۰۳ تير ۱۳۹۳ - ۲۲:۵۰

آخرین اخبار از انتخابات افغانستان

سخنگوی کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان اعلام کرد که 93 درصد آرا شمارش شده و انتخابات در ولایت‌هایی که برخی ادعای تقلب دارند نیز برگزار نخواهد شد.
کد خبر : ۱۸۳۹۱۹
صراط: «نور محمد نور»، سخنگوی کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان در یک نشست خبری در کابل اظهار داشت که تمام مواد حساس انتخاباتی به دفتر ولایتی این کمیسیون رسیده و 93 درصد آرا شمارش شده است.

به گفته نور،  تاکنون آرای 75 محل در 17 ولایت بازشماری شده و 259 محل در 34 ولایت به بخش بازرسی رفته است.

وی در مورد برگزاری مجدد انتخابات در برخی ولایت‌های افغانستان نیز گفت: انتخابات در شماری از ولایت‎هایی که گفته می شود، تقلب در آنجا صورت گرفته، برگزار نخواهد شد.

سخنگوی کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان در ادامه تاکید کرد که فرصت برای جایگزینی سمت رئیس دبیرخانه کمیسیون مستقل انتخابات این کشور گذشته است و در شرایط کنونی به جای رئیس دبیرخانه این کمیسیون، معاونان وی این مسئولیت را به عهده دارند.

«ضیاالحق امرخیل»، رئیس دبیرخانه کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان در پی اتهام‎ تقلب و ارائه سند‎ مکالمات وی با ستاد تیم «تحول و تدام» در دور دوم انتخابات، از سمت خود استعفاد داد.

هیچ نهادی حق دخالت در روند تکنیکی انتخابات را ندارد

سخنگوی کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان با اشاره به برخی اظهار نظرها در مورد دخالت در روند کمیسیون انتخابات این کشور گفت که هیچ نهادی حق ندارد در روند تکنیکی انتخابات مداخله کند.

در عین حال سازمان ملل می تواند در موضوعات سیاسی اظهار نظر کند و با کمیسیون‎های انتخابات به عنوان مشاور عمل نماید.

نور افزود که اعلام نتایج دور دوم انتخابات بر اساس تقویم انتخابات افغانستان انجام خواهد شد.

در همین حال کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان از تیم انتخاباتی «اصلاحات و همگرایی» به رهبری «عبدالله عبدالله» نیز خواست تا با استعفای رئیس دبیرخانه کمیسیون انتخابات به تحریم انتخاباتی پایان دهد.
منبع: فارس