۲۸ خرداد ۱۳۹۳ - ۰۹:۴۰
دلاوران و دلواپسان پشت یک میز بنشینند

چرا مرد مذاکره از مناظره فرار می‌کند؟

برگزاری مناظره در این سطح – یعنی معاونین تیم های مذاکره کننده فعلی و قبلی- قطعا می تواند فضای مذاکرات هسته ای فعلی و گذشته را، از غبارآلودگی ناشی از ابهامات موجود برهاند.
کد خبر : ۱۸۲۴۱۸
گروه سیاسی صراط - طی هفته های گذشته، تنش بین حامیان و منتقدان نسبت به "توافق نامه ژنو" بالا گرفته است. رئیس جمهور  حسن روحانی از به نتیجه رسیدن مذاکرات هسته ای سخن می گوید، همچنین اظهارات محمدجواد ظریف هم از احتمال نزدیک بودن توافق با غرب بر سر برنامه هسته ای ایران حکایت دارد، ولی در داخل کشور اوضاع به گونه ای دیگر در حال رقم خوردن است و مخالفان و منتقدان توافق نامه ژنو در هفته های گذشته با برگزاری "همایش دلواپسیم" توانسته اند تیم مذاکره کننده هسته ای را تحت فشار زاید الوصفی قرار داه تا آنجا که محمد جواد ظریف در مجلس شورای اسلامی خطاب به طیف منتقد "توافق نامه ژنو"، واژه جدید "مردم ما دلاورند" را به رخ کشید.

به گزارش گروه سیاسی صراط، اما مناظره بین اعضای اصلی این تیم مذاکره کننده فعلی با تیم مذاکره کننده قبلی و یا تیم های مذاکره کننده سال های قبل تر، شاید پیشنهاد جالبی برای اغنای افکار عمومی باشد. فضای تخاصم شکل گرفته بین حامیان و منتقدان توافق نامه ژنو شاید در فضایی دوستانه و با مناظره ای منصفانه در داخل و نه خارج از کشور، قابل حل باشد.

حسین موسویان چندی پیش در مصاحبه با روزنامه آرمان از تشنه بودن خارجی ها برای مناظره بین سعید جلیلی و حسن روحانی خبر داده و گفته بود در حال حاضر صلاح به مناظره بین این دونیست و برای کشور مضر است.

درباره مناظره بین تیم مذاکره کننده فعلی و قبلی و این صحبت های حسین موسویان چند نکته قابل ذکر است:

1- مناظره اگر بین سعید جلیلی و حسن روحانی قابل اجرا و یا در شرایط فعلی به صلاح کشور و تیم مذاکره کننده نباشد، آیا امکان برگزاری جلسه مناظره و یا نقد و بررسی دوستانه بین معاونان گذشته و فعلی تیم های مذاکره کننده نیز وجود ندارد؟

برگزاری مناظره در این سطح – یعنی معاونین تیم های مذاکره کننده فعلی و قبلی- قطعا می تواند فضای مذاکرات هسته ای فعلی و گذشته را، از غبارآلودگی ناشی از ابهامات موجود برهاند، و به روشن شدن فضای افکار عمومی برای پشتیبانی هر چه بیشتر از تیم هسته‌ای کشور کمک ویژه ای کند. آیا غیر از این است که زد و خورد رسانه ای بین رسانه های حامی و منتقد "توافق نامه ژنو" هر روز باعث شکاف هر چه بیشتر افکار عمومی کشور و فرسایش توان داخلی برای این موضوع می شود؟ پس شاید با تدبیری که می تواند حتی از خارج دولت راهبری شود، به این موضع به طریق مسالمت آمیز پاسخ داد.

2- فضای ایجاد مناظره از سوی برخی بارها پیگیری و حتی پیشنهاد مناظره بین اعضای ارشد تیم مذاکره کننده سعید جلیلی و تیم فعلی در صحن مجلس شورای اسلامی پیشنهاد شد، و پیگیری های اولیه برای به سرانجام رسیدن آن نیز انجام شد، ولی در لحظات آخر از لغو این نشست خبر داده شد، که این نوعی از مناظره ابتر مانده است.

3-در صورت برگزاری یک مناظره حتی در سطح معاونین غیرارشد، لزوم پیگری حضور تمام نماینده های رسانه های داخلی، برای انعکاس کامل و بی کم و کاست این رویداد، یک امر حتمی است، دعوت از رسانه ها به فرض برگزاری مناظره ها (رسانه‌ها از همه طیف های سیاسی کشور) می تواند در فرآیند تصمیم گیری مردم کشور برای پشتیبانی از تیم فعلی مذاکره کننده، سودمند باشد.