۰۱ تير ۱۳۹۳ - ۲۲:۵۱

واکنش ریاض به اتهام حمایت از داعش

نماینده عربستان در سازمان ملل ضمن رد اتهامات وارده به کشورش درباره حمایت از عناصر تروریستی داعش در عراق مدعی شد که حاکمیت عراق خط قرمز ریاض است.
کد خبر : ۱۸۳۳۹۰
 صراط: "عبدالمعلمی"، نماینده عربستان در سازمان ملل مدعی شد که کشورش از داعش حمایت نمی کند و عراق و حاکمیت آن برای ریاض خط قرمز است.

عبدالمعلمی در ادامه مدعی شد: دولت عراق قادر به تشکیل دولتی که برای همه عراقی ها باشد، نیست.

وی افزود: کمک عراقی ها به عبور از بحران طایفه گری خیلی مهم است و زمانی که می گوییم نمی خواهیم هیچ کشوری حق دخالت در امور عراق را ندارد، این مساله ایران را نیز شامل می شود.

نماینده عربستان در سازمان ملل درباره اتهامات وارده به عربستان سعودی در خصوص حمایت مالی و تجهیزاتی این کشور از گروه تروریستی داعش مدعی شد: ما از داعش حمایت نمی کنیم و ریاض جزو اولین کشورهایی است که مانع کمک رسانی به تروریست ها شده است.

عربستان سعودی و قطر روز دوشنبه دولت نوری المالکی را به فرقه گرایی و کشاندن این کشور به وضعیت بحرانی متهم کرده بودند.

این در حالی است که نوری المالکی ، نخست وزیر عراق، عربستان سعودی را به  حمایت مالی و نظامی از عناصر داعش متهم کرد. آقای مالکی گفته که عربستان مسئول جنایاتی است که در عراق رخ می دهد.

نخست وزیر عراق اعلام کرد که عربستان سعودی و قطر با حمایت از گروه های شورشی فعال در عراق اوضاع این کشور را بی ثبات کرده اند. وی عربستان سعودی و قطر را مسئول بحران امنیتی جاری در کشورش خواند و درباره افرادی که وی را به حاشیه راندن اهل سنت در عراق متهم می کنند، گفت: این افراد، گروهی فرقه ای هستند که با تحریک عربستان و قطر اهداف و سیاست های کشورهای خارجی را دنبال می کنند.

عباس البیاتی عضو کمیته امنیت و دفاع پارلمان عراق گفت: داعش هواداران و حامیان مالی در دیگر کشورها دارد و آنها سلاح و پول به این گروهک می رسانند که این حمایت به شکل غیرقانونی از مرزهای همسایگان با عراق است از همین رو هماهنگی مستمر و در سطوح عالی میان فرماندهان نظامی عراقی، سوری و اردنی ضروری به نظر می رسد.

البیاتی درباره مرزهای عربستان و عراق نیز گفت: تاکنون هیچ همکاری نظامی میان بغداد وریاض صورت نگرفته است و یکی از مهمترین مرزهایی که داعش از آن بهره برداری می کند مرزهای عراق با عربستان سعودی است و همکاری نظامی با عربستان به فرماندان عراقی کمک زیادی برای غلبه بر داعش می کند.

کمیسیون امنیتی شورای استانداری ذی قار عراق روز یکشنبه اعلام کرد که 3000 عنصر تروریست داعش در مرزهای عربستان و عراق مستقر شدند و آماده ورود به عراق از طریق صحرای بین الناصریه و السماوه هستند.

"جبار الموسوی"، رئیس کمیسیون امنیتی شورای استانداری ذی قار در گفتگو با السومریه نیوز اعلام کرد که "سرویس امنیتی عراق اطلاعاتی در اختیار دارد که نشان می دهد حدود 3000 تروریست در مرزهای عربستان مستقر هستند و قصد دارند با استفاده از خودروهای مجهز به دوشکا و سلاح های پیشرفته از مسیر صحرای السماوه و الناصریه وارد کشور شوند.
منبع: تسنیم