۲۲ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۸:۰۴

محکومیت معترضان دولت ترکیه

۲۶ نفر از متهمان سازماندهی تظاهرات و اعتراضات ضد دولتی سال گذشته در ترکیه به حبس تا ۳۰ سال محکوم شدند.
کد خبر : ۱۸۱۵۹۸
صراط: به نقل از رویترز، فعالان حقوق بشر اقدام دستگاه قضایی ترکیه در محکوم کردن معترضان به اتهام سازماندهی تظاهرات ضد دولتی سال گذشته را رسوایی برای مقام های قضایی این کشور ارزیابی کرده اند.

بر اساس این گزارش گروه های حقوق بشر ترکیه اعلام کردند: پس از اعتراضات سال گذشته در این کشور بیش از 5500 نفر در 95 دادگاه مختلف به اتهامات مختلف از جمله تروریسم محاکمه شده اند. اعتراضات سال گذشته در ترکیه مهمترین چالش سیاسی برای رجب طیب اردوغان نخست وزیر این کشور به شمار می رود.

در تازه ترین دادگاه برگزار شده 5 نفر از متهمان از سوی دستگاه قضایی ترکیه به تشکیل یک سازمان تبهکار متهم شده و احتمالا به حبس تا 30 سال محکوم می شوند. گزارشگر عفو بین الملل در ترکیه محاکمه معترضان از سوی دستگاه قضایی ترکیه را یک رسوایی آشکار ارزیابی و توصیف کرده است.

وی افزود: محاکمه این افراد بدون وجود شواهد کافی بوده و در تناقض با قوانین بین المللی حقوق بشر و قوانین داخلی ترکیه است. در جریان اعتراضات سال گذشته در ترکیه که در پی تصمیم آنکارا برای تخریب پارک گزی در میدان تقسیم استانبول آغاز شد حداقل 6 نفر کشته و بیش از 10 هزار نفر زخمی شدند.

سرکوب اعتراضات از سوی ماموران امنیتی موجب شد تا این تظاهرات آرام و مسالمت آمیز به تظاهرات و اعتراضات ضد دولتی گسترده در سایر شهرهای ترکیه نیز تبدیل شود. مخالفان دولت اردوغان را به اقتدارگرایی و سرکوب اعتراضات متهم کرده اند.
منبع: تسنیم