بخش به ملاقات حساس خود با وزیر امور خارجه چین که موجب تصویب آن قطعنامه شد اشاره می کند؛ ملاقاتی که از دید رسانه ها پنهان ماند، با این که درست در جلوی چشم آنها و در کافه ای در پرو انجام شد.


خانم کلینتون در ادامه این بحث را پیش می کشد که آن تحریم ها، به همراه ایجاد یک کانال ارتباطی سری از طریق سلطان عمان، این امکان را به ایالات متحده داد تا مذاکرات جدی را با ایران آغاز کند.

او همچنین در یک مورد ابراز تاسف کرد و آن این که: ایالات متحده در سال ۲۰۰۹ از جنبش سبز مخالفان رئیس جمهوری وقت ایران، محمود احمدی نژاد، حمایت نکرد.

وزیر خارجه ایالات متحده در دوره اول ریاست جمهوری باراک اوباما، که نگاهی به انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۱۶ نیز دارد، در این تور علاوه بر معرفی کتاب خود و حضور در اماکن عمومی و صحبت با مردم، به مصاحبه با نشریات معتبر نیز می پردازد که از دید برخی آماده سازی برای رقابت های انتخاباتی آینده است.

رقبای جمهوریخواه خانم کلینتون این تحرکات خانم کلینتون را زیر سئوال برده و گفته اند اگر وی برای رقابت‌های ریاست جمهوری آینده نامزد شود، تصمیمات سیاست خارجی او را به چالش خواهند کشاند. 

 

ادعای هیلاری کلینتون در عدم دخالت دولت آمریکا از فتنه88 در حالی بیان شده است که هم باراک اوباما و هم خود وی و دیگر دولتمردان و سناتورهای آمریکایی در آن زمان بارها از فتنه گران حمایت کرده بودند و آتش زدن مسجد، اتوبوس ها و مغازه ها، شکستن شیشه ها و آسیب رساندن به جان و مال مردم از سوی چند صد نفر را آزادی خواهی و دموکراسی طلبی مردم ایران می نامیدند.

هیلاری کلینتون در مصاحبه سوم آبان 90 با بی بی سی فارسی، به صراحت گفته بود: «خانم کلینتون گفت که دولت آمریکا از بیرون ایران هر حمایتی از دستش بر می آمد از معترضان کرد، از جمله از سایت توییتر خواست که اعمال تغییرات خود را مدتی به تعویق بیندازد، اما در عین حال مراقب بود که زیاده روی نکند.»

مصاحبه کلینتون با بی بی سی فارسی

 

بریده سایت بی بی سی فارسی در فتنه88

این تنها گوشه ای از اعتراف دولت وقت آمریکا در حمایت از فتنه88 است. در گذشته دور و نزدیک دولت های وقت آمریکا هرگونه دخالت در کودتای 28 مرداد یا حمایت از پهلوی ها یا دخالت در جنگ تحمیلی را رد می کردند؛ اما پس از گذشت چند دهه به آن ها اعتراف کردند. مطمئنا در آینده نه چندان دور دولت های آمریکا اسناد بیشتری از دخالت دولت های گذشته شان در امور داخلی ایران منتشر خواهند کرد.

در پایان تنها به بخشی از مواضع ضد ایرانی هیلاری کلینتون در سال های زمامداریش که در قالب تیترهای بی بی سی فارسی آمده، توجه کنید:

 

 

 

 

 

 

 

 

 


منبع: جام نیوز
نظرات بینندگان
پیام
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۲۵ - ۲۰ خرداد ۱۳۹۳
۷
۱۶
فتنه نه کودتاه .......

مردی چاپ کن صراط...