۲۶ اسفند ۱۳۸۹ - ۱۳:۳۲

تصمیم‌انگليس،آمريكاوفرانسه‌درباره‌ليبی

رژيم قذافي اعلام كرده است كه دباشي و عبدالرحمان شلقم، فرستاده دائمي ليبي در سازمان ملل را ديگر به رسميت نمي‌شناسد و ديپلمات جديدي را منصوب كرده است.
کد خبر : ۱۸۴۶۸

به گزارش صراط نیوز به نقل از ایسنا: فرانسه، انگليس و آمريكا امروز(پنجشنبه) در پاسخ به حملات بي‌رحمانه معمر قذافي به انقلابيون ليبي، شوراي امنيت سازمان ملل را براي برگزاري راي‌گيري در خصوص ايجاد منطقه پرواز ممنوع در ليبي تحت فشار قرار دادند.

به گزارش خبرگزاري فرانسه، در حالي كه چين، روسيه، آلمان و ساير اعضاي شوراي امنيت(كه داراي 15 عضو است) در خصوص اقدام نظامي عليه ليبي ابراز مخالفت يا ترديد نموده‌اند، آمريكا اعلام كرد، حتي تدابير جدي‌تر و شديد‌تر از طرح منطقه پرواز ممنوع ممكن است مورد نياز باشد.

به گفته يك ديپلمات، انگليس، فرانسه و آمريكا با پيشنهاد قطعنامه‌اي شامل طرح منطقه پرواز ممنوع براي راي‌گيري، در پي آن هستند كه شوراي امنيت را وادارند تا هرچه سريع‌تر اقدام لازم را به عمل آورد.

مذاكرات نهايي پيش از اينكه نمايندگان راي خود را اعلام كنند، در خصوص تغيير احتمالي پيش‌نويس اين قطعنامه برگزار خواهد شد. ديپلمات‌هاي اين سه كشور اعلام كردند كشمكش‌هاي ديپلماتيك برسر اقدام سازمان ملل در خصوص مساله‌ي ليبي هنوز خاتمه نيافته است.

ويتالي چوركين، فرستاده روسيه در سازمان ملل اعلام كرد، اين كشور پيشنهاد آتش بس را پيش از اعمال تحريم كامل اعلام كرده است. اين در حالي است اين طرح از حمايت چنداني برخوردار نيست.

ابراهيم دباشي، معاون فرستاده ليبي كه خود از مخالفان معمر قذافي، رئيس جمهور ليبي است گفت: جامعه بين‌الملل بايد حداكثر تا 10 ساعت آينده اقدام كند تا از كشته شدن افراد جلوگيري شود.

وي افزود: مطلع است كه نيروهاي قذافي توسط صدها تن از سربازان مزدور كنگو، اوگاندا، بروندي و چاد حمايت مي‌شود.

سوزان رايس، فرستاده آمريكا اعلام كرد، شوراي امنيت در حال مذاكره برروي پاره‌اي از اقدامات نظير طرح منطقه‌ي پرواز ممنوع است.

در عين حال وي افزود: لازم است براي اقدامات متناسب آماده باشيم اما شايد لازم باشد پاي از طرح منطقه پرواز ممنوع فراتر بگذاريم. چرا كه اوضاع تغيير كرده است و اين طرح تنها براي محافظت از غيرنظاميان در مقابل خطرات كنوني است.

نيروهاي قذافي در روزهاي گذشته با معترضين درگيري‌هاي بسياري داشته‌اند و طي اين درگيري ‌ها بسياري از غير نظاميان جان خود را از دست دادند.

پيش از اين هيلاري كلينتون وزير امور خارجه آمريكا نيز به جبهه گيري سختگيرانه‌ واشنگتن در اين خصوص اشاره كرد.

فرانسه و انگليس خواستار اجراي طرح منطقه پرواز ممنوع شدند. نيكولا ساركوزي رئيس جمهور فرانسه در نامه‌اي به سران دولت‌هاي ساير اعضاي شوراي امنيت خواستار حمايت از اين طرح شد.

وي در نامه خود آورده است: ما مي‌توانيم در كنار هم مردم مظلوم ليبي را نجات دهيم. اين موضوع بايد در چند روز و يا حتي چند ساعت آتي حل و فصل شود.

شوراي امنيت سازمان ملل دستور ممانعت از سفر و انسداد دارايِي‌هاي رژيم قذافي را در 26 فوريه صادر كرد.

ساركوزي خاطرنشان كرد: رژيم ليبي از خواسته‌هاي شورا سرباز زده است و به اقدامات وحشيانه‌ي خود نسبت به مردم اين كشور ادامه داده است.

طرح منطقه پرواز ممنوع توسط اتحاديه عرب و فرستاده لبنان حمايت مي‌شود.

نماينده لبنان در شوراي امنيت گفت، بسياري از كشورهاي عرب حاضرند در اين عمليات شركت كنند. با اين حال وي به كشور خاصي اشاره نكرد.

سيف الاسلام پسر معمر قذافي، در يك مصاحبه با شبكه يورو نيوز، پيش بيني كرد اين درگيري‌ها تا دو روز آتي خاتمه يابد.

معاون فرستاده ليبي در مصاحبه‌اي به خبرنگاران گفت: حدود پنج كشور عربي آمادگي خود را براي پيوستن به طرح منطقه پرواز ممنوع اعلام كرده‌اند.

دباشي افزود: فكر مي‌كنم كشورهاي بسياري آماده‌ي تعهد به اجراي اين طرح باشند.

وي افزود: اگر جامعه‌ي بين‌الملل هرچه زودتر اقدام نكند، در ساعات آتي شاهد كشته شدن بسياري خواهد بود.

رژيم قذافي اعلام كرده است كه دباشي و عبدالرحمان شلقم، فرستاده دائمي ليبي در سازمان ملل را ديگر به رسميت نمي‌شناسد و ديپلمات جديدي را منصوب كرده است.