۲۶ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۹:۴۸

واکنش عربستان به اوضاع امنیتی عراق

شورای وزیران عربستان سعودی حوادث جاری در عراق را به دلیل سیاست‌های طایفه ای و دور کردن برخی از طرف‌ها از روند سیاسی در این کشور دانسته است.
کد خبر : ۱۸۲۳۲۶
صراط: به نقل از پایگاه خبری سی ان ان؛ شاهزاده سلمان بن عبدالعزیز معاون پادشاه عربستان سعودی در جلسه ای که امروز در سواحل دریای سرخ در شهر جده برگزار شده بود تاکید کرد: عربستان سعودی به شدت از اوضاع امنیتی و تحولات جاری عراق نگران است چرا که اگر تبعض طایفه ای و دور کردن برخی از مذاهب عراقی از صحنه سیاسی روی نمی داد هرگز شاهد چنین اوضاعی در عراق نمی بودیم.

وی در بخش دیگری از سخنانش افزود: طی سال های گذشته سیاست های دولت عراق اشتباهاتی داشته و این مسائل امنیت و ثبات عراق را تهدید می کرده و اکنون این مشکل در عراق پدید آمده است.

عبدالعزیز خوجه وزیر اطلاع رسانی عربستان سعودی که در حال بیان این مطلب به نقل از اعضای شورای وزیران سعودی بود افزود: شورای وزیران سعودی بر ضرورت حفظ تمامیت ارضی عراق تاکید کرد و خواستار حفظ وحدت و یکپارچگی عراق شد و از هرگونه دخالت خارجی در این کشور انتقاد و ان را محکوم ساخت.

این شورا در ادامه از تمام طیف های مختلف عراق دعوت کرد تا مذاکرات سیاسی واقعی را که در برگیرنده مشارکت گسترده گروه های مختلف در این کشور است آغاز کنند و برای ساخت آینده عراق و حاکم ساخت برابر در این کشور اقدامی جدی به عمل آورند.

شورای وزیران عربستان سعودی همچنین تاکید کرد: از عراقی ها می خواهیم اصلاحات سیاسی وقانونی اساسی که ملت عراق خواهان آن است سریعاً انجام گیرد و راه را برای تشکیل سریع دولت وفاق ملی در این کشور هموار سازند.

شورای وزیران عربستان سعودی به گفته وزیر اطلاع رسانی عربستان تاکید کرد: برای تشکیل دولت وفاق ملی باید عجله کرد تا از این طریق بتوان به اوضاع امنیتی عراق سامان بخشید و امنیت و ثبات را به این کشور بازگرداند.

در حالیکه در عربستان سعودی هنوز رانندگی زنان ممنوع است در جلسه ای که شاهزاده سلطان بن عبدالعزیر ریاست آن را برعهده داشته همچنین تاکید شده: در عراق باید قوانینی که به حقوق زنان توجه کند وضع شوند و عربستان سعودی بار دیگر از جامعه بین المللی می خواهد تا در زمان حصول درگیری ها وارد عمل شود و از حقوق زنان در این کشورها حمایت لازم را به عمل آورد.
منبع: تسنیم