۲۸ خرداد ۱۳۹۳ - ۰۸:۴۹
بی بی سی:

اوباما عجله‌ای برای مقابله با داعش ندارد!

بی‌بی‌سی در گزارشی اعلام کرد: به نظر نمی‌رسد تحرکات سریع داعش در عراق بر روند تصمیم‌گیری باراک اوباما برای کمک به دولت مرکزی در بغداد تاثیری گذاشته باشد.
کد خبر : ۱۸۲۶۵۹
صراط: در حالی که شبکه بی‌بی‌سی می‌گوید اوباما عجله‌ای برای مقابله با داعش ندارد، یک خبرگزاری آمریکایی تصریح کرد سیاست‌های متناقض آمریکا ریشه اصلی بحران عراق است.

بی‌بی‌سی در گزارشی اعلام کرد: به نظر نمی‌رسد تحرکات سریع داعش در عراق بر روند تصمیم‌گیری باراک اوباما برای کمک به دولت مرکزی در بغداد تاثیری گذاشته باشد.

شواهد و قراین حاکیست که رئیس‌جمهور آمریکا به بحران عراق به عنوان فرصتی برای گرفتن امتیاز از دولت نوری مالکی نگاه می‌کند و می‌خواهد پیش از آن که برای دفاع از بغداد و دولت نوری مالکی گام ملموسی بردارد، نخست‌وزیر عراق را به مصالحه و نرمش وادار کند. به همین خاطر هم مقام‌های آمریکایی در چند روز گذشته بر تشکیل «دولتی فراگیر» در عراق تاکید کرده‌اند، به عبارت دیگر بر تقسیم قدرت دولت مرکزی با اعراب سنی و جلب رضایت کردها تاکید دارند.

بی‌بی‌سی افزود: تا زمانی که نخست‌وزیر عراق این خواسته‌های کاخ سفید را برآورده نکند بعید است که باراک اوباما بخواهد ایالات متحده را به طور مستقیم درگیر جنگی کند که نتیجه نهایی‌اش تثبیت قدرت نوری مالکی خواهد بود.
همزمان خبرگزاری اینترپرس سرویس نوشت: ریشه اصلی بحران عراق نه سیاست‌های دولت مالکی بلکه سیاست‌های متناقض آمریکا و اهداف متعارض منطقه کاخ سفید است. مالکی مغضوب آمریکا و غرب است.

اینترپرس سرویس افزود: «واشنگتن که در پی منزوی کردن ایران و شاید تغییر حکومت این کشور است برای جلوگیری از حمایت مالی ترکیه، عربستان و قطر از شورشیان هیچ کاری نکرده است.

در حقیقت بحران عراق به تلاش‌های آمریکا برای نیل به اهداف متعدد، متناقض و ناسازگار با هم برمی‌گردد: حذف صدام و در عین حال ایجاد عراقی باثبات، خلاص شدن از شر «اسد» بدون جنگ داخلی، منزوی کردن ایران و احتمالا تغییر حکومت تهران، ایجاد یک اتحاد سنی- اسرائیلی علیه ایران شیعه و متقاعد کردن شیعیان منطقه که همچنان نسبت به سنی‌ها شهروند درجه دو باشند.»

این خبرگزاری آمریکایی در عین حال نوشت: دور از ذهن است که شیعیان دوباره بپذیرند در رژیمی زندگی کنند که صدامیسم بدون صدام یا دولتی تکفیری باشد.

منبع: کیهان