۱۰ تير ۱۳۹۳ - ۰۵:۵۵
سفرنامه/ خبرنگار صراط در سرزمین وحی – 2

اوضاع این روزهای قبرستان بقیع

همان صدای پایین نیز کافی است تا مبلغ سعودی را به سمت تجمع ما بکشاند. "ممنوع الاجتماعات"، جمله‌ای است که چند بار تکرار می‌کند.
کد خبر : ۱۸۵۱۷۲
نوشتار زیر قسمت دوم سفرنامه "خبرنگار صراط در سرزمین وحی" است. قسمت اول این سفرنامه را در اینجا بخوانید.

صراط-  وقت "اولین نگاه" به گنبد سبز کم کم نزدیک می شود. هتل به مسجدالنبی نزدیک است. با پای پیاده فقط 5 دقیقه با آن فاصله دارد. همه بچه ها در لابی جمع شدند و حرکت کردیم. یکی دو ساختمان مسیر نگاهمان به گنبد سبز را سد کرده اند. حاج آقا قبل از ورود به حیاط مسجدالنبی، کاروان را نگه می دارد؛ جلوی یک مسجد کوچک تر. مسجد غمامه. جایی که پیامبر در آن نماز عید و باران خوانده.

اوضاع این روزهای قبرستان بقیع
نمای مسجدالنبی بعد از ورود به حیاط از ضلع جنوب غربی

روحانی کاروان توضیح می دهد که اینجا همان جایی است که در رویاها به آن فکر می کردیم و دعاهای "انشاءالله مدینه" را یادمان می آورد. آرام آرام به سمت ورودی حیاط مسجدالنبی می رویم. از سمت دری که در قسمت جنوب غربی حیاط واقع شده. کاسه صبرمان چنان در حال لبریز شدن است که متوجه دستفروش های مسیر نمی شویم. تقریبا هیچ کدامشان عربستانی نیستند و بساط لباس و تسبیحشان پهن است.

لحظه موعود فرارسیده است. سر را که بالا می بریم روبرویمان گنبدی سبزرنگ دیده می شود که پیامبر مهربانی هایمان زیر آن آرمیده. متوجه موقعیتمان در حیاط مسجدالنبی نمی شوم. حاج آقا می گوید روبرویمان یعنی سمت شرقی مسجدالنبی قبرستان بقیع واقع شده. نگاه که می اندازم، دیوارهای آن که بارها فیلم ها و عکس هایش را دیده ایم، به چشمم می آید.

حاج آقا بچه ها را آرام آرام جلوتر می برد. در همان حین مشغول توضیح دادن و با صدای پایین، کمی روضه خواندن است. اما همان صدای پایین نیز کافی است تا مبلغ سعودی را به سمت تجمع ما بکشاند. "ممنوع الاجتماعات"، جمله ای است که چند بار تکرار می کند.

حاج آقا توضیح دادن را رها می کند و از بچه می خواهد تا جلوتر برویم. می گوید بدون اجازه گرفتن از ائمه بقیع، نباید وارد حرم رسول الله شویم. از آنجا که خانم ها اجازه ورود به بقیع ندارند، از آقایان جدا می شوند. جلوی بقیع هم بساط دست فروشی پهن است. نزدیک در بقیع که می شویم بیشتر بچه ها کفش ها و جوراب هایشان را بیرون می آورند. در همان ورودی قبرستان، کمی که جلوتر برویم سمت راستمان قبور ائمه مشخص است. چهار تخته سنگ، همه آن چیزی است که برای چهار امام غریبمان در نظر گرفته اند. کسی اجازه نزدیک شدن ندارد. کمی آنجا می ایستم و از دور نگاه غریب ماندن امامان معصوممان را می نگرم. حاج آقا می گوید اینجا را به شکل چند قبر ساده نبینید. اینجا یک بارگاه بی نظیر است با ضریح و گنبد و گلدسته که تنها ظاهر آن به این شکل درآمده. می گوید حتی احکام آن نیز دقیقا مطابق بارگاه های دیگر معصومین است. مبلغ سعودی کنار قبور ایستاده و برای آنها که بیشتر از حد معمول کنار قبر می ایستند اعتقادات انحرافی خود را توضیح می دهد.

بقیع هنوز هم قبرستان اصلی مدینه به شمار می رود و نمازگزاران مسجدالنبی هر روز بعد از نماز جماعت، برای امواتی که برای دفن به آنجا آورده می شوند، نماز میت نیز می خوانند. برای شهری چون مدینه امروزی چنین قبرستانی کوچک به نظر می رسد اما از آنجا که قبرها بعد از پایان سی سال تخریب می شوند، قبرها به طور مداوم جایگزین هم می شوند. برخی می گویند روی قبرها آهک نیز می ریزند تا زودتر تجزیه شوند.

تصاویری از قبور افراد عادی در قبرستان بقیع:
اوضاع این روزهای قبرستان بقیع

اوضاع این روزهای قبرستان بقیع


اوضاع این روزهای قبرستان بقیع

اوضاع این روزهای قبرستان بقیع


چند تابلو در بقیع وجود دارد که در آن اعتقادات وهابی ها در مورد قبر و مردگان تبلیغ می شود. تابلوهای مدینه به سه زبان انگلیسی، عربی و اردو نوشته می شوند اما داخل بقیع یک تابلو وجود دارد که صرفا به زبان فارسی نوشته شده است که میزان حساسیت آنها در مورد ایرانیان زائر ائمه را به خوبی نمایان می کند. محتوای آن نیز ابتدا تبلیغ اعتقادات وهابیون و سپس هشدارهایی در مورد محدودیت های قبرستان است. تلاش برای گرفتن عکس از قبور ائمه بی فایده است. البته سختگیری در مورد دوربین چندان مشهود نیست اما اصرار بر گرفتن عکس معمولا با واکنش مواجه می شود.

با وجود ممنوعیت هرگونه اجتماع و دعای دسته جمعی، محدودیت درباره دعا خواندن به صورت انفرادی وجود ندارد. مبلغان و ماموران نیز کاری به کتاب های دعا دست زائران ندارند. بنابراین می توان به در آستانه ورود به صورت محدود ادعیه مربوط به اذن دخول و زیارت ائمه را خواند. بقیع تنها دو نوبت در روز یکی بعد از نماز صبح و دیگری بعد از نماز عصر باز می‌شود. بانوان مطلقا اجازه ورود به آن را ندارند و به همین خاطر، برخی هتل های ایرانی روبروی قبرستان که قبور ائمه از برخی اتاق های آن دیده می شود، در صورت درخواست بانوان زائر ایرانی و خالی بودن اتاق های مذکور با آن همکاری می کنند تا دست کم از راه دور دقایقی به زیارت بپردازند.

بقیع به جز قبور ائمه غریبمان، پر است از قبور صحابه و خویشان پیامبر. قبور همسران پیامبر در کنار هم قرار گرفته است. انتهای قبرستان زمانی قبرستان یهودیان بود که اکنون مرز بین آنها برداشته شده است. در این قسمت قبری منسوب به خلیفه سوم وجود دارد که گفته می شود به دلیل شورش مردم در زمان او، برخی مردم خشمگین اجازه دفنش در قبرستان مسلمانان را نداده بودند.

اما یکی از غریب ترن قبور بقیع، به همسر امیرالمومنین، ام البنین(س) اختصاص دارد. اگر از ورودی بقیع به سمت چپ، روبروی قبور ائمه نگاه کنیم، در همان محدوده در گوشه غریبی از قبرستان قبر مادر حضرت عباس (ع) را خواهیم یافت. حاج آقا که محل مذکور را نشانمان می‌دهد، بی اختیار به آن سمت کشیده می شویم. اما دریغ که انگار مامور سعودی متوجه حساسیت ما شده است. به ویژه که روحانی کاروان با لباس روحانیت نیز همراه ماست. مامور سعودی راه را بر ما سد می کند تا این قبر غریب، غریب تر به نظر بیاید. چاره ای نیست. کم کم از قبرستان خارج می شویم و به سمت حرم نبوی حرکت می کنیم. تا لحظه شورانگیز زیارت پیامبر مهربانی ها، اندکی بیشتر نمانده.

ادامه دارد...


نظرات بینندگان
سید علی
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۸:۱۳ - ۱۰ تير ۱۳۹۳
۹۱
۸
لعنت بر وهابی
عليرضا
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سفر به مكه ومدينه يه چيز و خوب به من اموخت كه ما ايرانيها همه چيز را مي پرستيم ولي در مكه ومدينه ياد مي گيري كه فقط خدا رو بپرستي
علي
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
عليرضا جان ناراحت نشي ولي خيلي ضايع بود كه شما هم وهابي هستي. (حتي سني ها هم توسل را قبول دارند)
دانشجو
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
لعنت بر وهابی هایی که با لباس ونام اسلام با تشیع می جنگند
اللهم العن قوم الظالمین
پاسخ به آقای علیرضا
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوستی با اهل بیت و تقاضای شفاعت و توسل به آنها به معنی پرستش نیست اگر شما هم مانند وهابیت چنین فکر می کنید باید آگاه باشید که اعتقادی بر خلاف قرآن کریم دارید : (( ولو انهم اذ ظلموا انفسهم جائوک فاستغفروا الله و استغفر لهم الرسول لوجدوا الله توابا رحیما)) نساء - 64
اگر آنها هنگامی که برخود ستم کردند - مرتکب گناه شدند- نزد تو آیند ( پیغمر) و از خدا طلب آمرزش کنند و پیامبر برای آنها طلب استغفار و بخشش کند خداوند را توبه پذیر و رحیم می یابند.
با توجه به آیه بالا نه تنها تقاضای شفاعت و توسل از پیغمر و اهل بیت نشانه ارتداد و شرک نیست که از پایه های اعتقادی اسلام است ای کاش شما هم کمی قرآن را مطالعه می کردید و مثل وهابی های خشک مغز بلافاصله حکم به پرستش مردگان و کفر شیعیان نمی دادید.
سرباز ولایت
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
لعنت بر وهابی های سگ زاده.
پاسخ به منتقدا ن عليرضا
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
ارادت داشتن به اهل بيت با پرستش فرق داره
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۴:۴۴ - ۱۰ تير ۱۳۹۳
۳۵
۵
من نمیدونم چرا هرساله میلیونها ایرانی بلند میشن میرن عربستاد که پول بریزن توی جیب این وهابیها
اقا یکبارم شما اونارو تحریم کنید و اینقد حاجی نفرستید مکه
به ملتمون یاد بدید تا وقتیکه حتی یک فقیر یا مستمند تو مملکت خودمون هست ریختن پول توی جیب وهابیها گناه داره
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
حج واجب رو باید رفت ، واجبه ...
مستحب ها رو هم نباید رفت با این وضع تفکر عربستان ...
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۴:۵۹ - ۱۰ تير ۱۳۹۳
۱۹
۱۸
قبرستان بقیه نمونه بارز عدم فرق بین انسان ها است انجا بطور واضح مشخص می گردد که خداوند فرقی بین انسانهابه ظاهر قرار نداده است واگر فرقی باشد همان برتری تقواست که می تواند برای همه انسانها باشد چون در ان قبرستان چهار امام وتعدادی از زنان پیامبر وتعدای از صحابه خوابیدهاند وقبر انها هیچ تفاوتی با دیگر قبور ندارد واگر در کشوری وشهری برای امام وشخصیتها حرم می سازند اعتقاد مردم ان دیار است وگرنه خدا و امام ونه تنها یک اجر روی قبر کسی قرار نمیدهد بلکه سفارش هم نشده که انسانها قبر رهبران خودشا نرا بصورت حرم در بیاورند
عاشق اهل بیت (ع)
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
غصه نخور ..... با این روندی که دولت نجس و منحوس عربستان در پیش گرفته تا چند سال دیگه مکه مکرمه رو هم با خاک یکسان میکنه تا اون جوری آخرین نشانه های به قول خودشون کفر و پرستش غیر خدا محو بشه
مگه جز این که کعبه هم فقط چند تکه سنگه یعنی این قدر خرفت هستی که نمی فهمی گنبد و بارگاه اهل بیت برای اینکه راه رو گم نکنیم مگر جز اینکه بارگاه امام حسین در کربلا برای اینکه بدونیم چه بر سر اسلام ناب محمدی اومده و راه حق رو از نا حق تشخیص بدیم مگر قرآن کریم نگفته به تاریخ رجوع کنید و از اون درس بگیرید تا به حقیقت برسید یک راه جستجوی تاریخ و پیدا کردن راه حق حفظ آثار و نشانه هاست و گرنه شاید امروز یک عده پیدا می شدند و اصلا وقوع حادثه کربلا و کشته شدن امام معصوم ما شعیعان رو توی اون انکار می کردند.
اگر یک سر به شهر مقدس مکه بزنید متوجه می شوید چه اتفاقی در حال رخ دادن است تمامی آثار تاریخی و مذهبی این شهر از میان رفته حتی محل تولد حضرت محمد(ص) که از طرف بعضی دوستاران و به همت شیعیان به صورت یک کتابخونه در آمده بود داره تخریب میشه همه آثار و نشانه ها رو از بین می برند و فکر می کنی چی جاش سبز شده برج های بی قواره و معماری مبتذل حتما در مورد برج ساعت یا ساختمان شیطان توی مکه شنیدی که در فاصله چند صد متری مسجد الحرام قرار گرفته و ظهرها سایه ی شوم و منحوسش رو روی کعبه میندازه چه طور تو همین اصفهان خودمون چند سال قبل ساخت برج جهان نما که فاصله و ارتفاع اون خیلی کمتر از برج ساعت توی مکه است با انتقاد سازمان های بین الملی روبه رو شد و یونسکو تهدید به خروج میدان نقش جهان از لیست آثار جهانی کرد چون میگفت این کار به اصالت و هویت میدان نقش جهان آسیب میزنه حالا سوال من از تو اینه که تخریب آثار و ابنیه تاریخی ( نمیگم مقدس) به هویت و اصالت مکه و مدینه ضربه نمیزنه؟ چرا خدا حج رو واجب کرده می تونست بگه هرجا هستید برای من قربانی کنید هرجا هستید یک چند روزی برید یک بیابونی و وقوف کنید چرا باید بریم منا؟ چرا باید بریم عرفات ؟خدا میگه باید بیاید مکه و اینجا قربانی کنید باید ببینید ابراهیم بزرگ کجا بوده باید بدانید آیه های وحی کجا بر پیغمبرتون نازل شده باید بدانید پاک ترین انسانها (اهل بیت) کجا بودن و چه مصیبتهای رو تحمل کردند باید اصالت و هویت این مکان های (این بار باید بگم و میگم) مقدس حفظ بشه.
علی
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
عاشق اهل بیت! عالی گفتی،دیگه چیزی نمیمونه که بخوام بگم.
مهسا
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۴:۵۹ - ۱۰ تير ۱۳۹۳
۱۲
۲۱
رفقای طلبه موفق به اخذ مجوز از وزارت کشور شدند:اجتماع عظیم مردم متدین وانقلابی در احیای فرهنگ عفاف وحجاب 21تیر ساعت 17:30جنب صداوسیما
رسانه باشید
مجي
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
.........................
........فقط شعارداديم وعمل هيچ
......با اين وضع اقتصاد رانتي ودللال بازي و... نان حلال كه برسر سفره ها نرود حرف حساب به گوشها نميرودودر دل نمي نشينيد كه به رفتار تبديل بشه
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
به نکته خیلی مهمی اشاره کردی. مخصوصا که گفتی اجتماع عظیم. البته اگر 10 نفر هم در این اجتماع باشند رسانه های راستگوی! ما چنان آب و تابش می دهند که گویی دهها نفر شرکت کرده بودند.
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
...، بدو برو جا نمونی !
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
ساندیس خوراش جا نمونن
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۵:۰۶ - ۱۰ تير ۱۳۹۳
۱۹
۱۱
شما از یک طرف به عربها حرف می زنید و از طرف دیگر کشور را فدای(فلسطینیها) اینها می کنید.
کدام حرفتان را باور کنیم.
عارف
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
عرب بودن مهم نیست
مگه تو نژاد پرستی
ما با وهابی ها دشمنیم
با شیعیان و برادران اهل سنت دوست
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
نه عارف
وهابی ها با ما دشمنن
وهابی ها میگن هفت شیعه بکشیم بریم بهشت
وهابی ها میگن قبر ائمه باید محو بشه
همونطور که به گفتی یه حاج خانومی تا سال 65 کوچه بنی هاشم و خانه حضرت فاطمه بود ولی از بین بردن
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۹:۵۶ - ۱۰ تير ۱۳۹۳
۱۹
۱۴
ملت زنده كش مرده پرست!
سرباز ولایت
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
خاک بر سرت غرب پرست وهابی.
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۳:۱۲ - ۱۱ تير ۱۳۹۳
۱۰
۲
چهار تخته سنگ، همه آن چیزی است که برای چهار امام غریبمان در نظر گرفته اند. کسی اجازه نزدیک شدن ندار

حتما" باید گنبد و بارگاه و . درست کنند؟ دست از ... بردارید
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۶:۳۸ - ۱۱ تير ۱۳۹۳
۷
۳
شیعه در تاریخ سرگردان است
راضیه
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۷:۰۴ - ۱۱ تير ۱۳۹۳
۳
۵
تنها جایی که عاشقشم و ایمان کامل به آن دارم.....لا غیر
حسین
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۱:۰۵ - ۱۲ تير ۱۳۹۳
۹
۴
السلام علیکم یا اهل البیت النبوه
محمد
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۷:۵۰ - ۱۲ تير ۱۳۹۳
۳
۱
بیشترین جنایت دنیا توسط افکار مذهبی خدایا راه را نشان بده !!!!!!
منصور
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۴:۰۸ - ۱۳ تير ۱۳۹۳
۴
۵
ای بابا جوونهای ما از بی زنی ....شده اند اونوقت تو برای قبرها ناراحتی؟
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۵:۳۹ - ۱۳ تير ۱۳۹۳
۱
۰
یک بار دیگه خداوکیلی بخونید ببین چی نوشتی
کاسه صبرمان چنان در حال لبریز شدن است که متوجه دستفروش های مسیر نمی شویم. تقریبا هیچ کدامشان عربستانی نیستند و بساط لباس و تسبیحشان پهن است
ایران
|
UNITED STATES
|
۱۵:۴۵ - ۱۳ تير ۱۳۹۳
۳
۳
تا خدا هست چرا قبر پرستی ، مرده پرستی هم نە چون روح بعد از مرگ از بدن جدا میشە . جسم هم تبدیل بە خاک میشە .ربطی هم بە شیعە و سنی و وهابی ندارە . خدا را باید پرستید
ناشناس
|
UNITED STATES
قبر پرستی؟!!!
حالا کی قبر پرستیده برادر من؟
فکر نمیکنم جای گفتن این حرف اینجا باشه
بنده خدا
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۹:۰۰ - ۱۷ تير ۱۳۹۳
۰
۰
هم عرب هم عجم هیچکدام از فتنه شیطان در امان نیستیم خدا گفته همواره مرا بپرستید مبادا ظواهر دنیا باعث بشه از یاد من غافل بشید..دنیارو کفر گرفته.. فقط باید پناه برد به الله..نعوذبالله