۱۰ تير ۱۳۹۳ - ۱۱:۰۸

چرا عربستان نگران داعش است؟

پادشاه عربستان که به یمن ارتباط ارگانیک با داعش از کم و کیف رخدادهای داخلی آن با خبر است، از این موضوع و احتمال شورش داعش علیه عربستان سعودی آگاه بود و به همین دلیل پیش از اعلام خلافت داعش، به همه نیروها اعلام آماده باش و هشدار داد .
کد خبر : ۱۸۵۲۱۲
صراط: شب گذشته یک فایل صوتی از سوی داعش منتشر شد که طی آن ابو محمد عدنانی، سخنگوی این گروه بعثی – تکفیری تاکید کرد که با حذف «عراق و شام» از نام خود موجودیت «خلافت اسلامی» را اعلام می کنیم.

یعنی از این به بعد ابوبکر بغدادی در این حوزه جغرافیایی که هر روز مجبور به عقب نشینی از بخش هایی از آن است،‌ به عنوان خلیفه مسلمانان در سراسر جهان محسوب خواهد شد و دیگران نیز باید از وی تبعیت کنند.

این اتفاق همان نقطه گسست داعش از عربستان سعودی و شورش فرزند تروریست علیه مادر و حامی منطقه ای خود است. عبدالله عبدالعزیز،‌ پادشاه عربستان که به یمن ارتباط ارگانیک با داعش از کم و کیف رخدادهای داخلی آن با خبر است، از این موضوع و احتمال شورش داعش علیه عربستان سعودی آگاه بود و به همین دلیل پیش از اعلام خلافت داعش، به همه نیروها اعلام آماده باش و هشدار داد که مبادا تروریسم از عراق وارد خاک عربستان شود.

داعش که با حمایت سعودی از دل بحران سوریه سربرآورده است حال با ورود به عراق برای ریاض نیز دردسرساز شده است. چون به هر حال اعلام چنین خلافتی با این روش نمی تواند نگاهی به سرزمین عربستان نداشته باشد. در حالی که عربستان خود را مدعی سرزمین هایی می داند که در شبه جزیره قرار دارند و حتی به همین دلیل است برای سرکوب انقلاب بحرین به این کشور نیور اعزام می کند.

طی چند دهه گذشته این اتفاق در خاورمیانه رخ داده است که گروهی هدفمند پس از مدتی علیه کشور حامی خود دست به اقدام بزند و حال آیا داعش نمونه تجربه شده ای دیگر علیه سعودی ها خواهد بود؟بخصوص که به لحاظ اقتصادی استقلال نسبی خود را به دست آورده و به یمن فروش بخش های از نفت سوریه و سرقت برخی بانک های عراق بویژه در موصل فعلا نیاز مالی چندانی به ریاض احساس نمی کند.

پس از اینکه پادشاه عربستان پیام هشدار را منتشر کرد، تمامی نیروهای عربستان که شامل ارتش و پلیس می شوند به حالت آماده باش درآمده و بسیاری از آنها راهی مرزهای شمالی شده اند تا از ورود احتمالی داعشی ها از مرزهای استان الانبار به عربستان جلوگیری کنند.

یک مقام سعودی در اینباره گفته است با توجه به این که عربستان مرزهای مشترک طولانی با عراق دارد و عناصر داعش به این مناطق نزدیک شده‌اند، دولت ریاض به خوبی دریافته است که داعش آشکارا قصد حمله به عربستان را دارد. به گفته وی، این تنها یک نگرانی نیست، بلکه به گفته منابع اطلاعاتی، داعش همکاری خود را با عناصر القاعده در شبه‌جزیره عربستان آغاز کرده است.

منبع:جوان