۰۷ تير ۱۳۹۳ - ۱۴:۱۷

درخواست رئیس قوه قضاییه برای بازرسی ازمنوریل قم

مدیرکل بازرسی استان قم از دو مورد بازرسی ویژه در استان درباره انتصابات استانی یک سال اخیر و پروژه منوریل خبر داد.
کد خبر : ۱۸۴۵۶۳
صراط: مدیرکل بازرسی استان قم از دو مورد بازرسی ویژه در استان درباره انتصابات استانی یک سال اخیر و پروژه منوریل خبر داد.

 هفته قوه قضاییه این بار بهانه‌ای شد تا پس از یک سال اداره‌کل بازرسی استان قم پیش از ظهر شنبه خبرنگاران را به ساختمان خود در خیابان 19 دی دعوت کرده و ساعتی درباره عملکرد این اداره در یک سال گذشته صحبت کند.

جلسه‌ای که با تأخیر 20 دقیقه‌ای مدیرکل این اداره که مانند گذشته و همیشه مسئولان قمی منتظر خبرنگار صدا و سیما مانده بودند، نزدیک بود تعطیل شود اما با اصرار مسئول روابط عمومی و صبر خبرنگاران برگزار شد.

هر چند محمود صلبی که یک قاضی جوان اهل گرگان است و هنوز یک سال نیست سکان این اداره را در دست گرفته، نسبت به همکاری با خبرنگاران ابراز علاقه می‌کرد اما فواصل یک‌ساله در برگزاری این جلسات و حضور کم رنگ خبرنگاران نشان می‌دهد روابط این دستگاه مهم استان و مطبوعات نیاز به ترمیم دو سویه دارد.

مدیرکل بازرسی استان پیش از هر چیز به اصل 174 قانون اساسی که حسن جریان امور در سازمان‌ها و دستگاه‌های دولتی و مقابله با سوء جریان‌ها در حین و انجام کارها به عهده سازمان بازرسی گذاشته اشاره کرد و از تلاش مدیریت جدید این سازمان برای تمرکز بر پیشگیری از وقوع تخلفات به جای بازرسی یا برخورد با مدیران و کارمندان دستگاه‌ها خبر داد.

وی که سازمان بازرسی را یاری‌دهنده مدیران در ارائه عملکرد بهتر می‌داند، افزود: سازمان بازرسی تنها نهاد نظارتی است که می‌تواند حین و حتی پیش از اجرای طرح‌ها در امور ورود پیدا کرده و حتی با ارائه پیشنهاداتی مانع از وقوع سوء عملکرد شود.

صلبی عملکرد اداره‌کل بازرسی استان قم را به قسمت بازرسی‌ها موردی، برنامه‌ای و بازرسی‌های ویژه تقسیم کرد و گفت: بازرسی موردی بخشی است که بر اساس گزارش‌های شفاهی انجام می‌شود. سامانه رسیدگی به شکایات شهروندان موجب می‌شود بازرس‌ها وارد موضوعات مورد اعتراض شهروندان شده و به تخلفات احتمالی رسیدگی کنند.

مورد دوم بازرسی‌های برنامه‌ای است. این بازرسی‌ها در طول سال توسط سازمان به اداره‌کل بازرسی استان ابلاغ می‌شود. در حال حاضر سه بازرسی برنامه‌ای را در دستور کار اداره‌کل بازرسی استان قم قرار دارد.  

طرح پیامبر اعظم(ص) که 40 روز است بازرسان را مشغول خود کرده یکی از این موارد است. برنامه دوم این اداره راجع به بیمارستان اطفال است. مورد سوم بازرسی‌های برنامه‌ای اداره‌کل بازرسی استان قم راجع به طرح‌های عمرانی اداره‌کل ورزش و جوانان است.

نوع سوم بازرسی که به بازرسی فوق‌العاده معروف است، موارد خاصی است که درخواست رهبر انقلاب، رئیس جمهور، رئیس کمیسیون اصل 90 یا ریاست سازمان بازرسی کل کشور در استان انجام می‌شود.

انجام 23 بازرسی برنامه‌ای در سال گذشته

بررسی 338 پرونده موردی، دو برنامه فوق‌العاده و 23 بازرسی برنامه‌ای به طور خلاصه عملکرد اداره کل بازرسی استان قم در سال گذشته است.

در این مدت دو مورد بازرسی فوق‌العاده در اداره‌کل بازرسی استان قم پیگیری شده که یکی به دستور رئیس جمهور بوده و یکی به دستور رئیس قوه قضاییه.

رئیس قوه قضائیه از اداره‌کل بازرسی استان قم درخواست بازرسی از پروژه منوریل قم را داشته و رئیس جمهور نیز از این اداره‌کل خواسته نسبت به انتصابات استان و دخالت جریان‌های سیاسی در این انتصابات بررسی داشته باشد.

مدیرکل بازرسی استان قم  با اشاره به اینکه تغییر سیستم مدیریتی در قوه مجریه خواه ناخواه مستعد به وجود آمدن آسیب‌هایی در تغییرات مدیریتی در اداره کل‌ها است گفت: به عنوان مثال ما بررسی می‌کنیم که جناح‌بندی در تغییرات مدیریتی چقدر نقش دارد. اگر مدیری در دولت قبل شایستگی داشته تنها به خاطر مسائل سیاسی کنار گذاشته می‌شود یا خیر.

وی می‌گوید در برخی پست‌ها در اثر انتظاری که مردم از قوه مجریه دارند و در دولت قبلی آن هدف دنبال نمی‌شده، تغییرات بدیهی است اما وقتی حسن مدیریت در دستگاهی وجود دارد و تغییرات ایجاد می‌شود، مانعی از ادامه پیدا کردن آن شرایط مطلوب ایجاد می‌شود.

مناقصه فاز دوم منوریل ابطال شد

صلبی درباره درخواست رئیس قوه قضاییه درباره بازرسی از منوریل خاطرنشان کرد: منوریل یکی از طرح‌های ملی است که برای نخستین بار در قم کار ساخت آن شروع شد اما این طرح در زمان مقرر به نتیجه نرسید که این موضوع مقداری به تحریم‌ها برمی‌گردد. ما امیدوار هستیم دو شرکتی که در حال کار بر روی این پروژه هستند زودتر این طرح را به نتیجه برسانند.

به گفته مدیرکل بازرسی استان قم  مناقصه فاز دوم منوریل بدون انجام تشریفات لازم انجام شده بود که توسط اداره‌کل بازرسی ابطال شد. همچنین این اداره در نظر دارد تا قبل از به نتیجه رسیدن فاز نخست این طرح مانع از برگزاری مناقصه فاز دوم شود.

وی ابطال این مناقصه را یکی از اقدامات اثربخش مجموعه خود در سال گذشته می‌داند که جلوی سوء جریان‌هایی در مدیریت پروژه منوریل را گرفته است. صلبی همچنین به اصلاح مبلغ قابل توجهی در صورت وضعیت‌های این طرح اشاره می‌کند که توسط اداره‌کل بازرسی استان قم انجام شده است.

مدیرکل بازرسی استان قم با اشاره به اهمیت و وسعت پروژه پیامبر اعظم(ص)، بازرسی برنامه‌ای از این طرح را که تا 20 روز دیگر ادامه خواهد داشت، نتیجه آسیب‌پذیر بودن این طرح با توجه به ویژگی‌هایش دانست.

چگونگی تملک و آزادسازی املاک در مسیر، چگونگی پرداخت سود اوراق مشارکت و نحوه وارد کردن بخش خصوصی برای شکل‌دهی به بدنه این بلوار سه نقطه حساس است که بازرسان به آن توجه می‌کنند.

صلبی می‌گوید کارشناسان این اداره در این طرح مستقر هستند تا به شهرداری برای مقابله با سوء مدیریت‌ها کمک کرده و حتی گاهی با یک پیشنهاد از به وجود آمدن مشکلات بعدی جلوگیری کنند.

وی با اشاره به عدم پرداخت بدهی بانکی اوراق مشارکت این طرح خاطرنشان کرد: یکی از عواملی که بانک‌ها تسهیلات خوبی به مدیریت شهری ارائه نمی‌دهند، همین بدحسابی‌ها است.

مدیرکل بازرسی استان قم با اشاره به اینکه شهردار سابق و فعلی قم برای پرداخت نشدن سود این اوراق توجیهات خود را دارند گفت: تصور این است که دولت برای این مسئله باید به شهر قم کمک کند اما این امر شاید حتی محال باشد در حالیکه مبلغ سود اوراق و جریمه‌های بانکی هر روز بیشتر می‌شود و این وضعیت به نفع شهر قم نیست.


منبع: مهر