۳۱ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۶:۰۹
سخنرانی‌های سیاسی در مراسم کتابخانه ملی و حمایت از فتنه‌گران

قدردانی برخی فتنه‌گران از سیدحسن خمینی

امروز در مراسم افتتاح اندیشگاه فرهنگی کتابخانه ملی ایران که با حضور حجت‌الاسلام سیدحسن خمینی برگزار شد برخی سخنرانان به حمایت از فتنه‌گران سال 88 برخواستند و از سیدحسن خمینی به خاطر حمایت از آنان تشکر کردند.
کد خبر : ۱۸۳۱۶۶
صراط: امروز در مراسم افتتاح اندیشگاه فرهنگی کتابخانه ملی ایران که با حضور حجت‌الاسلام سیدحسن خمینی برگزار شد برخی سخنرانان به حمایت از فتنه‌گران سال 88 برخواستند و از سیدحسن خمینی به خاطر حمایت از آنان تشکر کردند.

اندیشگاه فرهنگی امروز با حضور حجت‌الاسلام سید‌حسن خمینی نوه امام راحل (ره)، سید‌رضا صالحی امیری رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران، رجبی دوانی رئیس کتابخانه مجلس شورای اسلامی، محمد‌علی انصاری، حجت‌الاسلام دعایی، فریبرز خسروی، ناصر مهدوی و جمعی از اهالی فرهنگ و ادب در سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران افتتاح شد.

در ابتدای این مراسم سید‌رضا صالحی امیری رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران اسناد بیان داشت: آن چیزی که باعث خوشحالی، مسرت و خرسندی همه ما و به ویژه نسل برآمده از انقلاب است این بوده که بعد از گذشت دو دهه هنوز نام و یاد آن عزیز سفر کرده یعنی امام راحل (ره) مایه شرف، عزت و کرامت است.

*صالحی امیری: راه نجات کشور مستلزم گشودن فضای لازم سیاسی، اجتماعی و فرهنگی است.

وی اضافه کرد: دعوت از سید‌حسن خمینی نوه امام راحل عمدتا تبرک جلسات ما بوده است تا بار دیگر در یک فضای فرهنگی یادی از امام بزرگوار داشته باشیم.

صالحی امیری ادامه داد: طبق مطالعاتی که انجام داده‌ام فرهنگ دارای 4 اصل است که نکته اول انسجام‌بخشی به مفهوم حرکت کردن همه اجزای یک سیستم با یک هدف مشخص است.

وی اضافه کرد: انسجام‌بخشی شامل دو بخش نظیر انسجام مکانیکی و انسجام ارگانیکی است که نظام و انسجام ارگانیکی ناشی از اقتدار است یعنی آن چیزی که در جامعه ایرانی پس از انقلاب در عرصه فرهنگی اتفاق افتاد انسجام ارگانیکی بود که ما نیز آن را مدیون امام راحل هستیم اما قبل از انقلاب انسجام مکانیکی بوده است آن هم برخلاف اخلاق و معنویت.

رئیس کتابخانه ملی ایران گفت: دومین کارکرد فرهنگ هویت‌بخشی است. وقتی از هویت صحبت می‌کنیم در واقع از پدیده‌ای به نام سرزمین سخن می‌گوییم که هویت دینی ایرانی و اسلامی‌مان را مدیون شخصی بزرگوار همانند امام هستیم به گونه‌ای که قبل از انقلاب هویت ایرانی مخدوش شده بود و هویت جدیدی به نام هویت غربی به وضوح جایگزین هویت ایرانی _ اسلامی بود.

وی ادامه داد: ما هویت دینی، ملی و ایرانی خود را مدیون به امام عزیز هستیم. مرحله سوم سازگاری است یعنی زمانی که ما از سازگاری صحبت می‌کنیم یعنی همه نیل‌ها و اندیشه‌ها در کنار هم با همزیستی مسالمت‌آمیز و با تعامل سازگاری پیش رفته و آن هویت لازم را خواهند داشت تا بتواند نظام سیاسی و اجتماعی جامعه ایران در یک مدار در حال حرکت باشد که این سازگاری را نیز مدیون امام هستیم.

صالحی امیری بیان کرد: هدف امام (ره) چتر بزرگی بود که همگان در زیر این چتر زیست می‌کردند و ما به عنوان رهروان آن حضرت بر این باور هستیم که راه نجات کشور تلاش برای باز کردن فضای لازم سیاسی، اجتماعی و فرهنگی است تا در آن فضا همگان احساس زیست و تنفس کافی داشته باشند.

به گفته این مقام مسئول همه انسان‌ها اعم از مسلمان و غیرمسلمان، شیعه و سنی همه در زیر چتر امام خمینی (ره) یک سازگاری نسبی داشتند چرا که امام (ره) فرهنگ‌‌ساز بودند یعنی انسجام و سازگاری و در نهایت هویت‌بخشی و شخصیت‌سازی را مدیون امام (ره) هستیم.

وی عنوان کرد: ما هنوز با شناخت واقعی اندیشه‌های بلند حضرت امام فاصله زیادی داریم چرا که در اندیشه‌های فرهنگی امام تقدم بر فرهنگ در سایر حوزه‌ها بود حتی ایشان بر ساخت انسان فرهنگی و اخلاق فرهنگی تاکیدات بسیاری داشتند و در سخنان ایشان نیز عدالت فرهنگی مشاهده می‌شود.

*نیاز به بازاندیشی اندیشه‌های فرهنگی امام خمینی در کشور

صالحی امیری با اشاره به این مطلب که فرهنگ هر جامعه نشانه هویت هر جامعه است گفت: امام (ره) ابعاد فرهنگ را فرهنگ اسلامی، قرآنی، الهی، حق و سالم ذکر می‌کنند به همین منظور معتقدم ما نیازمند بازاندیشی و باز‌شناسی اندیشه‌های فرهنگی امام خمینی (ره) هستیم.

وی اضافه کرد: اگر امروز ما به مصیبت عظیمی گرفتار شده‌ایم و جامعه به چالش‌های بزرگی دچار شده است و اگر امروز کلام بزرگان، نخبگان و صاحبان اندیشه در جامعه نافذ نیست و به نوعی دیگر اگر باورها و اعتقادات قلبی کمرنگ شده و تزویر و تقلب و تظاهر در جامعه هر روز بیشتر از گذشته افزون‌تر می‌شود همه اینها ناشی از فاصله گرفتن از اندیشه‌های بلند امام راحل است.

رئیس کتابخانه ملی ایران گفت: اخلاق منشاء همه پاکی‌ها و فضیلت است به گونه‌ای که اخلاق پادزهر بحران‌های بزرگ سیاسی، اجتماعی و فرهنگی جامعه است، همچنین امروزه نباید انسان‌ها با یکدیگر کم‌عاطفه شوند و تنها روابط انسانی طی مصلحت و سود‌دهی و منفعت باشد چرا که این مهم نشان از اصول اخلاق در جامعه است که تنها راهگشای آن توجه به فرهنگ و سیره اخلاقی امام راحل (ره) است چرا که هنر ایشان زیست اخلاقی بود.

*مهدوی: برخی‌ها تازیانه می‌زنند تا سلاح حقیقت بلند نشود

در ادامه این مراسم ناصر مهدوی یکی از برگزارکنندگان جلسه شرح مثنوی در کتابخانه ملی ایران بیان داشت: بنده بر حسب ضرورت اینجا ایستاده و سخنرانی می کنم نه بر حسب لیاقت یعنی این لطف آقای صالحی امیری مهربان باعث حضور بنده در این جلسه شد.

وی اضافه کرد: از آقای خمینی تشکر می‌کنم که در جمع بچه‌های کتابخانه ملی که قشر بزرگ، فرهیخته، فرزانه و در عین حال مظلوم هستند حضور یافته‌اند. زمانی که آقای هاشمی رفسنجانی نیز به این کتابخانه آمده بودند در حضورشان گفتم که حضور شما در این کتابخانه یعنی تجلیل از خرد و عقل جمعی و به نوعی احترام گذاشتن به اهل اندیشه است.

مهدوی ادامه داد: می‌خواهم به نکته‌ای اشاره کنم که شاید با گفته‌های برخی از سخنرانان متفاوت باشد که این سخنان از شخص بنده بوده و هیچ ربطی به کتابخانه ملی ایران ندارد.

وی افزود: از آقای سید‌حسن خمینی سپاسگزارم که در روزهای فخر کنار مردم ایستادند و کسانی که دلشان شکست و به آنهایی که بی‌احترامی شد و حقوق‌شان پایمال شد و صدای‌شان واقعا شنیده نشد این بزرگمرد دردمندانه کنار آنها ایستاد و نوازش‌شان کرد در صورتی که جای دیگر بانگ حقیقت به گوش نمی‌رسید و سنگ حقیقت در چاه افتاده بود اما بنده خبر داشته آقای سید‌حسن خمینی آنها را نوازش کرده و دلربایی کردند.

این استاد دانشگاه گفت: برخی اوقات به این بزرگوار جسارت و بی‌احترامی می‌شود. در همین مراسم یکی از مردم نازنین استان‌های کشور اشک در چشم هایش جمع شده و می‌گفت وقتی پشت تریبون می‌روید بگویید که آنهایی که به ایشان بی‌احترامی کردند مردم خرم‌آباد، بروجرد، خوزستان و آذربایجان نبودند. در واقع همه کسانی که کنار مردم هستند و از حقیقت دفاع می‌کنند یعنی شجاعانه از عزت و بزرگی دفاع می‌کنند که قابل احترام هستند اما برخی‌ها آدم‌هایی هستند که چشم دیدن حقیقت را ندارند یعنی در واقع خواب بی‌معنا خزان/ تا زند پهلوی خود با دل ستان

به گفته مهدوی برخی‌ها اهل آفتاب نیستند و رنگ و درخشش را برنمی‌تابند و تحمل آن را ندارند به همین منظور طبیعی است که جسارت می‌کنم و در اینجا نیز این امر مهم است که مردان بزرگ وجود داشته که از این جسارت‌ها نمی‌هراسند یعنی در واقع وقتی آدمی در جاده حقیقت حرکت می‌کند باید تابان آن را نیز بپردازد و سختی‌ها را تحمل کند.

وی اضافه کرد: خداوند شاید به برخی از انسان‌ها، جاه، ثروت و مقام دهد اما شاید درد عاشقی و درد حقیقت‌طلبی را به آنها ارزانی نکند. درد سخن گفتن از حقیقت و رنج کشیدن بر گسترش فرهنگ نقش بازی کردن برای عدالت است.

به گفته مهدوی آنهایی که تازیانه می‌خورند نباید به حالشان گریست یعنی آنهایی که ممکن است به خاطر گفتن حقیقت در زندان‌ها و حبس‌ها به سر می‌برند را نباید به حالشان گریست در واقع باید به حال کسانی گریست که متاسفانه تازیانه می‌زنند تا صدای حقیقت بلند نشود.

وی افزود: روح انقلاب این بود که خلاء‌هایی که در دوران پهلوی به وجود آمد را برطرف کند یعنی اشتباه بزرگی که شاه مرتکب شد این بود که تصور می‌کرد با درافتادن با مذهب و بستن راه خرد می‌تواند زندگی را از طریق گسترده کردن سطح معیشت به سامان برساند.

مهدوی ادامه داد: زمان شاه به یاد دارم که آزادی به ویژه آزادی مدنی بسیار زیاد بود و فراوانی اقتصادی به وفور مشاهده می‌شد اما شاه تصور می‌کرد اگر مردم خردمندانه زندگی کنند تهدیدی برای حاکمیت خواهد بود به گونه‌ای دیگر شاه تصور می‌کرد اگر مذهب و باورهای دینی را از میان مردم عبور کند می‌تواند شر دار و چکش سرخ آزاد شود.

این سخنران مراسم رونمایی اندیشگاه فرهنگی گفت: وقتی در جامعه‌ای اخلاق ضعیف می‌شود این جامعه به هر ایده‌ای متصل خواهد شد یعنی برای اینکه پول، وام و امکانات به مردم دهند از خداوند دم می‌زنند و خودشان را خلیفه و نماینده خدا جا می‌زنند اما ما معتقدیم حضور و گسترش اخلاق به خرد وابسته است یعنی اگر امکان اندیشیدن را به هر دلیلی از آدم‌ها بگیرند در آن زمان مراقبت از صاحبان دولت بعید می‌شود.

وی اضافه کرد: در قرآن کریم خداوند به هیچ کسی مجوز نداده است که مطلقا بری است حتی خداوند به پیغمبر خود می‌فرماید اگر سنگدل باشید یا قصی‌القلب و اگر حواستان را جمع نکنید و محو قدرت شوید هیچ وقت شما باقی نخواهید ماند. در این راستا متوجه می‌شویم.

این استاد دانشگاه گفت: کتاب خدا بسیار راحت، ارزان، روان و درخشان است یعنی به سهولت می‌توان صحبت خداوند را فهمید. در قرآن گاهی اوقات پیامبران خطا می‌کنند و از ظلمی که کرده‌اند ناله دارند و دست خویشتن را به عنوان خطاهایی که کرده‌اند بالا می‌برند و هیچ کسی در امان نیست. به همین منظور ممکن است همه ما در بند نفس اسیر باشیم.

مهدوی بیان کرد: اگر به نامه ۳۱ شگفت‌انگیز نهج‌البلاغه توجه کنیم که خطاب به شیعیانی است که به امامان مقام الهیت و خدایی می‌دهند خواهیم فهمید که بخشی از این مطالب در تاریخ مشکوک است یعنی برخی‌ها آنقدر ائمه را بزرگ کرده‌اند تا خودشان جانشین آنها شوند و آنها را بی‌نغض و نقد در نظر گرفتند تا خودشان مطلق باشند و فرمانروایی کنند اما قرآن و نهج‌البلاغه به امام حسن می‌فرماید ما زمین خورده شهوت هستیم و نفس ما را تهدید می‌کند به گونه‌ای که اگر چشمت را باز و گوشت را تیز نکنی حتی تو فرزند نازنین هم ممکن است در معرض آماج سخت‌ترین آسیب‌ها قرار گیری.

وی افزود: چه زمانی بداخلاقی پیدا می‌شود؟ یعنی چه زمانی ممکن است بر جامعه‌ای که به نام دین بنا شده است این همه فساد اتفاق بیفتد به گونه‌ای که متاسفانه میلیاردها دلار ثروت انسان‌ها را غارت می‌کنند و به آدم‌ها هرچه دلشان خواست بگویند. بی‌اعتماد را ترویج کنند و زمانی این اتفاق می‌افتد که مراقبتی به نام خرد در یک جامعه ضایع شود.

وی با اشاره به رجبی رئیس کتابخانه مجلس گفت: این انقلاب هم برای دیروز و هم برای امروز است چرا که نسل امروز می‌خواهد از آقای سید‌حسن خمینی پرسش کند.
منبع: فارس
نظرات بینندگان
سرباز ولایت
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۰۶ - ۰۱ تير ۱۳۹۳
۳
۲
اگر فتنه گران از ایشون حمایت نمی کردن جای تعجب داشت.
مرگ بر فتنه گران و حامیانشون.
روح الله
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۴۰ - ۰۱ تير ۱۳۹۳
۰
۰
فتنه گراصلی طراطی هاست