۱۴ تير ۱۳۹۳ - ۰۴:۵۳
سفرنامه/ خبرنگار صراط در سرزمین وحی – 4

شبهه عجیب درباره مقایسه جایگاه پیامبر(ص) و امیرالمومنین(ع) در نزد ایرانیان

راننده به محض برقراری اولین ارتباط با ما، به صورت ناقص به انگلیسی می‌پرسد: شما که ایرانی هستید، "محمد(ص) یا علی(ع)"؟
کد خبر : ۱۸۵۸۱۲
نوشتار زیر قسمت چهارم سفرنامه "خبرنگار صراط در سرزمین وحی" است. (قسمت اول / قسمت دوم/ قسمت سوم)

صراط- تاثیر تبلیغات نادرست حکومت وهابیون نسبت به شیعیان و ایرانیان گاه به وضوح در جامعه عربستان مشاهده می شود. در مدینه بسیاری از رانندگان تاکسی و فروشندگان توانایی صحبت کردن به زبان فارسی البته به صورت دست و پا شکسته را دارند. در واقع آنها کلمات کلیدی فارسی برای برقراری ارتباط را آموخته اند. اما این کلیدواژه ها بیشتر به کمک کاسبی و تجارت آنها می آید تا مسائل دیگر.

با این وجود وقتی سوار یک تاکسی در مدینه می شوم، راننده که بر خلاف بیشتر همکاران خود، حتی کلمه ای فارسی نمی داند، شبهه عجیبی درباره اعتقادات ایرانیان شیعه مطرح می کند. او انگلیسی را نیز دست و پا شکسته صحبت می کند، اما به محض برقراری اولین ارتباط با ما که چهارنفره مسافر او شده ایم، به صورت ناقص به انگلیسی می پرسد: شما که ایرانی هستید، "محمد(ص) یا علی(ع)"؟

منظورش واضح است. یاد هشدارهایی می افتم که مسئولان کاروان پیش از سفر به زائران داده بودند که از بحث نکردن در حوزه مسائل مذهبی پرهیز کنیم. هر چند این هشدار بیشتر مربوط به مباحثه با مبلغان مذهبی و مروجان باورهای وهابیون حاکم در عربستان سعودی بود، اما ترجیح دادیم تا پاسخمان به مجادله منجر نشود. خیلی کوتاه می گویم: "معلوم است، هر دو". راننده دنباله بحث را نمی گیرد و فقط لبخند می زند.

شبهه عجیب درباره مقایسه جایگاه پیامبر(ص) و امیرالمومنین(ع) در نزد ایرانیان
خودروهای پارک شده کنار یک مسجد در یکی از خیابان‌های شهر مدینه هنگام نماز عصر

روحانی کاروانمان پیش از سفر توضیح داده بود که یکی از دروغ های وهابیون و تردیدافکنی های آنها درباره ایرانیان شیعه، سوءاستفاده از ارادت شیعیان به اهل بیت پیامبر(ص) به ویژه امیرالمومنین (ع) است. به گونه ای که بر اساس دروغ پردازی ترویج شده، ایرانیان و شیعیان – نعوذ بالله – امیرالمومنین علی(ع) را حتی بالاتر از پیامبر(ص) شایسته دریافت وحی می‌دانند و دروغ‌هایی از این دست که ذکر آنها شرم‌آور است.

چند نمونه دیگر از این دست، مطمئنم می کند که متاسفانه چنین تبلیغاتی تاثیر خود را روی برخی مردم عربستان گذاشته است. در یکی از این نمونه ها، یک مرد میانسال عرب که وضو گرفته و به سمت مسجدالنبی در حرکت بود به تجمع چندنفره ایرانی ما که رسید، با انگشات اشاره آسمان را نشان داد و به حالت کنایه آمیزی گفت: "ادرکنی الله فقط". نمی دانم در آن لحظه چه چیزی از ما شنیده بود که این جمله را بر زبان آورد. اما کاملا مشخص بود که منظور او کنایه به ذکرهایی چون "یا علی" و به طور کلی توسل جستن به ائمه از سوی ایرانیان شیعه بود.

چند لحظه بیشتر نگذشته بود که بعد از پاسخ یکی از بچه ها به او، مرد میانسال عرب منظور اصلی خود را واضح تر گفت. او با فارسی دست و پا شکسته و در حالی که از زبان بدن خود کمک می گرفت گفت که شما ایرانی ها هنگام بلند شدن می گویید "یا علی". هر کاری که می خواهید انجام دهید هم همین ذکر را تکرار می کنید. در حالی که فقط خداست که می تواند برای ما کاری را به سرانجام برساند. بحثد دامنه دار یکی از بچه ها با او درباره اینکه برداشت شما از توسل ما به امیرالمومنین(ع) اشتباه است، هم بی نتیجه بود.

تصور این فرد از اعتقادات ما درست مانند مبلغان وهابی جلوی ضریح پیامبر(ص) بود. آنها هم به محض آنکه کسی به ضریح نزدیک شود و توسلی بجوید یا ذکری زیر لب در واسطه قرار دادن پیامبر(ص) بگوید، بلافاصله با انگشت به آسمان اشاره می کنند و می فهمانند که فقط باید از خدا خواست.

ادامه دارد...
نظرات بینندگان
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۴۵ - ۱۴ تير ۱۳۹۳
۱
۳
ایرانیان و شیعیان – نعوذ بالله – امیرالمومنین علی(ع) را حتی بالاتر از پیامبر(ص) شایسته دریافت وحی می‌دانند و دروغ‌هایی از این دست که ذکر آنها شرم‌آور است.

مگه خودتون نمیگید جایگاه امام از پیامبر بالاتره و به آیه ای که ابراهیم ع رو امام خطاب میدهد اشاره میکنید؟ حالا دربرابر وهابیون منکر میشید؟!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۰۸ - ۱۴ تير ۱۳۹۳
۴۰
۴۱
فقط باید از خدا ممد خواست و به او اقتدا کرد و گفت : یا الله . این ربطی به شیعه و سنی و یا مسیحی و یهودی و ... نداره و دستور صریح خداست که در همه ادیان فرموده فقط به خدا اقتدا کنید و از او یاری بجویید . یکبار معنی سوره حمد رو مرور کنید
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
شما فقط از قران سوره ی حمد و بلدی ؟!

وَ إِذا قيلَ لَهُمْ تَعالَوْا يَسْتَغْفِرْ لَكُمْ رَسُولُ اللَّهِ لَوَّوْا رُؤُسَهُمْ وَ رَأَيْتَهُمْ يَصُدُّونَ وَ هُمْ مُسْتَكْبِرُون‏ (منافقون/5)

جالبه
خدا کسی که توسل به پیامبر را که در اصل توسل به خدا است را انجام نمی دهد منافق می داند .
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
آیه 35 سوره مائده،اى کسانى که ایمان آورده‏اید پرهیزگارى پیشه کنید و وسیله‏اى براى تقرب به خدا انتخاب نمائید و در راه او جهاد کنید باشد که رستگار شوید.
مسلمان
|
Iran (Islamic Republic of)
اشتباه بزرگ وهّابیان این است که تصوّر
مى‌‏کنند مفهوم توسّل به اولیاء الله این است که آن‌ها را مستقلاً برطرف کننده زیان‌‌‏ها و مشکلات (به طور مستقل) می‌دانیم. تصوّر مى‏‌کنند آن‌ها را مستقلّا سرچشمه قضاى حاجات و دفع کربات مى‏‌دانیم، در حالى که معناى توسّل این نیست.
آیاتى که وهّابیان به آن توسّل جسته‏‌اند، آیاتى است که درباره عبادت است، در حالى که هیچ کس عبادت اولیاء الله نمى‌‌‏کند و هر کس چنین بکند از جهالتش است.
ما وقتى به پیغمبر اکرم(ص) متوسّل مى‌‌‏شویم، آیا عبادت پیغمبر مى‌‌‏کنیم؟ آیا ما پیغمبر را مستقل در تأثیر مى‌‌‌‏دانیم؟ توسّلى که قرآن مجید به آن دعوت کرده این است که به آن وسیله به خدا نزدیک شویم. یعنى این‌‌‏ها در پیشگاه خدا شفاعت مى‌‌‏کنند.
حامد
|
Iran (Islamic Republic of)
این حرف شما ناقض توسل به ائمه اطهارنیست چراکه ائمه اطهار(ع) درطول اراده خداوند هستند ومتاثرازاو.
علی اصغر
|
Iran (Islamic Republic of)
اسحاق بن الیاس باز صیهون بازی در آوردی ؟
علي دوست هم وطن
|
Iran (Islamic Republic of)
پس چرا حضرت يعقوب به پيراهن يوسف متوسل شد و چشمانش شفا يافت؟

پس چرا وقتي فرزندان گنه كار يعقوب براي گناهي كه انجام داده بودند به پيش پدرشان آمدند و مي خواستند توبه كنند، حضرت يعقوب پذيرفت و براي آن ها از خدا طلب بخشش آنان را كرد؟( و نگفت به من متوسل نشويد برويد خودتان از خدا توبه كنيد)

پس چرا خدا در قرآن مي گويد توسل كنيد( وبتقوا اليه الوسيله)

پس چرا وقتي شما ... هستي اسم خود را ناشناس ميزني؟
میثم
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۱۲ - ۱۴ تير ۱۳۹۳
۲۴
۳
کجاش عجیب بوده ، جز شبهات متداوله که پاسخ های محکمی هم بهش داده شده
ناشناس
|
United States of America
|
۱۲:۱۱ - ۱۴ تير ۱۳۹۳
۲۴
۱۴
نکته جالب اینکه قرآن در سرزمین وحی بر پیامبر عرب زبان نازل شده لیکن ما ایرانی های فارسی زبان به عربها می گوییم زبان شما را ما درست معنی بلد کنیم شما عربها به ترجمه زبان خودتان کمتر از ما احاته دارید
جالبه واقعا"
ناشناس
|
United States of America
بهتر است به آیات توجه کنی وگر نه اسلام تو مثل اسلام النصره وداعش میشود کسانی که عربند ولی سخن مفتی راکه میشنوند به قرآن رجوع نمیکنند ودرآیات نمی اندیشند.
علي
|
United States of America
علما شيعه عراق و لبنان هم فارسي زبان هستند؟
آنان هم كه نظر علماي فارسي زبان را دارند.
ناشناس
|
United States of America
یعنی ما عرب شیعه نداریم؟!
صادق
|
United States of America
«پیغمبر اکرم(ص) درباره مردم فارس فرمود: همچنان که شما (عرب‌ها) به خاطر حمایت از دین، آنان را با شمشیر خواهید زد، دنیا منقضی نمی‌شود و به آخر نمی‌رسد، مگر اینکه همین ایرانیان به خاطر تازه شدن اسلام و حمایت از قرآن، و پیاده شدن دستورات آسمانی این کتاب الهی، شما را با شمشیر خواهند زد و با شما خواهند جنگید.» (بحار الانوار، ج5، ص 46 و بحار الانوار، ج 67، ص 168)
آرمین
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۵۴ - ۱۴ تير ۱۳۹۳
۸
۶
کنار یک مسجد؟
آقا درست بگین رفتین مرکز خرید الفضا المول(که در تصویر در پشت سر شماست)
اشکال نداره ک!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۵۵ - ۱۴ تير ۱۳۹۳
۱
۰
چرا تعجب کرده اید بارها شده ...... مقام امام را از پیمبر بالاتر می برند استناد می کند به ایه ای که خداوند به حضرت ابراهیم فرمود که من تو را در بین امتت امام قرار داده ا م همچنین می گویند که مقام امامان از همه پیامبران بالاتر است دیگر اثتسنا هم قائل نمی شوند
ناشناس
|
United States of America
|
۲۲:۴۷ - ۱۴ تير ۱۳۹۳
۰
۰
من خودم حضرت علی بیشتر دوست دارم ...
141
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۳۱ - ۱۵ تير ۱۳۹۳
۰
۰
فکر می کنم از انفعال ماست باید تو شبکه های اجتماعی خصوصا عربی به این مسائل توسط افراد خبره پاسخ داده بشه و افراد روحانی همراه کاروان به اندازه کافی روی مسائل دینی مسلط باشند که افراد را توجیه و پاسخگو باشند
اشكان جوادنيا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۱۶ - ۱۵ تير ۱۳۹۳
۰
۰
با سلام
عشق به علي (ع ) و اولاد علي (ع) در دل شيعيان حك شده است خب بله بنده به علي(ع) و اولاد ايشان علاقه و ارادت بيشتري دارم .......... و قضيه قلبيست نميشه آدم به خودش و خداي خودش دروغ بگه و افتخارم به اينه كه شيعه علوي هستم. و اين دليل براين نيست كه به پيامبر رحمت حضرت محمد (ص) بي ارادت باشيم به هر حال قضيه دليست به علي شناختم من به خدا قسم خدا را
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۳۶ - ۱۶ تير ۱۳۹۳
۰
۰
دل اگر خدا شناسی همه در رخ علی بین
این بحث نیست این سفست بازی است
وکاملا" مضحک ؛ بحث امام وبحث پیامبر
وخدا شناسی کجا .
واین چرندیات کجا . اینها دقیقا" همه حقانیت وژرفای اسلام محمدی را می رساند وهم استدلال مضحک این دریوزگان تاریخ که دست پرورده صهیونیست جهانی می باشند را.
بنده خدا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۳۸ - ۱۷ تير ۱۳۹۳
۰
۰
خب یه جاهایی دروغ نمیگن داریم دراویش تو ایران که علنا کفر میگن با استناد به آیه های قرآن..از اونجایی که ایرانیها خودشونو برتر میدونن در قبول امامان نسبت به عربهایی که همین امامها از ملت خودشون بودن.. خب عربها هم هنوز جاهل دارن..ما که اینقدر ادعای خدا و پیغمبرکشتمون به خودمون بیایم واقعا یه جاهایی حرف و عمل یکی نیست..بسه دیگه..واسه روز عاشورا چه کارها که میکنیم و نمیکنیم..اما بعد روز عاشورا چی؟ ایرانیهای بسسسسسیار الکی متعصب من جمله خودم ......... ............. شاید نیت چیز دیگه باشه اما در قرآن بسیار گوشزد شده به شرکهای جاافتاده
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۵۵ - ۲۱ تير ۱۳۹۳
۰
۰
از یک منظر هم ما خودمان با عث ایجاد این شبهات شده ایم. مثلا همواره در مداحی و مولودی ها بیشتر از ائمه معصوم(علیهما السلام) دم میزنیم تا از حضرت رسول(ص)