۰۴ تير ۱۳۹۳ - ۱۲:۰۵

پاسخ افخم به حضور سرلشگر سلیمانی در عراق

وی با اشاره به اینکه ایران به عنوان قربانی تروریسم همواره اقدامات تروریستی را محکوم و مقامات عالی‌رتبه ما جان خود را از دست داده‌اند، عنوان کرد: ما به عنوان مدعیان مبارزه با تروریسم تاکید داریم که باید با این پدیده ضدبشری به طور ریشه‌ای و جامع برخورد شود تا جهان بدون تروریسم را هر چه زودتر تجربه کنیم.
کد خبر : ۱۸۳۹۹۶
صراط: سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان بار دیگر ضمن تأکید بر مخالفت جمهوری اسلامی با مداخله خارجی در عراق تصریح کرد که هیچ مقام نظامی ایران و از جمله سردار قاسم سلیمانی در عراق حضور ندارند.

مرضیه افخم سخنگوی وزارت خارجه کشورمان امروز (چهارشنبه) در نشست هفتگی با خبرنگاران ضمن تبریک فرارسیدن ماه مبارک رمضان، هفتم تیر سالگرد شهادت آیت‌الله بهشتی و 72 تن از یارانش را گرامی داشت و این روز را نشانه‌ای بر این دانست که تروریسم کور همواره هدفش را به سمت کسانی قرار داده که توانسته‌اند نقش خوبی را در شکل‌دهی به روند تشکیل دولت‌ها و حکومت‌ها و تعیین سرنوشتشان ایفا کنند.

وی با اشاره به اینکه ایران به عنوان قربانی تروریسم همواره اقدامات تروریستی را محکوم و مقامات عالی‌رتبه ما جان خود را از دست داده‌اند، عنوان کرد: ما به عنوان مدعیان مبارزه با تروریسم تاکید داریم که باید با این پدیده ضدبشری به طور ریشه‌ای و جامع برخورد شود تا جهان بدون تروریسم را هر چه زودتر تجربه کنیم.

افخم در پاسخ به سوالی در خصوص اخبار منتشر شده مبنی بر برگرداندن 130 جنگنده عراقی توسط ایران به عراق که در جنگ عراق و کویت در ایران بوده‌اند، با بیان اینکه مقامات عراقی خبر منتشر شده در این زمینه را رد کرده و آن را خبرسازی اعلام کردند، افزود: ما فراتر از مسئولان عراقی صحبتی در این زمینه نداریم.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سوالی درباره حضور نیروی نظامی ایران در عراق تصریح کرد: هیچ مقام نظامی و به طور خاص سردار قاسم سلیمانی در عراق حضور ندارند و چنین اخباری صحت ندارد.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا عراق از ایران برای همکاری در زمینه مبارزه با تروریسم درخواست کرده؟ عنوان کرد: تا این لحظه درخواستی از ناحیه عراق صورت نگرفته و اگر صورت گیرد براساس روابط با عراق و متناسب با پروتکل‌های بین‌المللی این درخواست بررسی و در مورد شکل کار تصمیم‌گیری می‌شود.

افخم درباره همکاری مشترک ایران و آمریکا در عراق نیز با بیان اینکه ما مواضع خود را صریحا اعلام کرده‌ایم، عنوان کرد: ما مخالف هرگونه مداخله خارجی در عراق هستیم، چون باعث تضعیف حاکمیت و موجودیت عراق در تعیین سرنوشتش می‌شود.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سوال دیگری با ذکر اینکه اگر همه ظرفیت‌های منطقه‌ای و بین‌المللی برای کمک به عراق در مقابله با تروریسم به کار گرفته شود موضوعی طبیعی است، اظهار داشت: جامعه بین‌الملل و کشورهای منطقه‌ای باید با فعالیت تروریستی داعش برخورد جدی کرده و مواضع صریح خود را اعلام کنند.

افخم اضافه کرد: این بخشی از تقاضاهایی است که مردم منطقه و عراق اعلام کرده‌اند و در این چارچوب گفت‌وگوهای کشورهای منطقه امری طبیعی است.

وی در خصوص رایزنی‌ها با عربستان در این باره نیز اظهار داشت: پیش از موضوع عراق ناشی از فعالیت داعش در این کشور، ما نسبت به گفت‌وگو با عربستان و همکاری و بررسی زمینه‌های همکاری دوجانبه و منطقه‌ای اعلام آمادگی کردیم و عربستان نیز شامل بخشی از ابتکار آقای ظریف برای سفر به منطقه بود که در آن زمان آمادگی‌ها برای انجام این سفر وجود نداشت.

سخنگوی وزارت خارجه اضافه کرد: تبادل نظر و رایزنی بین کشورهای منطقه کمک می‌کند تا پدیده تروریسم بهتر شناخته شده و راه‌های مواجهه با آن مشخص‌تر شود و اگر ادامه یابد همکاری جمعی شکل گیرد.

افخم با ذکر این نکته که گفت‌وگو و تبادل نظر برای کمک به حل بحران‌ها اصل پذیرفته شده‌ای است، گفت: گفت‌وگو با ایران و کشورهای منطقه امری طبیعی است و باید از آن استفاده شود.

وی در پاسخ به سوال دیگری با بیان اینکه رسانه‌ها تعابیری را در خصوص رقابت منطقه‌ای مطرح می‌کنند، عنوان کرد: رقابت با خصومت متفاوت است و اگر رقابت را با خصومت برابر کنیم، واقعی نیست. خیلی از کشورهای منطقه حوزه‌های همکاری و رقابتی دارند و کار دیپلماسی این است که در بین رقابت‌ها فضای همکاری را پیدا کرده و از ظرفیت‌ها و مزیت‌های نسبی برای رسیدن به اهداف استفاده کنند.

افخم اضافه کرد: باید تعاملات منطقه‌ای بیشتر شود و نباید رقابت را به خصومت تبدیل کنیم.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سوالی درباره احتمال کشیده شدن اقدامات تروریستی به لبنان نیز عنوان کرد: یکی از نگرانی‌های ما گسترش فعالیت‌های تروریستی در منطقه است.

افخم با ذکر این نکته که تروریسم محدود به یک منطقه نخواهد بود، خاطرنشان کرد: لبنان، سوریه، عراق و خیلی از کشورهای دیگر تروریسم را تجربه کردند. ناامنی، توسعه تروریسم و ابعاد تروریستی در کشورهای مختلف موجب نگرانی شدید است.

سخنگوی وزارت خارجه تروریسم را ابزار و آلت دست طراحان و کشورها و محافلی خواند که از این ابزار برای رسیدن به اهداف شوم خود استفاده می‌کنند و افزود: تروریسم همواره موجب نگرانی و باعث ایجاد ناامنی و اختلال در روندهای دموکراتیک و غلبه بر صندوق‌های رای است.

افخم با بیان اینکه ما این پدیده شوم را محکوم می‌کنیم، اظهار داشت: معتقدیم اولین راه مقابله با این پدیده وحدت ملی کشورها، عدم تبعیض جامعه جهانی در قبال این پدیده و استفاده ابزاری و اعلام نظر براساس معیار دوگانه است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سوال دیگری درباره دیپلماسی اقتصادی خاطرنشان کرد: با شروع به کار دولت یازدهم و اعلام سیاست دولت در خصوص مبانی حرکت سیاست خارجی بر مبنای روابط متوازن و مبتنی بر احترام متقابل، روابط با کشورها در دوره جدید قرار گرفته و با کشورهای مختلف در نقاط مختلف جهان ترددها و ارتباطات جدید آغاز شده و روابط محدود به حوزه سیاسی نبوده و وارد حوزه اقتصادی نیز شده است.

وی اضافه کرد: فعالان اقتصادی مایلند از این فضای جدید استفاده و همکاری‌ها را با ایران به عنوان کشور مهم در منطقه گسترش دهند.

افخم با اشاره به مذاکرات هسته‌ای ایران و 1+5 خاطرنشان کرد: در نتیجه این مذاکرات، فضای روانی و عمومی جهان نسبت به تعامل و همکاری با ایران در مقایسه با قبل بسیار مساعدتر شده و انگیزه همه حوزه‌های اقتصادی را برای ورود به ایران تقویت کرده است.

وی گفت: وزارت امور خارجه ضمن اینکه زمینه‌های این تبادلات را فراهم و در این زمینه فعالیت فعالان بخش‌های اقتصادی و تجاری و تردد و مراودات آنها را تسهیل می‌کند تا زمینه‌های انعقاد قراردادهای خوب اقتصادی فراهم شود.

سخنگوی وزارت خارجه اضافه کرد: بخشی از حوزه اقتصادی مبتنی بر سیاست‌های اقتصاد مقاومتی است که وزارت خارجه در این حوزه، طرح‌ها و برنامه‌هایی را به دولت ارائه کرده که نگاه ما به اقتصاد در چارچوب سیاست‌های کلان است و امیدواریم در جهت اقتصاد مقاومتی، از این ظرفیت‌ها استفاده و شاهد ارتقای هر چه بهتر سیاست‌های اقتصاد مقاومتی باشیم و به افزایش تعاملات بیشتر منجر شود.

منبع: فارس