۰۷ تير ۱۳۹۳ - ۱۶:۵۹

چرا کامرون از ریاست یونکر ناراحت است؟

با توجه به موج استقبال انگلیسی‌ها از احزاب دشمن با اروپا که در انتخابات پارلمانی کاملا آشکار بود می‌توان علت مخالفت کامرون با ریاست "یونکر" بر این اتحادیه را ترس از تزلزل دولت محافظه کار لیبرال خود ارزیابی کرد.
کد خبر : ۱۸۴۵۸۵
صراط: روز گذشته رهبران اروپا بالاخره پس از کشمکش های بسیار "ژان کلود یونکر" که در انتخابات پارلمانی اتحادیه اروپا نامزد حزب محافظه کار مردم بوده و توانست جایگاه قدرتمندترین حزب را در این انتخابات به دست آورد به عنوان نامزد ریاست کمیسیون اتحادیه اروپا انتخاب کردند.

"دیوید کامرون" نخست وزیر انگلیس  در اولین روزهای مشخص شدن نتایج انتخابات پارلمانی اروپا بر مخالفت خود با انتخاب "یونکر" به عنوان ریاست کمیسیون اتحادیه اروپا تاکید کرد.

هفته نامه اشپیگل در گزارشی نوشته بود که ظاهرا "دیوید کامرون" نخست وزیر انگلیس تهدید کرده است که اگر یونکر رئیس کمیسیون اروپایی شود از این اتحادیه خارج می شود.

 به گزارش اشپیگل کامرون همچنین تصریح کرد که انتخاب "یونکر" به عنوان ریاست کمیسیون اروپایی یک سیگنال غلط است و یک چهره مربوط به دهه هشتاد نمی تواند مشکلات پنج سال آینده اروپا را حل کند.

اما واقعا دلایل مخالفت کامرون با ریاست "یونکر" محافظه کار بر کمیسیون اتحادیه اروپا و این گونه تهدیدات وی چیست؟

به نوشته هفته نامه اشپیگل ظاهرا دیوید کامرون از بی ثباتی دولت محافظه کار لیبرال خود در سایه ریاست یونکر بر کمیسیون اروپایی نگران است.

 دیوید کامرون، نخست وزیر انگلیس، روز جمعه در پایتخت بلژیک تاکید کرد که ژان کلود یونکر، نخست وزیر لوگزامبورگ، برای اداره کمیسیون اروپا و مدیریت شرایط اروپا در اوضاع کنونی فرد مناسبی نیست.

منابع دیپلماتیک اروپا اخیرا اعلام کردند دیوید کامرون که با دیدگاه نخست وزیر لوکزامبورگ مبنی بر فدرالیزه کردن اروپا به شدت مخالفت می کند، پنجشنبه شب در مراسم ضیافت شام، به همتایان خود در کشورهای اروپایی اعلام کرد بحث و رایزنی درباره ریاست آتی کمیسیون اروپا دشوار خواهد بود.

کامرون تاکید کرد: «انتخاب یونکر برای تصدی ریاست کمیسیون اروپا به دو علت مناسب نیست. اول این که درست نیست که سران کشورهای اروپایی از حق خود برای انتصاب ریاست کمیسیون صرفنظر کنند و دوم این که یونکر فرد شایسته ای برای این ماموریت نیست.»

وی افزود یونکر در طول فعالیت سیاسی خود در اتحادیه اروپا پیوسته از شخصیت هایی بوده که از افزایش قدرت اتحادیه اروپا و کاهش قدرت کشورهای عضو دفاع کرده است.

از این گفته نخست وزیر انگلیس می توان این طور برداشت کرد که  لندن به عنوان یکی از اعضای قدرتمند اتحادیه اروپا مخالف افزایش قدرت بروکسل بوده و چندی پیش نیز خواستار انجام مذاکراتی با اتحادیه اروپا به منظور محول کردن مسئولیت های بیشتری از بروکسل به لندن و انجام اصلاحات در این اتحادیه شده بود.

با نگاهی به نتایج انتخابات پارلمانی اخیر در انگلیس نیز می توان به علل مخالفت کامرون با ریاست یونکر بر کمیسیون اتحادیه اروپا پی برد. حزب ˈاستقلالˈ انگلیس که خواستار خروج این کشور از اتحادیه اروپاست، بیشتر کرسی ها را در انتخابات پارلمانی اروپا ماه مه گذشته (خرداد) به دست آورد در حالیکه حزب محافظه کار حاکم این کشور در مقام سوم از نظر تعداد نمایندگان پیروز در این انتخابات قرار گرفت.

به این ترتیب می توان گفت که کامرون از نظر سیاست داخلی نیز تحت فشار قرار دارد و برای حفظ حاکمیت خود مجبور است بر سیاست های ضد اروپایی پافشاری کند.

در تایید این مسئله می توان به سخنان"لرد پیتر مندلسون" از سیاستمداران حزب کارگر انگلیس و کمیسر اقتصادی سابق این کشور در اتحادیه اروپا در گفتگو با یک روزنامه آلمانی اشاره کرد که متاسفانه "دیوید کامرون" در سالهای گذشته به وعده های خود مبنی بر اینکه محافظه کاران را مدرنیته کرده و آنها را در این مسیر حرکت دهد که دیگر دائما اتحادیه اروپا را به باد انتقاد نگیرند عمل نکرده است.

وی همچنین با تاکید بر اینکه شک محافظه کاران انگلیس به اتحادیه اروپا در حال تبدیل شدن به دشمنی است، همچنین گفت: کامرون موفق نخواهد شد بین این شک و دشمنی پلی بسازد. چرا که وی به وعده خود مبنی بر اینکه با اتحادیه اروپا درباره شرایط جدید عضویت انگلیس در این اتحادیه مذاکره خواهد کرد عمل نکرد. وی به این ترتیب اصول اتحادیه اروپا را نقض می کند. اقدامات کامرون در قبال اتحادیه اروپا آخرش اشک و غم است.

این سیاستمدار انگلیسی در بخش دیگری از این گفتگو از ضعف و بی قدرتی نخست وزیر انگلیس دربرابر گروههای ضد اروپایی که کنترل حزبش را در دست گرفته اند خبر داده و در بخش دیگری از این گفتگو گفت: هر چقدر بحث ها درباره آینده انگلیس در اتحادیه اروپا طولانی تر شود به همان اندازه ناامنی در بین سرمایه گذاران بیشتر می شود و این مسئله عواقب غیر قابل پیش بینی در عرصه تجارت انگلیس خواهد داشت.

پس می‌توان مخالفت کامرون با ریاست یونکر بر کمیسیون اروپایی را ادامه روند سیاست های ضد اروپایی کامرون برای نجات دولت متزلزل خود ارزیابی کرد.

در حالی که صدر اعظم آلمان از حامیان یونکر بر کمیسیون اتحادیه اروپا است اما کامرون تصور می کند یونکر می تواند با پیشنهادات او برای اجرای اصلاحات در اتحادیه اروپا مخالفت کند. نخست وزیر انگلیس به شدت با باورهای یونکر مبنی بر وحدت سیاسی بیشتر بین کشورهای عضو اتحادیه اروپا مخالف است.

کامرون اتحادیه اروپا را بیش از حد بزرگ با قوانین سخت گیرانه دانسته و بعد از برگزاری انتخابات پارلمانی اروپا گفت که ما به تغییر نیاز داریم.

نخست وزیر انگلیس همچنین چندی پیش در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه چرا با انتخاب یونکر به عنوان رئیس بعدی کمیسیون اروپا مخالف است گفت: افرادی باید نهادهای اتحادیه اروپا را اداره کنند که بدانند تغییر لازم است و من معتقدم دیگر سران کشورهای اروپایی نیز همین دیدگاه را دارند.

حالا باید نشست و دید که انگلیس بعد از تصمیم سران اتحادیه اروپا برای نامزدی یونکر برای کمیسیون اتحادیه اروپا چه رویکردی را دنبال خواهد کرد و آیا واقعا تصمیمات خود برای خروج از اتحادیه اروپا را در پیش می گیرد؟

البته  اکثر سران کشورهای اروپایی از جمله "آنگلا مرکل" مخالف خروج انگلیس از این اتحادیه هستند و تلاش می‌کنند تا لندن را در این اتحادیه نگه داشته و در صورت امکان با خود همراه کنند.
منبع: تسنیم