۲۸ خرداد ۱۳۹۳ - ۰۵:۲۷
حسین شریعتمداری:

پیشنهاد آمریکا برای همکاری با ایران علیه داعش موذیانه است

آمریکا می‌داند که تروریست‌های اعزامی تاب مقاومت در مقابل ارتش و مردم به هم پیوسته عراق را ندارند و دیر یا زود به شدت سرکوب خواهند شد.
کد خبر : ۱۸۲۶۵۱
صراط: حسین شریعتمداری در مطلبی با عنوان "شیطان و ادای فرشته" در کیهان نوشت:

1- «لری فرانکلین» افسر وزارت دفاع آمریکا و مسئول میز ایران در پنتاگون بود. او اوایل سال 2005 به اتهام جاسوسی برای رژیم صهیونیستی در دادگاه نظامی آمریکا به حبس محکوم شده و روانه زندان شد. فرانکلین از درون زندان یادداشت کوتاه و جالبی نوشته و برای مجله آمریکایی «فارین پالیسی» فرستاد. او در یادداشت خود نوشته بود؛

«اواخر فوریه 2003- اسفند 1381- در حالی که چند هفته بیشتر به حمله نظامی آمریکا به عراق نمانده بود، روزنامه کیهان در سرمقاله خود نوشت؛ نظامیان آمریکا در صورت حمله به عراق، گروگان ما خواهند بود. من هم به عنوان کارشناس مسائل ایران و مسئول میز این کشور در پنتاگون با استدلال کیهان موافق بودم و می‌دانستم که اینگونه خواهد شد امروز آن پیش‌بینی تحقق یافته و ایران نقشه آمریکا در عراق را نقش بر آب کرده است. اما آن هنگام در دولت بوش یک استراتژی واقع‌گرایانه برای مواجهه با ابرقدرت آینده منطقه خاورمیانه، یعنی ایران وجود نداشت و همین موضوع مرا به عنوان مسئول میز ایران در پنتاگون سخت آشفته کرده بود. از این می‌ترسیدم که ماجرای ویتنام در عراق تکرار شود. من می‌دانستم که از لحظه ورود آمریکا به عراق، جمهوری اسلامی مشکلات آمریکا را دو برابر خواهد کرد. این را هم می‌دانستم که احمقانه است اگر تصور کنیم رهبران سیاسی و مذهبی عراق که طرفدار ایران هستند با آمریکا همکاری کنند.»

لری فرانکلین در بخش دیگری از نامه خود آورده است؛ «حماقت کردم و از «استیون روزن» مدیر سیاست خارجی آیپک - لابی صهیونیستی در آمریکا- خواستم نگرانی‌هایم را به شورای عالی امنیت ملی آمریکا منتقل کند، اما او دغدغه‌های مرا به یک دیپلمات اسرائیلی منتقل کرد و باعث شد که من سال 2005 به جرم جاسوسی برای اسرائیل دستگیر شوم».

چند سال بعد، وقتی آمریکا علی‌رغم اعلام قبلی که نظامیان خود را از عراق خارج نمی‌کند، مجبور به ترک این کشور شد- دسامبر 2011/آذرماه 1390- سعودالفیصل، وزیرخارجه عربستان با عصبانیت خطاب به اوباما گفت«عراق را در سینی طلا تحویل ایران دادید و دوستان ایران را در این کشور به قدرت رساندید».

2- فروردین‌ماه سال 1390 -مارس 2011- وقتی بحران سوریه آغاز شد و این کشور- به اعتراف صریح مقامات آمریکایی و اروپایی- تنها به علت حضور موثر در محور مقاومت و ارتباط استراتژیک با جمهوری اسلامی ایران مورد هجوم وحشیانه تروریست‌های اجاره‌ای قرار گرفت، آمریکا و متحدانش که از حمله نظامی به عراق طرفی نبسته بودند،  با قاطعیت از پیروزی  قریب‌الوقوع خود و براندازی دولت بشار‌اسد خبر می‌دادند! در آن ماجرا نیز مانند ماجرای امروز عراق، تروریست‌های اجاره‌ای - شامل جماعتی فریب‌خورده و شمار فراوانی از آدمکشان حرفه‌ای و محکومان به اعدام و حبس ابد که با قید حضور و انجام عملیات تروریستی در سوریه وعده آزادی گرفته بودند- از ارتکاب هیچ جنایتی علیه مردم مظلوم و بی‌پناه سوریه دریغ نکردند که سر بریدن مردم کوچه و بازار، کشتار دستجمعی زنان و کودکان و حتی استفاده از سلاح شیمیایی برای قتل‌عام مردم و... از جمله این جنایات وحشیانه بود.

آمریکا، انگلیس، فرانسه، رژیم صهیونیستی، عربستان، ترکیه، قطر، اردن و بسیاری از دیگر کشورهای عربی و اروپایی، حمایت خود از تروریست‌ها را نه فقط انکار نمی‌کردند بلکه با غروری احمقانه بر آن اصرار می‌ورزیدند. کشورهای حامی تروریست‌ها برای مدیریت بحران با هدف براندازی حکومت قانونی سوریه اجلاس‌های متعددی با عنوان «دوستان سوریه»! در تونس، اسلامبول، دوحه، لندن، ژنو و... برپا کرده و ضمن اعلام صریح حمایت همه جانبه از تروریست‌ها بر حذف دولت بشار اسد و حتی غیرقابل مذاکره بودن این براندازی تاکید می‌ورزیدند. اما، هنگامی که نشانه‌های شکست در این جنگ نیابتی «PROXY  WAR» را به وضوح مشاهده کردند، به فکر مداخله مستقیم افتادند و در مردادماه سال 92 به بهانه استفاده  دولت سوریه  از سلاح شیمیایی، تصمیم به حمله نظامی مستقیم گرفتند و شهریورماه را موعد حمله اعلام کردند. اما، وقتی اعلام نظر صریح حضرت آقا را شنیدند که به آمریکا اجازه نمی‌دهیم اهداف خود را در سوریه پیاده کند و از سوی دیگر بی‌اعتنایی دولت سوریه نسبت به تهدید یاد شده را دیدند، اوباما - براساس یک خبر موثق که پنهان نیز نمانده است - برای میانجیگری دست به دامان «پوتین» رئیس‌جمهور روسیه شد و در پی آن، طرح بررسی استفاده از سلاح شیمیایی و انهدام این تسلیحات در سوریه پیش کشیده شد.

اشاره به این نکته نیز ضروری است که آنچه آمریکا را در تصمیم برای حمله به سوریه به شدت وحشت‌زده کرده بود اطلاع از این خبر موثق -و تاکنون فاش نشده- بود که تعداد فراوانی از نیروهای حزب‌الله و برخی نیروهای انقلابی دیگر پشت هزاران فروند موشک آماده شلیک ایستاده‌اند.

سرانجام آمریکا و متحدان غربی و عبری و عربی آن در سوریه با شکست مفتضحانه‌ای روبرو شدند و برخلاف آنهمه رجزخوانی و هزینه‌های کلان، بشار اسد در یک انتخابات آزاد و مردمی به ریاست‌جمهوری سوریه انتخاب شد و...

نزدیک به 2 سال قبل هفته‌نامه آمریکایی «ویکلی استاندارد» با ارائه گزارشی از شکست‌ها و ناکامی‌های سی و چند ساله آمریکا از ایران، از جمله در افغانستان، عراق، جنگ‌های 33 روزه و 22 روزه و 8 روزه و... - که باید شکست اخیر در سوریه را نیز به آن اضافه کرد- نوشته بود «روسای‌جمهور آمریکا از کارتر تا اوباما در یک نقطه با [امام]خمینی اشتراک نظر دارند و آن این که آمریکا هیچ غلطی نمی‌تواند بکند».

3- آمریکا که به قول حضرت آقا، خاورمیانه طی سه دهه اخیر به «ویترین‌ ناکامی‌ها و شکست‌های» آن تبدیل شده است این روزها، بار دیگر و بعد از شکست سخت و شکننده در سوریه، آهنگ عراق کرده  و «داعش» را که اسم مستعار «تروریست‌های‌اجاره‌ای» است به این کشور اعزام کرده است و به قول «تونی بلر» نخست‌وزیر سابق انگلیس و معروف به «سگ بوش» آمریکا بحرانی را رقم می‌زند که با درس‌های برگرفته از نتیجه حملات پیشین به افغانستان و عراق و ماجرای اخیر سوریه همخوانی ندارد.

درباره رخدادهای اخیر عراق بعد از اشغال غافلگیرانه موصل از سوی داعش که با خیانت برخی از فرماندهان و مسئولان محلی صورت گرفت، گزارش‌های مفصلی داشته‌ایم و از آغاز بحران تاکنون، اخبار عراق تیتر اول کیهان بوده است. از این روی در یادداشت پیش‌روی تنها به بیان چند نکته بسنده می‌کنیم؛

الف: تروریست‌های اجاره‌ای موسوم به داعش، در قد و قواره‌ای نیستند که آغازگر بحران کنونی باشند. آنان انکار نمی‌کنند که بعد از شکست در سوریه به عراق منتقل شده‌اند. این جریان تروریستی همان است که از سوی آمریکا و متحدان آن در سوریه به کار گرفته شده بود. بنابراین اعلام آمادگی آمریکا برای مقابله با آنان! و مخصوصا پیشنهاد همکاری با ایران در سرکوب داعش، یک ترفند موذیانه و صد البته ناشیانه است، آمریکا می‌داند که تروریست‌های اعزامی تاب مقاومت در مقابل ارتش و مردم به هم پیوسته عراق را ندارند و دیر یا زود به شدت سرکوب خواهند شد. از این روی با پیشنهاد همکاری برای سرکوب آنان، اولا؛ به دنبال ترمیم حیثیت بر باد رفته خود در حمایت از تروریست‌ها و جنایات مرتکب شده در سوریه است و ثانیا؛ در پی آن است که بعد از آن همه جنایات وحشیانه، در پوشش فرشته نجات! مردم عراق ظاهر شود.

ب: «زئیف شف» ژنرال بازنشسته و استراتژیست رژیم صهیونیستی بعد از شکست اسرائیل در جنگ 33 روزه، فرماندهان ارتش صهیونیستی را ملامت می‌کرد که سربازان این رژیم را به گونه‌ای آموزش داده‌اند که تنها تخصص آنان! حمله به زنان و مردان و کودکان بی‌سلاح است و تاب ایستادگی در مقابل حزب‌الله از جان گذشته و جنگ‌آور را ندارند. نگاهی به عملیات به اصطلاح نظامی داعش به وضوح نشان می‌دهد که اکثریت قریب به اتفاق آنان - غیر از شماری از فریب‌خوردگان- مرد (بخوانید نامرد) میدان‌های خالی از مرد هستند و در حمله ناجوانمردانه به مردم بی‌دفاع تخصص! دارند. این طیف از تروریست‌های اجاره‌ای در شهرها و روستاهای اشغال شده  و در میان مردم عادی سنگر گرفته‌اند و طی چند روز گذشته هرگاه عزم خروج داشته‌اند به شدت سرکوب شده‌اند.

ج: ایجاد رعب و وحشت، اصلی‌ترین حربه آنان است. قتل عام دستجمعی مردم بی‌دفاع- چه شیعه و چه سنی- سر بریدن، آتش‌ زدن و تهیه عکس و فیلم از صحنه این جنایات و انتشار آن با همین انگیزه صورت می‌پذیرد وگرنه گروهی  که داعیه انقلابی بودن دارد، به شدت از اینگونه جنایات و مخصوصا انتشار آن خودداری می‌ورزد.

د: گزارش‌های اخیر به وضوح از آغاز سرکوب تروریست‌ها حکایت می‌کند. تا آنجا که تعداد فراوانی از آنان به هلاکت رسیده و شماری در حال فرار دستگیر شده‌اند. گفتنی است که جمعی از آنها با پوشش زنانه در حال فرار بوده‌اند.

4- و بالاخره؛ حرکت احمقانه اخیر آمریکا، اگرچه با خسارات جانی و مالی قابل‌توجهی برای مردم مظلوم عراق همراه بوده است ولی دستاوردهایی نیز داشته است، از جمله آن که؛

الف: در تشکیل دولت جدید عراق بعد از اشغال، تنها رأس هرم قدرت تغییر کرده بود و بدنه ارتش و مراکز تصمیم‌ساز بدون تغییر باقی مانده و عوامل وابسته و آلوده در آن جای گرفته بودند، حمله داعش که با خیانت همین عوامل وابسته صورت گرفت، ضرورت پاکسازی ارتش و مراکز حساس از عوامل یاد شده را پیش کشید که خوشبختانه آغاز شده و در حال انجام است.

ب: گروهها، قبایل، عشایر و جریانات سیاسی عراق - چه شیعه و چه سنی - در فضای قبل از حمله داعش با یکدیگر اختلاف سلیقه‌ها و تفاوت نظرهایی داشتند. ماجرای اخیر همبستگی آنان برای دفاع از ملت و تمامیت ارضی عراق را در پی داشت.

ج: تروریست‌های اجاره‌ای بسیاری از اهالی سنی مذهب مناطق اشغال شده را به طرز فجیعی به قتل رساندند و با این حرکت وحشیانه خود، از یکسو شیعه و سنی را بیشتر از گذشته به یکدیگر نزدیک کردند و از سوی دیگر، ترفند آمریکایی-اسرائیلی جدایی شیعه و سنی را نخ‌نما کردند.

د: آمریکا و متحدانش در بحران سوریه، ارتش این کشور را آبدیده کردند تا آنجا که سپاهی با عنوان «دفاع‌الوطنی» شکل گرفت که نزدیک به 80 هزار پرسنل‌فداکار - چیزی شبیه بسیج خودمان- را شامل می‌شود. این رخداد در عراق نیز شکل گرفته و در حال انجام است.
و...
نظرات بینندگان
محمد ازقائمشهر
|
United States of America
|
۰۶:۳۸ - ۲۸ خرداد ۱۳۹۳
۸۷
۴۴
اقای منفی باف! منفی جدید بافتی؟توطئه ای جدید چی؟ساختی؟افرین صد افرین به اینهمه سازندگی!!
دلواپسم
|
United States of America
همین منفی هارو پشت گوش انداختیم که جام زهر رو به رهبری دادن پشت گوش انداختیم که امریکا تو شرق و غرب ما قویترین پادگان نظامی رو زده،جناب مثبت باف توسیه می کنم نهج البلاغه حکمت154 حتما بخون به دردت می خوره
داوود
|
United States of America
آقا محمد چه کینه ای از مردم شریف قائمشهر داری که میخواهی با این نطرات سخیف آبروی آنها را ببری ؟
ناشناس
|
United States of America
واضحتر بنویس داداش
محمد مهدی
|
United States of America
شما درک درستی نداری از مسائل تمام حرفهای این مقاله از نظر من صحیح است انشا الله دشمنان اسلام نابود شوند
ناشناس
|
United States of America
اون موقع که میگفت مذاکره با امریکا نتیجه جز تحقیر نداره هم همین چرت و پرتا رو بارش میکردین.امثال شما فقط به درد هوچی گری میخورین.شما چه میفهمین علم چیه عقل چیه سیاست چیه
محسن
|
United States of America
دوباره توهم زدی؟ آخه یه دکتری یه درمونی یه چیزی اینجوری باشی باید بستری بشی ها نگی نگفتی!
سرباز ولایت
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۳۵ - ۲۸ خرداد ۱۳۹۳
۳۴
۱۰۲
احسنت به حاج حسین بسیار دقیق و ریز بینانه بود.
سينــــــــــــ بينا ــــــــــــــــا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۵۲ - ۲۸ خرداد ۱۳۹۳
۸۳
۲۸
برادر حسین جان! داعش داره تو موصل و دیگر مناطق تحت تصرفش جنایت وحشیانه می کنه داره شیعیان رو فجیعانه قتل عام می کنه. اگه میتونی خودت و سایر دوستان تون برید کمک مردم عراق. اما اگه مثل گذشته فقط در بیان و سخنرانی و مقاله نویسی توانا هستید ، لااقل بذارید دیگران این کار رو بکنند. ممنون
انتی امریکا
|
Iran (Islamic Republic of)
اخی شما هنوز نفهمیدید امریکا نه مادر ونه مهربانتراز مادر؟؟؟؟ الان نفهمید کی می خواید بفهمید ؟تو اون دنیا؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
اشتباهی منفی دادم
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
یعنی فکر کردی آمریکا به فکر شیعیان هست؟

خیلی احمقی
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
وای اگر سید علی اذن جهادم دهد ....
شما به هوچی گری ها و جمهوری ایرانی تون برسید جناب!!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
این شریعتمداری عامل جایی نیست ؟؟
محمد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۱۱ - ۲۸ خرداد ۱۳۹۳
۲۳
۷۶
سلام بر برادران زحمت کش خودم در موسسه کیهان و سلام مخصوص به مدیر با درایت آن. محضر عزیزان عرض کنم که علاوه بر تایید مطالب اقای شریعتمداری این نکته را نیز به ایشان و تمامی عزیزانی که دل در گرو دین و اسلام و انقلاب و خامنه ای عزیز دارند متذکر میشوم که بی رحمانه و با حداکثر شدت و به مصداق اشداء علی الکفار بر دشمن و نیات او بتازید و با روشنگری زمینه ساز ظهور یوسف زهرا(س) باشید و باشیم یا علی
صابر
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۳۰ - ۲۸ خرداد ۱۳۹۳
۲۹
۶۶
نمیدونم چرا بعضیها با شنیدن پیشنهاد آمریکا به ایران برای مقابله با داعش ، بد جور ذوق زده شدند.
سرباز ولایت
|
Iran (Islamic Republic of)
طوری ذوق زده شدن انگار .........
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
لغت ذوق مرگ بهتره
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
جوابش ساده ست
عشق به امریکا.عشق به یزید.عشق به ظلم!
و نداشتن عقل!!!!
علي عمار
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۳۰ - ۲۸ خرداد ۱۳۹۳
۳۱
۸۳
زنده باد حاج حسين آقا شريعتمداري
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
لعنت بر کسی که نقاق می کند در ایران ......
مهدی ص
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۱۸ - ۲۸ خرداد ۱۳۹۳
۳۰
۳۷
عالی بود حسین جان .
ان شاالله همگی به درک برن تا بشریت یه نفس راحت بکشه .
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۲۸ - ۲۸ خرداد ۱۳۹۳
۲۲
۳۹
ببخشید پیشنهاد امریکا ربطی به سران فتنه ندارد .
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
ببخشید چطور شما به این نتیجه رسیدین؟میشه توضیح بدین؟
علی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۳۵ - ۲۸ خرداد ۱۳۹۳
۷۴
۳۰
حسین بدجور منافع خودت رو در خطر میبینی
آخی جوش نزن .....
لیلا
|
Iran (Islamic Republic of)
متاسفم برات چه ربطی داشت
علی اصغر
|
Iran (Islamic Republic of)
علی آقا میخواهی بگی شما اصلاح طلبان طالبانی با داعش هم یک کاسه هستید ؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
چی میگی برادر من چرا به مردم تهمت میزنی خوب بود آدم وقتی چیزی برای خودش بخاد برای دیگرانم بخاد خودتون از تهمت بدتون میاد به دیگران می زنید!!!!!؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
شما برو واسه خودت دلسوزی کن که واسه دوتا لقمه نون به روحانی رای دادی و نه تنها به نون نرسیدی عزت و شرافت ملی مونو به باد فنا دادی!
کسی اینجا هست انکار کنه روحانی بخاطر مشکلات اقتصادی کشور رای اورد؟؟؟
حاجی
|
Iran (Islamic Republic of)
علی آقای عزیز
همیشه برای من سوال بود چگونه وهابیون هنوز متحجرند و حقیقت رو نمی بینند و مثل سگهای دست آموز چشمشان به دهان صاحبانشان است.
دوست عزیز با دادن این نظر ثابت کردی اگه منافعی هم به خطر افتاده منافع امثال جنابعالی هست که دل در گرو آمریکا دارید و نگاه دقیق و مو شکافانه آقای شریعتمداری خوابتون رو آشفته کرده.
بی نام
|
Iran (Islamic Republic of)
اخه تو منافع حسین رو کجا دیدی؟
علی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۴۱ - ۲۸ خرداد ۱۳۹۳
۲
۵
آمریکا همیشه شیطان بزرگ است
درود بر حسین شریعتمداری
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۰۹ - ۲۸ خرداد ۱۳۹۳
۷
۱
این آقا مشکل روانی داره.
امیر
|
United States of America
|
۱۶:۳۳ - ۲۸ خرداد ۱۳۹۳
۰
۲
از اینکه این یک توطئه امریکا هست و میخواد دوباره به عراق بازگرده شکی نیست چون امریکا خودش این مهرها در عراق گذاشت تا موقع لزوم از انهااستفاد کنه از همه مهمتر امریکا میخواد با بهانه به دولت عراق و مردم عراق از راه همکاری با ایران به هدفش برسه و هدف انه اینه بگه در صورت کمک به عراق باید امتیاز به وابستگان خائن ان بدیم اگر ایران در موضوع عراق با امریکا سر یک میز بشینه مطئن تنها کسی ضرر میکنه ایران مردم عراق هستند
سپهر
|
Singapore
|
۲۰:۴۹ - ۲۸ خرداد ۱۳۹۳
۵
۰
نکنه این ادمی که .......... به اسم حسین شریعتمداری قصد داره پای تروریستای داعش به ایران برسه بسه دیگه ........
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۱۶ - ۲۸ خرداد ۱۳۹۳
۷
۰
بقول جناب محمداقای مطهری «توهم نامه کیهان» تا هرروز یکی رو همجنس باز و جاسوس ندونه روزش شب نمیشه.پس بی خیال حرفهای حاج حسین بشین و زندگیتونو بچسبین.اخه بنده خدا ها حق دارن همه چی از دستشون رفته باید هم واسمون دلواپسسسس باشن.پس بی خیالش
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۲۸ - ۲۸ خرداد ۱۳۹۳
۲
۰
این همکاری قبلا که به نفع ایران تمام شده مانند از بین بردن طالبان در افغانستان واز بین بردن حکومت صدام وبیرون کشیدن او از مخفیگا واعدام ان توسط مردم عراق.
صمد آقا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۵۱ - ۲۹ خرداد ۱۳۹۳
۰
۴
مرگ بر شیطان بزرگ آمریکا
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۱۷ - ۲۹ خرداد ۱۳۹۳
۷
۰
توهمي بيدار شو
جاسوس ساز بيدار شو
تفرقه انداز بيدار شو
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۵۰ - ۲۹ خرداد ۱۳۹۳
۷
۰
الحمدلله که سخنان این آقا حتی در بین صراطیها که حزب اللهی محسوب می شوند هم طرفدار ندارد!
خودمم
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۴۰ - ۲۹ خرداد ۱۳۹۳
۴
۰
ایران و امریکا 2 متحد بالقوه در منتطقه هستند اگر داعشی های وطنی بگدارند. نوری المالکی هم اینجوری تحلیل می کرد که نصف مملکت رو به فنا داد.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۵۸ - ۲۹ خرداد ۱۳۹۳
۰
۱
با مروری کوتاه به نوشته‌های شریعتی، می‌توان فهمید که او به خوبی از توانمندی «پیشرو بودن» برخوردار بوده است. خوب می توانسته برای خود در گوشه‌ای بنشیند و با واژه‌ها، جمله سازی و فلسفه‌بافی کند. اما شریعتی، ساده حرف زد و ساده نوشت. او در جلوی کاروان مردم راه نرفت. او سالهای پنجاه، در کلاس تاریخ تمدن، زمانی که دانشجویان با فریاد کلاس او را قطع می‌کردند و می‌گفتند که نباید فرصت نبرد مسلحانه را با مرور داستان های خاک خورده تاریخ تمدن، هدر داد، لبخندی می‌زد و به هزار زبان می‌گفت: اینکه بدانیم چه نمی خواهیم کافی نیست. باید ببینیم چه می‌خواهیم و چه چیزی بهتر از مرور مسیر تاریخ، خواسته‌ی تاریخی ما را مشخص خواهد کرد؟

شریعتی خوب می‌دانست و می‌فهمید که رشد یک جامعه، در گروه رشد میانگین اندیشه و نگرش در آن جامعه است و کمتر فضایی را می‌توان یافت که روشنفکران پیشرو و دور از مردم، توانسته باشند تغییری جدی را در فضای جامعه خود ایجاد کنند. فهرست روشنفکرانی که او می‌شناخت و نام می‌برد، عمدتاً کسانی بودند که با داستان و رمان و نمایشنامه و سخنرانی، عامه مردم را هدف قرار داده بودند. او خود نیز چنین بود.

شریعتی، در تمام سالهای تاریک و غبارآلود، قلمش را همچون توتمی مقدس، در دست داشت و نوشت. از آزادی گفت و عدالت. از برابری و برادری. او در پس کاروان مردم روان بود و می‌کوشید کسی از این کاروان جا نماند. تلخی روزگار اینکه، آنکس که زخمی و خسته، کاروان اندیشه بخش بزرگی از جوانان این خاک را به جلو می‌کشید، در میانه راه، به خاک افتاد. ما رد شدیم و جلوتر رفتیم. دوراهی‌های زیادی را دیدیم و انتخاب‌های زیادی را انجام دادیم. امروز در نقطه‌ای از کوه ایستاده‌ایم که نه قله است و نه کوهپایه. راه به گذشته بسته است و نگاهمان در جستجوی آینده. می پنداریم که راه‌ها را به تلاش خود آمده‌ایم و بیراهه‌ها را به هدایت او!


ما امروز چراغ به دستانی هستیم که ده‌ها پیچ بزرگ این مسیر را جلوتر آمده‌ایم و راه‌ها و چاه‌ها را بهتر دیده‌ایم. امروز، از نقطه‌ی بلندتر، بر محلی که او به خاک افتاد می‌نگریم و سخن گفتن و راه رفتنش را نقد می‌کنیم. نقطه‌ی آغاز مسیری که او طی کرد و سرانجام مسیری که او می رفت، بیشتر از گذشته معلوم است. راحت‌تر می‌توان به او خندید. راحت‌تر می‌توان او را نقد کرد. همچون کسی که دهانش را چهل سال بسته باشی و هنوز، سرسخت و بیرحمانه، آخرین جملاتی را که چهار دهه پیش گفته است نقد کنی.
فارض
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۴۱ - ۲۹ خرداد ۱۳۹۳
۲
۰
انگار برادر حسين توصيه رسمى مركز پژوهشهاى مجلس را قرائت نفرموده اند،اين مركز با ارائه دلائل لازم به مسؤلين جمهورى اسلامى توصيه كرده براى مقابله با داعش بايد با امريكا و ساير قدرتهاى فرا منطقه اى عمكارى كرد.رئيس جمهور ايران و وزير خارجه امريكا نيز همزمان از امكان همكارى هردو كشور سخن گفتند اما بلافاصله مقامات نظامى و امنيتى هردو كشور با اينموضوع مخالفت كردند!
ناشناس
|
Netherlands
|
۱۱:۵۶ - ۳۰ خرداد ۱۳۹۳
۴
۰
برای اولین بار از فتنه چیزی نگفته .جالبه . هان ربطی ندیده .
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۰۶ - ۳۱ خرداد ۱۳۹۳
۰
۰
بايد مراقب بود كه باز تو عراق تو چاله مارا ندازند و مارا مستقيما درگير جنگ در انجا نكنند همانطور كه در افغانستان و سوريه عمل كرديم بايد عمل شود
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۳۹ - ۰۱ تير ۱۳۹۳
۵
۰
مگر موذی تر از شریعتمداری هم وجود دارد؟؟؟؟؟؟؟؟؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۴۹ - ۰۲ تير ۱۳۹۳
۲
۰
دیگ به دیگ میگه روت سیاه