۰۹ تير ۱۳۹۳ - ۱۰:۱۱

عوارض مصرف بی‌رویه زولبیا و بامیه

یک کارشناس تغذیه گفت: مصرف بی‌رویه زولبیا و بامیه برای افراد دارای قند، چربی و فشار خون بالا و حتی در افراد سالم، مشکلات زیادی ایجاد می‌کند.
کد خبر : ۱۸۴۹۹۵
صراط: مریم مرادی اظهار کرد: از آنجایی که در تهیه زولبیا و بامیه از قند و روغن جامد استفاده می‌شود، این نوع شیرینی دارای قند، چربی و کالری بالایی بوده و مصرف هر روزه آن حتی برای افراد سالم مضرات متعددی می‌تواند در پی داشته باشد.

وی افزود: زولبیا و بامیه می‌تواند محلی برای رشد و فعالیت باکتری‌ها باشد، لذا علاوه بر تهیه آن از محل‌های بهداشتی و معتبر، جهت جلوگیری از فاسد شدن حتماً باید در یخچال نگهداری شود.

این کارشناس تغذیه ضمن توصیه به مصرف قندهای طبیعی نظیر عسل، خرما و کشمش برای جبران افت قند خون هنگام افطار، گفت: افراد با قند خون بالا بهتر است چای خود را با توت خشک مصرف کنند؛ چرا که نوع قند موجود در توت دیرتر جذب می‌شود و همانند خرما قند خون را با سرعت، بالا نمی‌برد.

مرادی با بیان این مطلب که مصرف شیرینی‌جات در وعده سحری توصیه نمی‌شود، تشریح کرد: این امر موجب افزایش ترشح انسولین پس از چند ساعت با افت قند خون و در نتیجه احساس گرسنگی می‌شود که در نهایت منجر به ایجاد سردرد در فرد خواهد شد.

وی افزود: به دنبال این تغییرات، سوخت و ساز ناقص چربی‌ها برای تأمین کالری بدن صورت گرفته و تولید مواد کنونی موجب تشدید بوی بد دهان خواهد شد.

وی مصرف قندهای پیچیده نظیر نان، برنج، ماکارونی، ذرت و جو را به دلیل ماندگاری طولانی‌تر این گروه مواد غذایی در بدن، تغذیه مناسبی برای وعده سحر دانست و اظهار کرد: خوردن میوه و سبزی نیز به هنگام سحر به دلیل داشتن فیبر و نمک به دنبال جذب آرام غذا از تغییرات ناگهانی در بدن جلوگیری کرده و موجب کاهش احساس گرسنگی می‌شود.
منبع: ایسنا