۲۰ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۹:۲۶

اژه‌ای:مسئولان وعده‌های دست‌ نیافتنی ندهند

نماینده ویژه رئیس قوه قضائیه در مناطق سیل‌زده استان مازندران با اشاره به این نکته که مسئولان باید از دادن وعده‌های محقق نشدنی پرهیز کنند، گفت:‌ اولویت کاری مسئولان برای حل مشکلات باید بر مسئله خانه و کاشانه مردم قرار گیرد.
کد خبر : ۱۸۱۳۰۵
صراط: حجت‌الاسلام محسنی اژه‌ای دادستان کل کشور عصر امروز در جلسه شورای هماهنگی مدیریت بحران استان مازندران با اعلام این مطلب، افزود: قوه قضائیه بر اساس قانون اساسی کشور وظیفه حفظ حقوق عمومی را بر عهده دارد.


وی تاکید کرد: رئیس قوه قضائیه بر اساس همین مسئولیت بر آن شد تا با صدور حکمی هیأتی را به سرپرستی دادستان کل کشور به مناطق سیل‌زده استان مازندران اعزام کند تا بررسی شود که قصور و تقصیری در این ماجرا رخ داده است یا نه.

وی تاکید کرد: حقیقتا خدمت‌رسانی به مردم کشورمان یک ضرورت است زیرا این مردم شایسته خدمت هستند و نباید بگوییم قانون برای ما چه تکلیفی کرده است بلکه بیش از تکالیف قانونی خودمان باید به این مردم خوب و صبور کمک کنیم.

وی گفت: من نمی‌دانم از کسانی که در این شورا حضور دارند خانه و کاشانه کدامشان در یکی از مناطق سیل‌زده واقع شده است اما باید برای خدمت‌رسانی به مردم آنگونه عمل کنیم که انگار خانه و کاشانه خودمان در یکی از این مناطق دچار سیل‌زدگی شده تا بتوانیم درد این مردم را به خوبی درک کنیم.

محسنی اژه‌ای با اشاره به این مطلب که بسیار خوشحالم که از نزدیک شرایط واقع شده در این استان را مورد بررسی قرار دادم، گفت: متاسفانه یک سوز خاصی همراه با صبر و شکیبایی در دل و نگاه مردم مناطق سیل‌زده وجود داشت.

وی گفت: این مردم هنوز خاطره سیل مهر سال 91 را فراموش نکردند و هنوز آن داغ از بین نرفته است و هنوز خسارت‌های آن سیل به طور کامل جبران نشده که کمتر از دو سال بعد بلایی دیگر بر سرشان نازل می‌شود.

محسنی‌اژه‌ای گفت: بر اساس آن چیزی که برای من توضیح دادند در برخی نقاط 135 میلی‌متر باران باریده و در عرض چند ساعت این باران خسارت بیش از حدی به بار آورده هر چند خدا را شکر مسئولین به خوبی وارد شده و امروز که منطقه را بررسی کردیم بسیاری از خانه‌ها و کوچه‌ها تمیز شده است.

دادستان کل کشور در بخش دیگری از سخنان خود به اولویت‌های مسئولین اشاره کرد و گفت: ممکن است در جایی جاده‌ای تخریب شده یا مزرعه‌ای ازبین رفته یا تاسیساتی خراب شده اما اولویت برای سازندگی و ترمیم باید خانه و کاشانه افراد باشد زیرا فردی که خانه و کاشانه‌اش ترمیم نشده باشد درب‌هایش التیام بخشیده نمی‌شود.

یکی دیگر از نکاتی که محسنی اژه‌ای در سخنان خود به آن اشاره کرد موضوع وعده و قول‌های صادر شده از سوی مسئولان بود.

نماینده قوه قضائیه در مناطق سیل‌زاده استان مازندران گفت:‌ کلام مهم مردم امروز در سخنانشان این بود که مسئولین وعده‌های غیرواقعی و عملی نشده ندهند.

وی گفت: سال 91 همانطور که در فیلم پخش شده در ابتدای جلسه دیدیم معاون رئیس‌جمهور وقت در بین مردم وعده‌هایی می‌دهد. همین چند روز گذشته نیز معاون رئیس‌جمهور فعلی کشورمان در میان مردم وعده می‌دهد اما باید ببینیم چقدر از این وعده‌ها محقق شدنی است و نباید صرفا وعده‌ای بدهیم که بعد از محقق نشدن آن اعتماد مردم به ما و مسئولین خدشه‌دار شود.

سخنگوی دستگاه قضا گفت: حال به فرض یک وعده‌ای به مردم داده شد که عملی بود اما به دلیل پاره‌ای از مشکلات آن وعده در زمان خودش محقق نشد. حال وظیفه داریم باز هم به میان مردم برویم و برای آنها توضیح دهیم که چرا برخلاف تصمیم‌مان برای اجرای آن وعده نتوانستیم به قولی که داده‌ایم عمل کنیم.

محسنی‌اژه‌ای گفت:‌ ما دوران جنگ و سازندگی بعد از آن را با همکاری مردم اداره کردیم، امروز هم توقع‌مان این است که بسیاری از ناهنجاری‌ها با کمک مردم رفع کنیم پس باید با صداقت با مردم رفتار کنیم و وعده محقق نشدنی به آنها ندهیم.

وی به برآوردهای انجام شده از خسارات سیل مهر ماه 91 اشاره کرد و گفت: باید امروز به کارهای انجام شده در این دو سال رجوع کنیم و ببینیم آیا در آن زمان خسارات درست برآورد شده است و در صورت تخصیص درست هزینه شده است و آیا اقدامات به هنگام بوده یا خیر.

وی افزود: من تا آنجا که اطلاع دارم حدود 23.5 میلیارد تومان در آن زمان بودجه اختصاص یافت اما آیا درست خرج شد و به ثمر نشست.

محسنی‌اژه‌ای یکی دیگر از مسائل و مشکلات موجود بر سر راه حل چنین مسائلی را عدم یکسان بودن خسارات وارده قلمداد کرد و گفت: بسیار فرق است میان یک آلونک صحرایی در کنار یک شالیزار و یک خانه دو طبقه در یکی از خیابان‌های یک شهر.

وی تصریح کرد: قطعا نمی‌‌توان در هنگام برآورد خسارت‌های ناشی از سیل این دو واحد خسارت دیده را یکسان برشمرد و به یک میزان واحد به هر دوی آنها خسارت پرداخت کرد.

وی گفت: باید برآورد ما از خسارت‌ها بر اساس یک بررسی دقیق صورت گیرد تا عدالت و انصاف در پرداخت خسارت برقرار شود.

نماینده ویژه قوه قضائیه در مناطق سیل‌زده شمال کشور یکی دیگر از مسائلی که باید در چنین مواردی مورد توجه قرار گیرد را اقداماتی که باید انجام می‌شده و نشده عنوان کرد و گفت: ما می‌دانیم یک پای بسیاری از اقدامات تامین بودجه است اما آیا به واقع غیر از اختصاص بودجه هیچ کار دیگری نمی‌توان انجام داد؟

اژه‌ای گفت: برای مثال چندی پیش به دلیل ماموریت کاری به استان گلستان سفر کردم در آنجا دیدم در دل کوه و جنگل یک لودر مشغول خاکبرداری بود زمانی که موضوع را جویا شدم متوجه شدیم این فرد بر اساس یکسری مدارک و اسناد مدعی است که ملک شخصی‌اش است و می‌خواهد در آن ساخت و ساز انجام دهد.

وی گفت:‌ همان زمان از دادستان آن شهر پرسیدم مگر اینجا قانون و مقررات ندارد که یک فرد بتواند به همین راحتی جنگل را تخریب کند و صرفا به واسطه آنکه ملکش است، این اقدامات را انجام دهد.

سخنگوی دستگاه قضا خطاب به مسئولان حاضر در جلسه گفت: خیلی وقت‌ها بدون آنکه نیاز باشد بودجه‌ای هزینه کنیم کافی است نظارت‌های‌مان را افزایش دهیم و بررسی کنیم که آیا قوانین به درستی اجرا می‌شود یا خیر که مطمئنا از این روش هم نتایج مثبتی عاید ما خواهد شد.

منبع: فارس