۲۲ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۶:۱۸

جنتی و قالیباف تفاهمنامه امضاء کردند

علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و محمدباقر قالیباف شهردار تهران تفاهمنامه ای را امضاء کردند که بر اساس آن وزارت ارشاد و شهرداری در زمینه امور فرهنگی با هم همکاری می‌کنند.
کد خبر : ۱۸۱۵۷۸
صراط: این برای نخستین بار است که وزارت ارشاد و شهرداری تهران برای انجام امور فرهنگی در پایتخت دست در دست یکدیگر می‌گذراند.

این تفاهمنامه صبح روز پنجشنبه 22 خرداد در موزه هنرهای معاصر تهران امضاء شد. علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی  ابراز امیدواری کرد که امضای این تفاهمنامه و نتایج آن مورد رضایت مقام معظم رهبری و مردم قرار بگیرد و هر دو احساس کنند که حرکت روبه جلویی صورت گرفته است.

محمدباقر قالیباف هم در این مراسم با اشاره به این جمله رهبر انقلاب که «فرهنگ  در این کشور مظلوم است» گفت که باید تلاش شود تا فرهنگ از مظلومیت خارج شود.

تمجید جنتی از قالیباف

علی جنتی در این مراسم، ابتدا به آشنایی‌اش با شهردار تهران اشاره کرد و گفت که از چند دهه پیش قالیباف را می شناخته و به او ارادت داشته است؛«در این دوره هم وقتی که در مسئولیت وزارت نبودم، ناظر بر کارهای شهرداری تهران بودم و همیشه این احساس را داشتم که شهرداری فقط در حوزه خدمات‌رسانی و فعالیت‌های شهری فعالیت نمی‌کند بلکه در زمینه‌ مسائل فرهنگی و اجتماعی نیز فعالیت پر رنگی دارد. این مساله همیشه با توجه ویژه‌ای که آقای قالیباف به حوزه فرهنگ داشت، برایم مطرح بود.»

او گفت که در دوره وزارتش هم شاهد مجموعه فعالیت‌های چشمگیر شهرداری تهران بوده که نشان دهنده عزم و اراده جدی شهرداری برای ارتقای سطح فرهنگ شهروندان تهرانی است:« البته جز این هم انتظاری از شهرداری نمی‌رود. آقای قالیباف را به عنوان یک رزمنده و جهادگر که در دوران دفاع مقدس در حوزه جهاد و مبارزه تلاش کرده، می‌شناسم. ایشان با همین روحیه وارد شهرداری تهران شده است و طبیعتا هم باید پاسدار ارزش‌های ملی و دینی باشد.»

وزیر ارشاد از این تفاهم‌نامه به مبنایی برای همکاری‌های گسترده شهرداری و وزارت ارشاد نام برد که می‌تواند در زمینه‌های مختلفی انجام شود؛« در حوزه زیرساخت‌ها، فضاهای فرهنگی مورد نیاز شهروندان هستند که به وفور در تهران درباره‌شان کار شده است و در عین حال هنوز، به طور کامل پاسخگوی همه شهروندان نیستند. تامین محتوای فرهنگی محصولات فرهنگی برای شهروندان از جمله فیلم‌ها یا نمایشنامه‌های خوب در جهت ارزش‌های ملی و دینی، برای عرضه در فرهنگسراها نمونه‌ای از موارد این تفاهمنامه است.»

زمینه‌سازی برای دسترسی همه شهروندان به فضاها و محصولات فرهنگی از دیگر مواردی بود که وزیر ارشاد به آن اشاره کرد و افزود:« به هر حال این کار هم نوعی هم‌افزایی است که همه در پی رسیدن به یک هدف واحد باشیم. امیدوارم این تفاهمنامه و نتایج آن مورد رضایت مقام معظم رهبری و مردم باشد و هر دو احساس کنند که حرکتی رو به جلو انجام شده است. شهرداری‌های دیگر در کشور، به شهرداری تهران نگاه می‌کنند. امیدوارم این تفاهمنامه، الگویی برای فعالیت شهرداری‌های مختلف کشور و شعبات استانی وزارت ارشاد باشد.»

خود را ملزم به همکاری بیشتری با دولت دیدم

شهردار تهران اما روی ویژگی‌های منحصر به فرد شهرتهران انگشت گذاشت:« یکی از ویژگی‌های منحصر به فرد شهر تهران، در عین شهر بودنش، نقش مرکزیت و تجربه‌های گذشته آن است. برداشت‌های علمی نشان داده است که اقداماتی که در تهران انجام می‌‌شود، تاثیرات بین‌المللی و داخلی بسیاری دارد. هرکسی که از خارج، وارد ایران می‌‌شود عموما وارد تهران می‌‌شود و قضاوتش درباره ایران و نظام اسلامی، طبیعتا با دیدن این شهر شکل می‌گیرد. بنابراین تهران نقش برجسته‌ای در ایران دارد. در سال‌های اخیر یادداشت‌ها یا مصاحبه‌های شخصیت‌های فرهنگی، سیاسی و حتی مسافران سیاحتی به تهران را دیده‌ایم و نظراتشان را در این باره خوانده‌ایم.»

او با بیان این مطلب که هر کار خوب یا بدی که در تهران اتفاق بیافتد، بعد از چند ماه در دیگر شهرهای کشور نیز انجام خواهد شد، افزود:« به هر حال بعضی از کارها هم مورد تائید نیستند ولی با همه وجودم در شهرداری تهران دیده‌ام که این فعالیت‌ها چه در یک ایستگاه اتوبوس یا جدول کنار خیابان تا بخشنامه و تصمیمات اداری، بر همه کشور تاثیر می‌گذارد. بنابراین اهمیت تهران و مردم این شهر، در پیکره کشور و قضاوتی که درباره آن می‌شود، منحصر به فرد است. طبیعتا با این شرایط، مسئولیت ما نیز سنگین‌تر شده و باید تصمیمات درستی اتخاذ کنیم.»

او با اشاره به صحبت‌های مقام معظم رهبری درباره فرهنگ و این که فرهنگ کارنامه قابل دفاعی در این سال‌ها نداشته، تاکید کرد:« باید بر اتخاذ تصمیمات فرهنگی، توجه زیادی کنیم. اصلا ایران را در خارج از کشور، پیش از هر چیز با فرهنگ و هنرش می‌شناسند. اما چه شده که این فرهنگ، مظلوم‌ترین بخش جامعه ما شده است.»

قالیباف با بیان این مطلب که مردم ما کلا از اختلاف و چالش بین مسئولان خوششان نمی‌آید و برایشان مهم نیست مقصر چه کسی است. چون مطمئن هستند اولین کسی که به خاطر این اختلافات آسیب می‌بیند، مردم هستند، گفت:« مقام معظم رهبری هم بارها بر همدلی و همراهی به ویژه بین سازمان‌های فرهنگی تاکید کرده‌اند، این تاکید بر همدلی هم برای حفظ هویت انقلابی‌مان، شهرمان و کشورمان است. پس خواسته مردم چنین است و خواست رهبری هم همین است.»

او گفت که یک نکته را باید صریح بگوید و عیبی هم ندارد که از این حرف برداشت سیاسی شود:«با باوری که به فرهنگ جهادی دارم، شاید بیش از دیگران ملزم به همکاری با دولت باشم. البته برداشت‌های نفسانی و سیاسی به معنی بد آن، از این حرف نشود. منظورم از برداشت سیاسی، برداشت سیاست‌زده است، چون سیاست به خودی خود به معنی خردورزی است و نیاز هر کشوری است. اما من به درون خود بیشتر نظر کردم و خود را برای حفظ هویت دینی و ملی و تمدن بزرگ ایران، ملزم به همکاری بیشتر با دولت دیدم.»

نشست مطبوعاتی جنتی و قالیباف

علی جنتی و محمدباقر قالیباف پس از امضای تفاهمنامه به پرسش‌های خبرنگاران پاسخ دادند. علی جنتی  گفت که حرف‌هایی که در مورد قالیباف کفته ناشی از اعتقاد اوست:« این دوستی، یک دوستی دیرینه است اما در عین حال آن‌چه که می‌گویم براساس اعتقاد من است. کسانی که کم و بیش با من آشنا هستند می‌دانند که بی‌جهت از کسی تعریف نمی‌کنم. با افراد زیادی در ارتباط هستم اما کمتر کسی دیده است که از دیگری تعریف کنم. شهردار تهران توجه ویژه‌ای به مسائل فرهنگی و هنری دارد، بنابراین سخنانی که درباره آقای قالیباف گفتم، ناشی از اعتقاد من هستند.»

قالیباف نیز در پاسخ به سوالی درباه تقابل‌های احتمالی میان نیازهای شهرداری و وزارت ارشاد در این تفاهمنامه گفت که فکر می‌کنم در این زمینه اصلا تقابلی وجود ندارد و سخنانی که در این زمینه وجود دارد، بحث‌های فنی و حقوقی است. طبیعتا این تصمیمات باید با هماهنگی، حل و فصل شوند. کما این که در این تفاهمنامه، درباره این موضوعات تدابیری اندیشه شده است. درباره موضوعی مانند مترو هم هیچ بحثی وجود ندارد. گاهی برخی از اختلافاتی که صحبت از آن می‌شود، در بین دوستان خبرنگار مطرح است و مسئولان اختلافی با هم ندارند. در زمینه مترو هم کار انجام شده و نهایی خواهد شد. این تفاهمنامه را هم شهرداری با این اندیشه که یک سازمان خدماتی صرف نیست، امضا کرده‌ایم.

اودرباره راه‌اندازی مجموعه‌های خاوران و صبا در شهر تهران هم گفت: «سالن‌های تئاتر هم مانند مثل سالن‌های سینما، به تعداد زیاد و مورد استفاده هستند. مجموعه خاوران حداقل در مقیاس کشورهای اسلامی و خاورمیانه، حرف برای گفتن دارد. البته خاوران یک سالن نیست، بلکه مجموعه‌ای برای آموزش و تولید است. امیدوارم امسال تا پیش از دهه فجر، مجموعه خاوران و صبا را افتتاح کنیم.»

خبر فوری

همه برای سلامت این جمع خدمت‌گزار دعا کنند/ ملت ایران نگران و دلواپس نباشند