۲۷ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۳:۰۱

آمار زوج‌های نابارور در کشور

در تازه‌ترین اظهار نظرها درباره ناباروری در کشور، مدیرکل دفتر جمعیت، سلامت و خانواده وزارت بهداشت از وجود سه میلیون زوج نابارور در کشور خبر داده است.
کد خبر : ۱۸۲۴۶۰
صراط: در حالی مدیرکل دفتر جمعیت، سلامت و خانواده وزارت بهداشت از وجود سه میلیون زوج نابارور در کشور خبر داده است که پوشش بیمه‌ای داروهای ناباروری که در بسیاری موارد قیمت گرانی هم دارند در ماه‌های پایانی سال گذشته محل بحث و گمانه‌زنی مسئولان دولتی بوده است.

درمان ناباروری و در نظر گرفتن تسهیلات و خدماتی برای زوج‌ها نابارور با چرخش 180 درجه‌ای سیاست‌های جمعیت کشور، بیش از پیش مورد توجه قرار گرفت. کنترل جمعیت در ایران از سال 1337 شروع شد اما برنامه‌های منسجم کنترل جمعیت از سال 1348 آغاز شدند. در سال‌های قبل از انقلاب اسلامی ایران، رشد جمعیت ایران در اثر این برنامه‌ها از 1/ 3 درصد به 1/ 2 درصد کاهش نشان داد. بعد از انقلاب و به واسطه عوامل مختلف از جمله جنگ ایران و عراق، رشد جمعیت در ایران به شدت افزایش یافت به طوری که در سال 1365 به بالاتر از 3/2 درصد رسید. در سال 1367 سیاست‌های جلوگیری از موالید در دستورکار دولت قرار گرفت که شامل ارائه خدمات پیشگیری از بارداری رایگان و حذف کلیه سیاست‌های تشویقی سه اولاد به بالا بود.

این اقدامات منجر به سریع‌ترین کاهش ثبت شده در نرخ رشد جمعیت یک کشور شد و نرخ رشد جمعیت ایران را در مدت کوتاهی از 3/ 2 درصد به 1/ 2 درصد در سال رساند. در سال‌های اخیر، بار دیگر سیاست‌های افزایش جمعیت اتخاذ شد. پس از اینکه اظهار نظرهای مختلفی درباره لزوم یا عدم لزوم افزایش جمعیت و همچنین چگونگی این افزایش انجام شد و به دنبال برگزاری سمینارها، همایش‌ها، میزگرد‌ها و. . . درباره افزایش جمعیت، 30 اردیبهشت امسال مقام معظم رهبری سیاست‌های کلی «جمعیت» را که براساس بند یک اصل 110 قانون اساسی و پس از مشورت با مجمع تشخیص مصلحت نظام تعیین شده است، ابلاغ کردند. هر چند تا پیش از این ابلاغ فعالیت‌هایی در راستای افزایش جمعیت انجام می‌شد اما، بحث‌ها در این مورد اکنون شدت پیدا کرده است و مسئولان مختلف، موضوع افزایش جمعیت را از منظرهای مختلف بررسی می‌کنند.

وزارت بهداشت و برداشتن موانع

در حالی که جمعیت شناسان، جامعه شناسان، اقتصاددانان و بسیاری دیگر از کارشناسان حوزه‌های مختلف در این باره اظهار نظر کرده‌اند که برای افزایش جمعیت چه ملاحظاتی را باید در نظر گرفت، وزارت بهداشت سعی کرده است موانع پایین بودن نرخ باروری در کشور را برطرف کند. اگرچه برخی نمایندگان مجلس سعی داشتند با تصویب قانونی محدودیت‌هایی برای استفاده از روش‌های کنترل بارداری اتخاذ کنند اما، برخی مواضع ناپخته باعث شد وزارت بهداشت بر این واقعیت تاکید کند که برای افزایش جمعیت نباید به زور متوسل شد. 24 فروردین امسال منابع خبری اعلام کردند: بالاخره و پس از چند ماه طرح پیشگیری از کاهش رشد جمعیت کشور در صحن علنی مجلس مطرح شد و فوریت آن به تصویب رسید. همزمان با اینکه برخی نمایندگان مجلس عنوان کردند که بر اساس طرح مجلس  آموزش‌های پیش از ازدواج برای جلوگیری از کاهش جمعیت حذف می‌شوند برخی از نمایندگان، اظهار نظر‌ها در این باره را غیر کارشناسی دانستند و عنوان کردند هنوز بررسی‌های دقیق در این زمینه انجام نشده است. با این وجود، عنوان می‌شود مجلس در بودجه امسال 300 میلیارد برای افزایش جمعیت پیش بینی کرده است. فعالیت‌های مجلس در راستای افزایش جمعیت هر چند با انتقاداتی رو به رو شد اما، وزارت بهداشت عملکرد روشن‌تر و پخته‌تری داشته است. مسئولان این وزارتخانه بر انجام کارهای کارشناسی در این زمینه تاکید می‌کنند. از عملکردهای زیر بنایی وزارت بهداشت در این زمینه می‌توان به رایگان کردن زایمان طبیعی، کارزار رسانه‌ای برای ترویج این نوع زایمان و همچنین خدمات بیمه و تسهیلاتی که برای زوج‌های نابارور در نظر گرفته شده اشاره کرد.

پوشش بیمه داروهای ناباروری کامل نیست

در تازه‌ترین اظهار نظرها درباره ناباروری در کشور، مدیرکل دفتر جمعیت، سلامت و خانواده وزارت بهداشت از وجود سه میلیون زوج نابارور در کشور خبر داده است. محمداسماعیل مطلق عنوان کرده است: رویکرد وزارت بهداشت در رفع مساله کاهش میزان باروری بر ارتقای مشاوره‌های هنگام و پس از ازدواج، تاکید بر مهارت‌های زوجین، افزایش آگاهی جامعه در مورد اهمیت فرزندآوری سالم، جلوگیری از مرگ مادر، نوزاد و شیرخوار، تامین مراقبت‌های کیفی دوران بارداری، پیشگیری از بارداری پرخطر و سقط و تقویت برنامه‌های غربالگری ژنتیکی و اختلالات کوروموزومی است. او با تاکید بر اینکه سه میلیون زوج نابارور در کشور وجود دارد، ادامه داده است: متاسفانه پوشش بیمه‌ای در این زمینه کامل نیست. این مقام مسئول با اشاره به اینکه 8/ 2 درصد جمعیت ایران را سالمندان تشکیل می‌دهند، اظهار کرده است: با توجه به وجود 11 میلیون جوان در آستانه ازدواج در کشور بخش قابل توجهی از این افراد در حال از دست دادن سن مناسب ازدواج خود هستند. مطلق عنوان کرده است: مسائل اقتصادی و تداخل فرزندآوری با تحصیل، دو علت عمده بروز سقط جنین در کشور محسوب می‌شود که متاسفانه هنوز این مسائل در کشور ما رفع نشده است. مدیرکل دفتر جمعیت، سلامت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت اضافه کرده است: از 220 هزار سقط جنین صورت گرفته در سال 91، 100 هزار مورد به دلیل مسائل پزشکی و 120 هزار مورد آن غیرقانونی بوده است اما این امر به معنای غیرشرعی بودن نیست.

بیمه 10 قلم داروی ناباروری

این در حالی است که پیش از این و به دنبال وعده‌هایی که وزیر بهداشت درباره پوشش بیمه‌ای داروهای ناباروری داده بود، اخباری مبنی بر پرداخت 50 درصدی هزینه‌های مربوط به 10 قلم از داروهای زوج‌های نابارور به نقل از مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی منتشر شده است. سید تقی نوربخش اواخر سال گذشته عنوان کرده است: سازمان تامین اجتماعی تلاش می‌کند با پرداخت بخشی از هزینه دارویی بیمه‌شدگان نابارور، رویکرد حمایتی خود را افزایش دهد. او با بیان اینکه دستورالعمل در این زمینه ابلاغ شده و قابل اجرا در سراسر کشور است، تاکید کرده است: این اقدام حمایتی در حالی صورت می‌گیرد که بر اساس قانون ارائه خدمات دارویی برای نازایی از تعهدات سازمان تامین اجتماعی نیست. نوربخش اعتبار پیش‌بینی شده برای اجرای این طرح را 20 میلیارد تومان دانسته و از بیمه شدگانی که با مشکل ناباروری روبه‌رو هستند، خواسته است برای تشکیل پرونده به مراکز اسناد پزشکی سازمان تامین اجتماعی در شهرستان‌ها مراجعه کنند. در اظهار نظری جدید، دو روز پیش، مدیر عامل سازمان بیمه سلامت ایران گفته است: پیش بینی می‌شود در صورت تامین اعتبارات تا پایان خرداد داروهای جدید تحت پوشش بیمه قرار گیرند.

انوشیروان محسنی بندپی اظهار داشته است: در راستای سیاست‌های حمایتی از افزایش جمعیت 170  اقلام دارویی تحت پوشش بیمه سلامت قرار گرفته و در آینده نزدیک نیز گستره خدمات پوششی بیمه سلامت افزایش می‌یابد.
این تسهیلات در حالی برای زوج‌های نابارور در نظر گرفته می‌شود که همواره اخباری مبنی بر گرانی داروهای ناباروری منتشر شده است. اواخر سال گذشته شهلا میرگلو بیات، عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با انتقاد از هزینه‌های سرسام‌آور ناباروری در کشور گفت: این هزینه‌ها گاهی تا 10 میلیون تومان نیز می‌رسد که در این شرایط لازم است با تعامل بین وزارتخانه‌های بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و تعاون، کار و رفاه اجتماعی پوشش بیمه ناباروی انجام گیرد.
منبع: تسنیم