۰۵ تير ۱۳۹۳ - ۱۶:۳۰

سهم عراق و پاکستان در داروهای تقلبی

یک مشاور دارویی با بیان اینکه داروهای تقلبی موجود در خاک ایران از طریق دو کشور پاکستان و ترکیه به کشور وارد می‌شود، گفت: این نوع داروها سالانه موجب مرگ ۱۹۲ هزار نفر در جهان می‌شود.
کد خبر : ۱۸۴۲۷۰
صراط: نریمان صدری امروز در همایش مبارزه با داروهای تقلبی، در سالن همایش برج میلاد در مورد فعالیت‌های منجر به کشف داروی تقلبی، گفت: در اروپا و آمریکا به علت فروش اینترنتی دارو میزان کشفیات داروهای تقلبی بیشتر است.

این مشاور دارو با بیان اینکه اخیراً 2500 نفر در نیجریه به علت استفاده از داروی تقلبی مننژیت فوت شده‌اند، گفت: طبق آمار سالانه حدود 192 هزار نفر در دنیا بر اثر مصرف داروی تقلبی جان خود را از دست می‌دهند.

وی به آمار کشفیات اشاره کرد و گفت: 46 درصد کشفیات در تحقیقات و بازرسی‌ها، 28 درصد از طریق اینترنت، 13 درصد از طریق گزارشهای مردمی در مورد تأثیر منفی داروها و 13 درصد دیگر نیز از طریق آشپزخانه‌های تولید دارویی کشف می‌شود.

صدری به شناسایی و تخریب 15 کارخانه تولید داروی تقلبی در سال 2013 در جهان اشاره کرد و گفت: بیشترین داروهای تقلبی از طریق عراق و پاکستان وارد خاک ایران می‌شود.

این مشاور دارو، امارات متحده عربی را سومین مرکز ترانزیت داروی تقلبی در دنیا دانست و گفت: به دلیل آنکه مسئولان اماراتی تنها بر داروهایی که در امارات مصرف می‌شود، نظارت می‌کنند، این کشور تبدیل شده به محلی برای تجارت و ترانزیت داروی تقلبی.

وی گفت: خوشبختانه در دو سه سال اخیر در ایران موردی نداشتیم که در قالب بسته داروی اصل، داروی تقلبی به مردم فروخته شود.

صدری یک سوم کشفیات داروهای تقلبی خاورمیانه را در ترکیه عنوان کرد و گفت: کشور ترکیه محلی است برای تولید داروی تقلبی.

منبع: فارس