۱۱ تير ۱۳۹۳ - ۱۲:۰۱

عوارض حذف سحری

عضو انجمن تغذیه ایران گفت: حذف وعده سحری موجب افت قند خون و کاهش عملکرد فرد روزه دار می شود.
کد خبر : ۱۸۵۴۱۱
صراط: پروین افشار افزود: بسیاری از افراد وعده سحری را به دلایل مختلفی از جمله عدم توانایی در بیدار شدن هنگام سحر حذف می کنند و در این میان روزه بدون سحری به هیچ وجه توصیه نمی شود چراکه این امر موجب افت شدید قند خون می شود.

وی یادآور شد: روزه داری بدون سحری موجب می شود فرد تمایل داشته باشد، حجم زیادی غذا در وعده افطار مصرف کند که این امر علاوه بر سنگین شدن معده، ممکن است به برگشت اسید معده به مری منجر شود.

افشار با اشاره به اینکه بسیاری از افراد معتقدند هنگام سحری باید از مواد غذایی که انرژی بالایی دارند استفاده کنند تا در طول روز احساس گرسنگی نکنند، تصریح کرد: این گروه از افراد خوردن غذاهای چرب را ترجیح می دهند، ولی به این نکته مهم باید توجه داشت که به دنبال مصرف مواد غذایی خیلی چرب، تشنگی شدیدی عارض می شود که مشکلات عدیده ای در طول روز برای فرد روزه دار بوجود می آورد.

عضو انجمن تغذیه ایران گفت: عده ای نیز مصرف مواد قندی را در وعده سحری مورد توجه قرار می دهند و درحالیکه استفاده از مواد قندی و شیرینی به مقدار زیاد و در یک وعده، موجب افزایش ناگهانی هورمون انسولین در خون می شود.

وی اظهار کرد: با توجه به این که این هورمون به کاهش قند خون منجر می شود ممکن است عوارضی چون سرگیجه، بی حالی، پرخاشگری، عصبانیت و ضعف ناگهانی در روزه دار ایجاد شود.

افشار تصریح کرد: بهتر است در وعده غذایی سحری از موادغذایی استفاده شود که بتواند هم انرژی روزانه را تامین کند و هم از افت ناگهانی قند خون جلوگیری کند و مهم تر از همه این که باعث ایجاد تشنگی شدید نشود.

این کارشناس تغذیه مرکز آموزشی و درمانی تخصصی و فوق تخصصی آیت الله موسوی زنجان، گفت: برای جلوگیری از گرسنگی و تشنگی در طول روز بهتر است از تمام گروه های غذایی در وعده سحری استفاده شود.

وی یادآور شد: مصرف میوه و سبزی تازه، علاوه برتامین ویتامین ها و مواد مغذی، میزان فیبر بالایی را نیز به بدن می رساند که هم از یبوست جلوگیری می کند و هم قسمتی از آب مورد نیاز بدن را تامین می کنند.

افشار، استفاده از مواد حاوی کلسیم مثل پنیر و شیر، نان های سبوس دار را نیز گزینه بسیار مناسبی برای وعده سحری ذکر کرد.

عضو انجمن تغذیه ایران، گفت: در وعده سحر می توان سالادی متشکل از سبزی های برگ سبز (کاهو، خیار و سبزی های معطر) به همراه مواد غذایی حاوی ویتامین C نظیر گوجه فرنگی، فلفل دلمه، لیمو ترش و همچنین هویج رنده شده یا جوانه گندم به همراه یک یا دو عدد گردو یا اندکی روغن زیتون استفاده کرد.

وی با اشاره به اینکه نوشیدن مقدار زیاد چای در وعده سحری از ترس تشنگی به هیچ وجه توصیه نمی شود، تصریح کرد: نوشیدن چای زیاد موجب افزایش دفع ادرار و از دست رفتن املاح معدنی بدن می شود.

افشار خاطرنشان کرد: برای جلوگیری از بروز تشنگی، مصرف آب، چای کمرنگ، آب میوه، میوه ها و سبزی های آب دار، شیرکم چرب و دیگر مایعات به ویژه در افراد مسن که به روزه داری مبادرت می کنند، اهمیت بسزایی دارد.


منبع: ایرنا