۰۷ تير ۱۳۹۳ - ۲۲:۴۰
رحیم‌پور ازغدی:

شهیدبهشتی از آزادی‌بیان دفاع می‌کرد

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: شهید بهشتی از آزادی بیان، توام با قانون و مسئولیت دفاع می‌کرد.
کد خبر : ۱۸۴۷۱۲
صراط: حسن رحیم‌پور ازغدی عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در آخرین شب از مراسم سی و سومین سالگرد شهدای هفتم تیر که عصر امروز در مجموعه فرهنگی سرچشمه اظهار داشت: نکاتی را باید برای شرایط جدید انقلاب از شهدای هفتم تیر خصوصا شهید بهشتی آموخت.

وی ادامه داد: سال 60 در چنین روزی و در همین محل که ساختمان حزب جمهوری اسلامی منفجر شد خیلی‌ها فکر می‌کردند همه چیز تمام شده در حالی که همه چیز شروع شد. ما به این نگاه می‌کردیم که چه کسانی از دست رفته‌اند و ترورها همه یاران امام را به شهادت می‌رسانند و امام تنهاتر و تنهاتر می‌شود و علی‌رغم اینکه شعار داده می‌شد که ایران پر از بهشتی‌است اما همه می‌دانستیم که ایران پر از بهشتی نیست و از نظر توانمندی ضربات مهلکی دریافت کردیم اما انفجار در محل حزب جمهوری اسلامی نمادی برای تغییر فاز انقلاب شد و خون این شهدا ریشه منافقین را از خاک بیرون کشید. 

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه مهمتر از ترورها، ترور شخصیت شهدای حزب جمهوری و خصوصا شهید بهشتی بود گفت: در سال 58 و 59 از چپ و راست به شهید بهشتی گلوله شلیک می‌شد به طوری که به سختی می‌شد از آنها دفاع کرد. حتی عده‌ای دیگر بی‌خیال دفاع از شهید بهشتی می‌شدند و خط قرمز را روی امام می‌گذاشتند و برخی از نیروهای خوب نیز از این حملاتی که به شهید بهشتی می‌شد دچار تردید شده بودند. 

وی با بیان اینکه خیلی‌ها حقیقت را فدای آبروی خود می‌کنند و می‌گویند لازم نیست همه جا شفاف موضع‌گیری کنیم، شهید بهشتی را معلم موضع‌گیری شفاف و اخلاقی معرفی کرد و اظهار داشت: بُعد رعایت اخلاق در موضع‌گیری‌های شهید بهشتی بارز بود و شهید بهشتی می‌گفت ما با کسانی مخالفت فکری داریم اما به هیچ کسی توهین نمی‌کنیم. 

رحیم‌پور ازغدی با اشاره به اینکه شهید بهشتی بر انصاف تاکید داشت، تصریح کرد: شهید بهشتی می‌گفت انصاف یعنی اینکه در هر طرف میز که نشستی مواضع‌ات تغییر نکند و در مبارزات سیاسی و زندگی اگر انصاف را فراموش کنیم که متن اسلام است، دچارکفر شده‌ایم و اسلام از انصاف جدا نیست و امروز می‌بینیم که موضع‌گیری‌های شهید بهشتی در دهه 60، در زندگی امروز و در دهه 90 نیز مورد نیاز ما است و ما به این موضع‌گیری‌ها نیاز داریم. 

«اسلام برای ساختن انسان منصف آمده است»، «با حق گزینشی برخورد نکنید»، «اگر توانستیم از خود و وابستگی‌هایمان در راه حق بگذریم، حق‌طلب هستیم»، «اسلام یعنی تسلیم در برابر حق و انصاف»، «شناسنامه ما سبک زندگی ماست» از جملات شهید بهشتی بود که رحیم‌پور ازغدی آنها را بیان کرد و گفت نکته دیگر تاکید شهید بهشتی در حق انتخاب و رنج انتخاب است. شهید بهشتی می‌گفت با دمیدن روح خدا در جسم انسان، حق انتخاب که به صورت مطلق در اختیار خداوند است با مسئولیت انتخاب به انسان منتقل شد.

وی با اشاره به خاطره‌ای از دوران تدوین قانون اساسی گفت: پس از اینکه اعضای خبرگان قانون اساسی با انتخاب مردم قانون اساسی را تنظیم کردند ، حضرئت امام دوباره قانون تدوین شده توسط منتخبین مردم را به رای خود مردم گذاشت و در آن زمان بازرگان و ملی‌مذهبی‌ها برخلاف ادعاهایشان می‌گفتند قانون اساسی چه نیازی به تایید مردم دارد و به امام می‌گفتند اصلا چرا خود شما یک عده را انتخاب نمی‌کنید که قانون را تایید کنند. در حالی که اگر امام شکل حکومت را به رای مردم نمی‌گذاشت به نظر بنده تا الان انقلاب 10 بار سقوط می‌کرد و یا در آستانه سقوط بود. در تدوین قانون اساسی نیز شهید بهشتی تاکید داشت که اجازه ندهند وزن مردم و مشارکت مردمی کم شود و شهید بهشتی معتقد بود که مردم ضامن بقای اسلام و مکتب هستند و این طور شد که شما دیدید در 9 دی سال 88 مردم با وجود انتخاب‌های مختلف چطور به صحنه آمدند. شهید بهشتی در آن زمان می‌گفت من به شعور مردم ایمان دارم و به آن احترام می‌گذارم و مردم با ولایت فقیه می‌توانند مشکلات را حل کنند اما برخی می‌خواهند رابطه ولی فقیه با مردم را کمرنگ کنند تا به اسلام صدمه بزنند. 

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی خاطرنشان کرد: برخی امروز شعار اعتدال می‌دهند اما اعتدال واقعی موضع‌گیری‌های شهید بهشتی بود که به معنای واقعی مقابل  افراط و تفریط می‌ایستاد و از آزادی بیان توام با قانون، مسئولیت، پاسخگویی و انتقاد دفاع می‌کرد. 

وی ادامه داد: شهید بهشتی با اشاره به آیه قرآن کریم که مخالفین خود را دعوت به نقد به خود می‌کرد می‌گفت که چگونه مکتبی که خود را در معرض قضاوت دشمنانش قرار می‌دهد، مخالف آزادی بیان است و هرکس فکر می‌کند ما از مناظره فرار می‌کنیم اعتقاد درستی به اسلام ندارد و آزادی‌ای که در سایه قانون و مسئولیت باشد تنها به ضرر کفر است و هرچه فضا را ببندید، اسلام ضرر می‌کند  و به نفع کفر و ذلالت است. 

رحیم‌پور ازغدی خاطرنشان کرد: در طول سالهای گذشته 10-15 نفر از افراد مشهور مکاتب و فرقه‌های گوناگون که در حال حاضر در لندن، آمریکا و حتی ایران دعوت به مناظره کردم اما آنها حاضر به مناظره نشدند و بنده به آنها گفتم شما از شفافیت می‌ترسید و دیدیم که بعد از مناظره شهید بهشتی با توده‌ای‌ها و مجاهدین خلق ترس همه از آنها ریخت و به همین دلیل توده‌‌ای‌ها و مجاهدین خلق به این نتیجه رسیدند که شهید بهشتی را از سر راه بردارند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی اضافه کرد: شهید بهشتی به احزاب و گروه‌های مختلف می‌گفت هر کجا می‌خواهید حرف بزنید اما در حضور ما باشد که بتوانیم همان‌جا جواب شما را بدهیم اما اینکه بخواهید تنها میکروب را در جامعه بدون واکسن آن پخش کنید اجازه نمی‌دهیم و رشد اسلام را در چنین فضایی می‌دانست. 

وی با بیان اینکه شهید بهشتی لیبرال مسلک نبود، گفت: تنها کسی که در همه صحنه‌ها بدون ترس به خط مقدم می‌رفت و در مقابل رک‌ترین دشمنان روشن صحبت می‌کرد، شهید بهشتی بود و ایشان می‌گفت آزادی مطبوعات و احزاب را در قانون خودم نوشتم و در مقابل افراط‌ها و تفریط‌ها ایستادم.

رحیم‌پور ازغدی در ادامه سخنان خود به موضوع بهشت و جهنم اشاره کرد و گفت بحث بهشت و جهنم نیز همان موقع مطرح بود و اگر تاریخ را مرور کنیم می‌بینیم که همه چیز در حال تکرار شدن است. شهید‌بهشتی در آن زمان می‌گفت برای ما مهم است که در حکومت اسلامی چه تعداد به بهشت و چه میزان به جهنم می‌روند و خطاب به کسانی که می‌گفتند که نظام قصد دارد مردم را به زور به بهشت ببرند می‌گفت ما هیچ گاه نمی‌خواهیم به زور به بهشت ببریم بلکه نمی‌خواهیم شما مردم را به زور به جهنم ببریم و شهید بهشتی نظام اجتماعی را بر ایمان مردم متکی می‌دانست که اگر ایمان مردم به خطر بیفتد پایه‌های نظام اجتماعی سست شود.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: شهید‌بهشتی بدون ادا و اطوار واقعا به آزادی بیان، مطبوعات و احزاب معتقد بود و اعتقاد داشت که اسلام بدون آزادی ضرر می‌کند و همه باید شفاف و قانونی حرف بزنند اما یک طرفه به قاضی نروند و در حضور طرفداران اسلام ناب حرف بزنند تا جواب‌شان را بگیرند. 

وی در بخش پایانی از سخنان خود به مفهوم ترور و تروریست اشاره کرد و گفت: ترور و تروریسم یک مفهوم غربی و ریشه در انقلاب فرانسه دارد و حتی در تاریخ فرانسه که مهد دموکراسی مطرح است دوره‌ای به نام دوره ترور وجود دارد و ترور نیز در قرن جدید تئوریزه شد. 

رحیم پور ازغدی تصریح کرد: آنها که انقلاب ما را یک انقلاب خشن می‌دانستند مگر در اوایل انقلاب چند نفر اعدام شدند در حالی که در جریان انقلاب فرانسه چند ده هزار نفر را با گیوتین گردن زدند و ترور را آنها بودند که تعریف کردند اما امروز همان نظام‌ها ما را متهم به خشن بودن می‌کنند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه هیچ انقلابی به اندازه ما قربانی ترور نداده است، گفت: هیچ نظام و انقلابی به اندازه رهبران درجه یک را ترور نشده‌اند و حتی امروز خشن‌ترین نوع تروریسم را که در ظاهر مذهبی اما در باطن غیرمذهبی است در سوریه و عراق و ... شاهد هستیم. 

وی در پایان گفت: برخی رسانه‌ها و سایت‌ها در حال حاضر نیز به ترور شخصیت کمک می‌کنند.

منبع: تسنیم