۲۵ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۵:۱۵
روزنامه انگلیسی:

داعش نمک پرورده غرب است

یک روزنامه انگلیسی طی تحلیلی ضمن اشاره به سرخوردگی عراق نسبت به نیات آمریکا و غرب، داعش را طرحی اروپایی، آمریکایی دانست که از مدت‌ها قبل کلید خورده است.
کد خبر : ۱۸۱۹۷۰
صراط: روزنامه «دیلی تلگراف» چاپ لندن طی تحلیلی می‌نویسد: در ورطه افتادن عراق به جنگ داخلی این سئوال را تداعی می‌کند که دستاورد تهاجم انگلیس و آمریکا به عراق چه بوده است.

بنابراین گزارش،«اما اسکی»، یکی از شهروندان انگلیسی‌ که مدتی را در عراق گذرانده است در گفتگو با دیلی‌تلگراف می‌گوید: «عراق یک دهه زیر بار تحریم بود و قبل از آن‌هم درگیر نبرد با ایران و جنگ با کویت بود. وقتی که آمریکایی‌ها به این کشور پا گذاشتند، مردم بر این تصور بودند که کشورشان یک شبه مبدل به مکانی مجهز مانند شهر دبی در امارات متحده عربی خواهد شد. اما عراق دبی نیست. اینجا مصیبت است. وقایع هفته گذشته خود موید این ماجرا است. سرزمین‌های این کشور یکی پس از دیگری به دست داعش افتاده و نیروهای القاعده مجدد در این منطقه پیدا شدند.»

دیلی تلگراف سپس در ادامه با اشاره به سرخوردگی اهالی عراق و تاسف نسبت به خوش باوری‌هایشان نسبت به کمک آمریکا و انگلیس خاطر نشان ساخت: مردم نواحی در حال نبرد در عراق خانه و کاشانه خود را ترک کرده‌اند و برخی خواهان خروج از کشور هستند.

به نوشته این روزنامه، اما نقطه جالب توجه حضور جوانان غربی در بدنه داعش و نبرد علیه «بشار اسد» و «نوری المالکی» است.

دیلی تلگراف در خاتمه می‌نویسد: نمونه بعدی خرابکاران جهانی همانا نیروهای داعش هستند و «ابوبکر البغدادی»، سردسته داعش در پی  حکمرانی بر اساس تکه‌تکه کردن کردن کشورهای منطقه است. این طرح دسیسه‌ای ساخت و پرداخته انگلیس و فرانسه حدود 100 سال قبل است.

منبع: فارس