۲۰ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۹:۱۸

اظهارات روحانی پس از بازگشت از ترکیه

رئیس‌جمهور گفت: اهداف ایران و ترکیه در بسیاری از مسائل منطقه‌ای مشترک است و باید بر روی این مسائل مشترک کار کنیم.
کد خبر : ۱۸۱۳۰۳
صراط: حسن روحانی رئیس‌جمهور کشورمان پس از بازگشت از سفر دو روزه خود به ترکیه در پاویون دولت فرودگاه مهر‌آباد در جمع خبرنگاران درباره دستاوردهای این سفر گفت:‌ کشور ترکیه به عنوان یک همسایه مسلمان و قدرتمند که روابط خوبی در طول دهه‌های گذشته با ایران داشته است برای ما حائز اهمیت است.

وی با بیان اینکه مسائل منطقه‌ای و دوجانبه میان دو کشور دارای اهمیت بالایی است اظهار داشت: پس از هجده سال دیدار رسمی از ترکیه به عنوان یک کشور همسایه برای ما مهم بود زیرا تأخیر دراین سفر مقداری طولانی شده بود اما سرانجام این اتفاق محقق شد.

وی با اشاره به سفر چندی پیش نخست‌وزیر ترکیه به تهران گفت: در سفر آقای اردوغان تصمیم گرفته شد که شورای عالی همکاری‌های استراتژیک میان دو کشور که ترکیبی از دو دولت در یک اجلاس است تشکیل شود و برای اولین بار در تاریخ دو کشور این شورا تشکیل شد و اعضای دولت ایران و ترکیه در آن حضور داشتند.

روحانی با بیان اینکه رساندن سطح روابط به دو برابر میزان فعلی یکی از برنامه‌های دو کشور ایران و ترکیه برای روابط دوجانبه است اظهار داشت:‌ در دیدار با نخست‌وزیر، رئیس‌جمهور و جلسه شورای عالی همکاری‌های استراتژیک به طور مفصل درباره این مسأله بحث شد و دو طرف دو برابر شدن میزان روابط را قبول داشتند و درباره روش‌های تحقق آن بحث‌هایی صورت گرفت.

رئیس‌جمهور موضوع روابط بانکی را یکی دیگر از موارد مورد بحث در این سفر عنوان کرد و افزود: پیش از جلسه شورای عالی همکاری‌های استراتژیک و همزمان با دیدار خصوصی مقامات دو کشور، وزرا با همتایان خود بحث‌های خوبی داشتند و در جلسه شورای عالی همکاری‌های استراتژیک وزرا نیز حضور داشته و نکاتی را مورد بحث و بررسی قرار دادند.

روحانی ادامه داد: یکی از مسائل مورد بحث‌شده موضوع همکاری‌های بانکی بود که بعد از جلسه نیز رایزنی بین مقامات دو کشور ادامه داشت و قرار است این مباحث ادامه پیدا کند.

رئیس‌جمهور بحث بالا بردن سهم فروش انرژی ایران به ترکیه را موضوع دیگر مورد بحث در این سفر خواند و تصریح کرد: درباره بالا بردن سهم فروش گاز، نفت و برق بحث‌هایی صورت گرفت و درباره فرمول و زمان افزایش آن نیز مطالبی عنوان شد.

وی اضافه کرد: همچنین بحث شد که چه زمانی می‌توانیم بحث صادرات گاز را افزایش دهیم و درباره فرمول قیمت آن نیز مباحثی صورت گرفت؛ احتمالاً در هفته‌های آینده می‌توانیم به نتایج خوبی در این زمینه برسیم.

روحانی با بیان اینکه مسأله دیگر بحث‌شده در این سفر، سرمایه‌گذاری و حضور بخش خصوصی دو طرف در مبادلات تجاری ایران و ترکیه بود اظهار داشت: امروز برای اولین بار و با حضور دو رئیس‌جمهور در اتاق بازرگانی ترکیه مطالب خوبی درباره چگونگی فعالیت تجار دو کشور مطرح شد و به اعتقاد همه کسانی که در این جلسه بودند، این جلسه، جلسه‌ای بی‌نظیر بود.

رئیس‌جمهور با تأکید بر اینکه اقتصاد باید بر دوش بخش خصوصی قرار گیرد و دولت باید تسهیلات را فراهم کند، اظهار داشت: البته در بخش‌های ویژه‌ای که نیاز است، دولت سرمایه‌گذاری خواهد کرد، ولی در آینده بخش خصوصی فضای بازی خواهد داشت.

وی با اشاره به تحقق فعالیت چشم‌گیر بخش خصوصی در کشور ترکیه گفت: در ضیافت شام، آقای عبدالله گل رئیس‌جمهور ترکیه می‌گفتند که بار رشد اقتصادی ما بر دوش بخش خصوصی است و همه درآمد ترکیه از مالیات تأمین می‌شود.

روحانی ادامه داد: باید در بخش خصوصی، قدم‌های بهتری برداشته شود؛ البته ابلاغ سیاست‌های اصل 44 از سوی مقام معظم رهبری بحث خوبی بود که باید ادامه پیدا کند.

رئیس‌جمهور توسعه بخش حمل و نقل را از دیگر مباحث مطرح‌شده در این سفر عنوان کرد و افزود: درباره بحث حمل و نقل تصمیمات خوبی اتخاذ شد که چگونه می‌توانیم حمل و نقل را میان دو کشور گسترش دهیم.

رئیس‌جمهور ادامه داد: ‌بحث اتصال ریل دو کشور از مرز بازرگان مورد تأکید طرف ایرانی بود که ترک‌ها نیز این موضوع را قبول داشتند و اگر این کار انجام شود، راه‌آهن از بندرعباس تا مدیترانه می‌رسد.

رئیس‌جمهور با اشاره به طرح مسائلی درباره گردشگری، مسائل علمی و فناوری در این سفر اظهار داشت: سندهای همکاری خوبی در زمینه اقتصادی و فرهنگی به امضای دو طرف رسید و من از ترکیب این سندها که همه مسائل را پوشش داده خوشحال شدم.

روحانی بحث درباره مسائل منطقه‌ای از جمله مسائل عراق و شمال افریقا را از مباحث مهم مطرح‌شده در سفر دو روزه خود به ترکیه خواند و افزود: حتی در شورای عالی مسائل استراتژیک نیز مسائل منطقه‌ای بحث شد و وزرای امور خارجه دو کشور در این باره اظهارنظر کردند.

روحانی ادامه داد:‌اهداف دو دولت در بسیاری از مسائل منطقه‌ای مشترک است ولی اختلاف‌نظرهایی نیز وجود دارد که باید بیشتر بر روی مسائل مشترک کار کنیم.

روحانی اتفاق نظر ایران و ترکیه در مسائل هسته‌ای، عاری شدن منطقه از سلاح‌های کشتارجمعی و همچنین مبارزه با افراط‌گرایی و انشقاق را مورد اشاره قرار داد و خاطرنشان کرد: مسأله مبارزه با افراطی‌گری هم‌اکنون در منطقه ما حائز اهمیت بسیاری است.
منبع: فارس