۲۲ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۳:۳۱

اظهارات قالی‌باف و جنتی بعد از جلسه مشترک

علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی صبح امروز در حاشیه نشست امضای تفاهمنامه همکاری بین شهرداری تهران و وزارت ارشاد در موزه هنرهای معاصر در جمع خبرنگاران حاضر شد.
کد خبر : ۱۸۱۵۵۸
صراط: شهردار تهران وعده داد مجموعه‌های «صبا» و «خاوران» تا پیش از دهه فجر افتتاح می‌شود.

علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی صبح امروز در حاشیه نشست امضای تفاهمنامه همکاری بین شهرداری تهران و وزارت ارشاد در موزه هنرهای معاصر در جمع خبرنگاران اظهار داشت: این تفاهمنامه در زمینه همکاری برای توسعه زیرساخت‌ها، ‌ایجاد فضاهای فرهنگی مورد نیاز شهر تهران و تولید محصولات فرهنگی است. به عبارت دیگر با این تفاهمنامه با شهرداری تهران در حوزه تولید فیلم‌های سینمایی، اجرای نمایش‌های هنری و حتی ساخت ارکستر سمفونیک مورد نیاز کشور همکاری خواهیم داشت تا در دنیا هم عرضه شود.

وی در تشریح جزئیات دیگری از این تفاهمنامه افزود: ایجاد زمینه‌های لازم برای تامین محتوای مورد نیاز فرهنگسراها نیز از دیگر موضوعات این تفاهمنامه به شمار می‌رود. چرا که شهرداری برخی امکانات را دارد که وزارت ارشاد از آنها بی‌بهره است. مانند فضاهای فرهنگی که به دلیل اعتبارات‌مان نمی‌توانیم در این حوزه ورود داشته باشیم و بخشی هم جزء اختیارات ماست و شهرداری نمی‌تواند در این حوزه کار کند مانند تولید محتوای فرهنگی که ما این مساله را از طریق هنرمندان و اهالی فرهنگ، دنبال می‌کنیم.

جنتی در پاسخ به اینکه شما در مواجهه با آقای قالی باف معمولا تعریف و تمجید می‌کنید، این صرفا یک احساس دوستی است یا واقعا اتفاقی در شهرداری تهران رخ داده است؟ بیان کرد: ضمن اینکه دوستی دیرینه است اما در عین حال بر اساس اعتقاد آن چه هست را بیان می‌کنم؛ کسانی‌که کم و بیش با من آشنایی دارند می‌دانند که من بی جهت از فردی تعریف نمی‌کنم، با خیلی از شخصیت‌ها ارتباط دارم، رفت و آمد می‌کنیم اما کمتر دیده شده تعریف بی جهت بکنم، واقعا اعتقادم این است که آقای قالیباف در شهرداری تهران توجه ویژه‌ای به مسایل فرهنگی هنری و اجتماعی دارد، آن چه که گفته می‌شود بر اساس اعتقاد درونی خودم است.

محمدباقر قالی باف شهردار تهران نیز در جمع خبرنگاران در پاسخ به اینکه اگر طی این تفاهمنامه تقابلی میان نیازهای شهری با توسعه فرهنگی و هنری رخ دهد همانند مشکلی که در بحث مترو تهران و تئاتر شهر رخ داد برای این موارد که فکری شده است، بیان کرد: من فکر می‌کنم تقابلی وجود ندارد، شاید این بحث ها فنی حقوقی و بخشی است، طبیعتا این تصمیمات باید با همکاری حل و فصل شود کما اینکه در این تفاهمنامه این موضوعات پیش بینی شده است، برای تحقق موارد کمیته‌ای پیش بینی شده است. مترو را مثال زدید اما همان موضوع هم حل شده است، گاهی برخی اختلافات در مجموعه دوستان خبرنگار است و در میان مسئولان اختلافی وجود ندارد. تکلیف این مکان روشن شده و کارهایش در حال انجام است و نهایی خواهد شد.

شهردار تهران تاکید کرد: این تفاهم نامه هم در حقیقت شهرداری تهران با رویکرد فرهنگ و اجتماعی که معتقد است شهرداری یک سازمان خدماتی نیست، یک نهاد اجتماعی است و ما بر اساس باورهای دینی خود در کنار توجه به موضوعات کاربردی رسالت اصلی‌مان توجه به روح و روان مردم این شهر است. تلاش برای سلامت جسمی و روحی مردم است. حوزه فرهنگ و خصوصا اصحاب فرهنگ و هنر و مردم متوقع هستند این همکاری‌ها بیشتر باشد، بطور طبیعی بر اساس قانون وزارت ارشاد رسالت قانی دارد نماینده حاکمیت و قوانین و مقررات و سیاست‌ها را دنبال می‌کند، شهرداری برای همکاری با اثرگذاری بیشتر نیاز به همکاری بیشتر با ارشاد دارد که به یاری خدا این تفاهم‌نامه این همکاری را مطمئن تر انجام می‌دهد تا هر دو سازمان بتوانند کمک بیشتری کنند.

قالی باف تصریح کرد: شهر تهران در آن بخش نقش منحصر به فردی دارد، چون هم تاثیرات بین المللی و هم ملی و داخلی دارد، امروز 71 درصد جمعیت کشور ما شعر نشین هستند که این می‌تواند الگو باشد و مظلومتی که رهبر انقلاب درباره فرهنگ فرمودند تلاش کنیم فرهنگ را از مظلومیت خارج کنیم.

وی در ادامه با بیان اینکه این توافقنامه در ابعاد مختلف می‌تواند کمک کننده باشد و در پاسخ به اینکه تهران به لحاظ سالن تئاتر و نمایش در تنگنا است، مردم در انتظار راه اندازی مجموعه خاوران و صبا هستند، ظاهرا بودجه مجموعه صبا متوقف شده، آیا امسال شاهد بهره‌برداری خواهیم بود: اولا سالن تئاتر هم مثل سینما در شهر به تعداد زیادی وجود دارد و مورد استفاده است، نمی‌خواهم گزارش کار بدهم، مجموعه خاوران مجموعه‌ای است که در مقیاس کشورهای اسلامی و خاورمیانه حرف برای گفتن دارد، در حقیقت آن یک سالن هم نیست، سالن‌هایی که در حوزه کارهای حرفه‌ای ، آموزش،‌تولید، موثر است مطمئن هستم امسال تا پیش از دهه فجر خاوران و صبا را با حضور اصحاب فرهنگ و هنر خصوصا هنر نمایشی افتتاح خواهیم کرد.
منبع: فارس