۱۵ تير ۱۳۹۳ - ۱۹:۱۵

احیای دریاچه ارومیه چقدرطول می‌کشد؟

دبیر ستاد و مجری طرح ملی احیای دریاچه ارومیه با بیان اینکه روند احیای دریاچه ارومیه دست‌کم 10 سال به طول می‌انجامد، گفت: در شش‌ماه گذشته تصمیم‌ها به تایید هیات وزیران رسیده است و هم‌اکنون در حال تامین اعتبار مصوبه‌ها هستیم.
کد خبر : ۱۸۶۱۵۲

صراط: عیسی کلانتری گفت: در شش‌ماه گذشته ستاد احیای دریاچه ارومیه کارهای بزرگی را انجام داده است، به ‌طوری که کمتر کسی انتظار داشت که تمام تعهدها در این مدت به پایان برسد.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو (پاون)، وی افزود: در مدت شش‌ماه گذشته تصمیم‌ها به تایید هیات وزیران رسیده است و هم‌اکنون در حال تامین اعتبار مصوبه‌ها هستیم، تا کارهای اجرایی در نخستین فرصت انجام گیرد.

وی افزود: روند احیای دریاچه ارومیه دست‌کم 10 سال به طول می‌انجامد، به ‌طوری که در این مدت می‌توان گفت دریاچه ارومیه از لحاظ اکولوژیکی احیا می‌شود.

وی ادامه داد: برای احیای دریاچه ارومیه از تجربه‌های بین‌المللی استفاده می‌شود، تا راهکارهای موفقیت‌آمیز را انجام دهیم.

کلانتری درباره نقش مردم در احیای دریاچه ارومیه، گفت: مردم نقش بسیار مهمی در احیای دریاچه ارومیه دارند و با مشارکت جدی آنان روند احیای دریاچه ارومیه سریع‌تر می‌شود.

وی با اشاره به پنج اصل استفاده از خرد جمعی، تامین آب پایدار درون حوزه‌ای، احیای الگوی محیط زیست، تقدم چرایی و چگونگی انجام کارها و گذر از دیدگاه مغزافزاری در احیای دریاچه ارومیه، گفت: برای احیای دریاچه ارومیه از هم‌فکری ۵۰۰ نفر از اعضای هیات علمی دانشگاه‌، متخصصان و کارشناسان خبره استفاده شده است و همچنین از پنجاه نفر از صاحب‌نظران بین‌المللی در خارج از کشور بهره جسته‌ایم.

وی با اشاره به میزان بارش‌ها در حوزه دریاچه ارومیه از سال 1330 تا 1374، افزود: در این مدت، به‌طور متوسط 385 میلی متر بارندگی در حوزه دریاچه ارومیه انجام شده که معادل 8.9 میلیارد مترمکعب آب بوده است.

وی ادامه داد: از سال 74 تاکنون روند بارش‌ها ر این حوزه به‌صورت نزولی بوده و میزان بارش‌ها در این حوزه 18 درصد و میزان آب تجدیدشونده 20 درصد کاهش یافته است.

به‌گفته وی، افزون بر کاهش بارش‌ها، حجم فعالیت‌های کشاورزی در آن منطقه از 300 هزار هکتار به حدود 500 هزار هکتار رسیده است.

*میزان استفاده از آب تجدیدشونده در حوزه دریاچه ارومیه به 45 درصد می‌رسد

وی با بیان اینکه در جهان 20 تا 40 درصد از پتانسیل آب تجدیدشونده را مصرف می‌کنند، گفت: میزان استفاده از آب تجدیدشونده در حوزه دریاچه ارومیه 70 درصد بوده و با تمهیدهایی که اندیشیده شده است، این رقم به 45 درصد می‌رسد.

وی اظهار داشت: سال‌های 93 و 94 دوره تثبیت دریاچه ارومیه است و سال‌های 95 تا 1401 دوره احیا و سال 1402 نیز مرحله احیای نهایی است.

وی با اشاره به اعتبار مورد نیاز برای احیای دریاچه ارومیه، گفت: برای سال‌جاری، 1467 میلیارد تومان برای دستگاه‌های اجرایی پیش‌بینی شده و هماهنگی لازم برای تخصیص این بودجه انجام شده است.

کلانتری تاکید کرد: براساس پیش‌بینی‌های انجام شده و قیمت‌های سال 93، کل اعتبار موردنیاز برای احیای دریاچه ارومیه طی 10 سال آینده بین 14.5 تا 15 هزار میلیارد تومان است که مورد تایید نهادهای مربوط قرار گرفته است.

وی یادآور شد: این حجم از سرمایه‌گذاری فقط توسط دولت صورت می‌گیرد و شرکت‌های خارجی در این سرمایه‌گذاری هیچ نقشی ندارند.

*مصوبه‌های کارگروه ملی نجات دریاچه ارومیه به تایید هیات وزیران رسیده 

وی در ادامه با بیان اینکه مصوبه‌های کارگروه ملی نجات دریاچه ارومیه به تایید هیات وزیران رسیده است، گفت: بر این اساس، هرگونه افزایش برداشت از منابع آب حوزه ممنوع و از توسعه جدید به‌ویژه در بخش کشاورزی جلوگیری می‌شود.

دبیر ستاد و مجری طرح ملی احیای دریاچه ارومیه تاکید کرد: تمام طرح‌های سدسازی در دست مطالعه و اجرایی و طرح‌های شبکه‌های آبرسانی و آبیاری پایین‌دست در حوزه آبریز دریاچه ارومیه متوقف و ذخیره و رهاسازی آب در سد شهید مدنی فقط برای دریاچه ارومیه اجرایی می‌شود.

وی افزود: طرح انتقال آب از رودخانه گلاس به حوزه آبریز دریاچه ارومیه با تامین اعتبار مورد نیاز اجرایی می‌شود.

کلانتری اظهار داشت: برنامه جامع آموزش، اطلاع‌رسانی، آگاه‌سازی و جلب مشارکت عمومی و جوامع محلی در راستای تبیین پیامدهای وضعیت موجود و اهمیت احیای دریاچه ارومیه تدوین شده و پیاده‌سازی می‌شود.

وی ساماندهی چاه‌های حوضه آبریز دریاچه ارومیه و نصب کنتورهای هوشمند و حجمی جهت کنترل برداشت در راستای افزایش میزان جریان ورودی از رودخانه‌ها به دریاچه ارومیه را از دیگر طرح‌های در دست اجرا عنوان کرد و گفت: کاهش و کنترل مصرف آب در بخش کشاورزی و انتقال پساب تصفیه‌خانه‌های حوضه آبریز به دریاچه ارومیه از مصوبه‌های کارگروه ملی نجات دریاچه ارومیه است.

وی با بیان اینکه 40 درصد از حقابه آب‌های سطحی و زیرزمینی ازطریق خرید توسط وزارت نیرو نیز کاهش می‌یابد،ادامه داد: برنامه‌های افزایش بهره‌وری از 60 درصد آب باقی‌مانده در بخش کشاورزی به‌وسیله وزارت جهادکشاورزی تهیه و اجرایی می‌شود.

کلانتری یادآور شد: سرمایه و فناوری‌های موردنیاز افزایش بهره‌وری آب به وسیله دولت نیز تامین می‌شود.

وی از طراحی و استقرار سامانه تصمیم‌یار مدیریت جامع حوضه آبریز دریاچه ارومیه خبر داد و گفت: انتقال آب رودخانه‌ها به پیکره آبی دریاچه و شناسایی کانون‌های تولید ریزگرد و تثبیت آنها از دیگر برنامه‌های تصویب شده است.

کلانتری تصریح کرد: محدوده‌های اثرگذار بر آبدهی رودخانه‌های اصلی منتهی به دریاچه ارومیه شناسایی شده و تقویت آنها ازطریق عملیات آبخیزداری و آبخوان‌داری به‌منظور افزایش حجم آب ورودی به دریاچه ارومیه در دستورکار است.

وی خاطرنشان کرد: اجرای طرح‌های مصوب توسط دستگاه‌های اجرایی و نظارت و پایش اجرای طرح‌ها برعهده ستاد احیای دریاچه ارومیه است.

خبر فوری

رئیسی عزیز خستگی نمی‌شناخت/ پنج روز عزای عمومی اعلام میکنم