۲۴ خرداد ۱۳۹۳ - ۰۹:۵۳

احتمال بازگشت آمریکایی‌ها به عراق

رئیس سابق دستگاه اطلاعاتی عربستان سعودی از احتمال بازگشت نیروهای آمریکایی به عراق در پی پیشروی‌های داعش در این کشور خبر داد.
کد خبر : ۱۸۱۷۲۷
صراط: رئیس سابق دستگاه اطلاعاتی عربستان سعودی از احتمال بازگشت نیروهای آمریکایی به عراق در پی پیشروی‌های داعش در این کشور خبر داد.

به گزارش رویترز، شاهزاده «ترکی الفیصل» رئیس پیشین دستگاه اطلاعاتی عربستان سعودی که خود از حامیان تروریسم در عراق است، گفت: دولت «نوری المالکی» نخست‌وزیری عراق مسئول اشغال بخشهای زیادی از خاک این کشور از سوی تندروهای اسلامی است.

وی در نشست روابط خارجه پارلمان اروپا در رم اظهار داشت: پیشروی نیروهای وابسته به گروه موسوم به «دولت اسلامی عراق و شام» بسیار ناگهانی و غافلگیرکننده بود. اوضاع در منطقه الانبار عراق مدتهاست که پرتنش است و دولت عراق نه تنها برای آرام کردن آن دست روی دست گذاشته که در برخی موارد موجب تشدید و غلیان آن شده است.

فیصل گفت که داعش به تنهایی نمی‌توانست چنین پیشروی را انجام دهد به خصوص که برخی گزارش‌ها حاکی از آن است که شمار عناصر این گروه بین 1500 تا 3000 نفر است. لذا می‌توان گفت که تعداد افراد اضافه شده به این گروه از بعثی‌ها و گروه‌های دیگر عراقی هستند که از دیروز در عراق به وجود نیامده‌اند بلکه از زمان اشغال عراق از سوی آمریکا در سال 2003 این نیروها در عراق فعالیت داشته‌اند.

این شاهزاده سعودی گفت: اوضاع در عراق به سرعت در حال تغییر است و نمی‌توان پیش‌بینی کرد که طی روزها و هفته‌های آینده چه اتفاقی خواهد افتاد اما حتی ممکن است برخی نتایج غیرقابل پیش‌بینی در عراق روی ردهد که آمریکا پس از گذشت ۳ سال از پایان اشغال عراق به این کشور باز  گردد.

وی در ادامه این نظریه را که ممکن است ایران نیز مداخله کند مورد تمسخر قرار داد و گفت این امر مضحک است که ایران در کنار هواپیماهای بدون سرنشین آمریکایی دست به کشتار عراقی‌ها بزند و هر کسی که این فکر را کند، در واقع مشاعر خود را از دست داده است...ما به کجا می‌رویم؟

این اظهارات در حالی صورت می‌گیرد که ایران نیز هرگونه مداخله در این مسئله را رد و اخبار برخی رسانه‌های معاند مبنی بر اعزام نیرو به عراق را تکذیب می‌کند. حتی نوری المالکی نیز اعلام کرده که برای مهار داعش در عراق به مداخله خارجی نیاز ندارد.

ترکی فیصل در پایان اظهار داشت:عربستان به طور کامل با داعش مخالف است و اسم این گروه در فهرست سازمانهای تروریستی در عربستان ثبت شده است.
منبع: فارس