۱۶ تير ۱۳۹۳ - ۱۰:۳۶
تفاوت اجاره خانه 41 برابری از شمال تا جنوب تهران؛

دولت فاصله طبقاتی را بیشتر می‌کند یا کمتر؟

بر اساس گزارش مرکز آمار، شکاف قیمتی هر مترمربع آپارتمان و حتی اجاره‌ بهای این متراژ در مناطق گران و ارزان شهر تهران حدود 41 برابر است.
کد خبر : ۱۸۶۲۰۴
گروه اقتصادی صراط - فاصله طبقاتی شاید ملموس ترین نکته ای باشد که در کلان شهر تهران با چشم غیر مسلح! هم به خوبی دیده می شود. در واقع فاصله غنی و فقیر در کوچه پس کوچه های کلان شهرهای کشور ملموس تر شده است تا جایی که روی دیوارهای مناطق شمال شهر تهران آگهی فروش کلیه به قیمت 10 میلیون با آگهی پیدا کردن حیوان خانگی گم شده که همین مبلغ مژدگانی دارد کنار هم دیده می‌شود!.

جایی یک خانواده سقفی روی سر ندارند و چند کیلومتر بالاتر تر خانواده ای نمی‌دانند با اتاق های اضافی خود چه باید بکنند. اردیبهشت ماه امسال مرکز آمار گزارشی را منتشر کرد که خط بطلانی بود بر شعار دولت از بین رفتن فقر و فاصله فقیر و غنی.

بر اساس این گزارش این مرکز، شکاف قیمتی هر مترمربع آپارتمان و حتی اجاره‌ بهای این متراژ در مناطق گران و ارزان شهر تهران حدود 41 برابر اعلام شد.

دولت فاصله طبقاتی را بیشتر می‌کند یا کمتر؟

یعنی  هر متر آپارتمان افراد ساکن در منطقه 2 تهران که گران‌ترین منطقه پایتخت اعلام شده، 41 برابر گران‌تر از آپارتمان‌های  منطقه 15 تهران است که ارزان ترین منطقه مسکونی پایتخت محسوب می شود.

مرکز آمار ایران  همچنین این نرخ را به ازای هر متر مربع واحد اجاره‌ای 89/9هزارتومان اعلام کرد. به این ترتیب ارزان‌ترین کرایه‌ها را هم در منطقه 15 تهران می‌توان یافت. در این منطقه قیمت اجاره هر متر واحد مسکونی دوهزار و 166هزار تومان است و یک حساب سرانگشتی نشان می‌دهد  این میزان کرایه 41/5 برابر کمتر از اجاره‌بهای پرداختی در منطقه یک تهران است.

حالا نیز با گذشت بیش از یک سال از عمر دولت یازدهم، قيمت آپارتمان‌هاي 75 متري در شهر تهران که تقريبا عرضه‌ بيشتري نسبت به تقاضا دارد 150 تا 818 ميليون تومان از جنوب تا شمال شهر است که فاصله قيمتي آن 9 ميليون تومان مي‌شود چرا که قيمت هر متر از اين واحدها در جنوب تهران حدود دو ميليون تومان است اما در شمال شهر به متري 11 ميليون تومان مي‌رسد.

با توجه به قيمت واحدهاي کوچک در سطح شهر تهران، بررسي ها حاکي از آن است با افزايش ميزان متراژ اين واحدها تا سقف 75 متر، ميزان تکثر و پراکندگي آنها در سطح شهر، بيشتر مي‌شود. از آنجا که در بازار مسکن ميزان عرضه و تقاضا وضعيت مناسب و همگامي را ندارد، تعداد واحدهاي خالي با متراژ 75 متر زياد است.

طبق بررسي‌هاي ميداني از بازار مسکن مي‌توان گفت ميانگين قيمت واحدهاي 75 متري در مرکز شهر حدود 250 ميليون تومان است و با توجه به افزايش قيمت مسکن طي سه - چهار سال‌ اخير قدرت خريد مردم با ميزان قيمت اين واحدها هم‌خواني چنداني ندارد.

بااین تفاسیر، آنچه  این گزارش حکایت می کند همان داستان همیشگی فقیر و غنی است و آپارتمان های کوچک 40 متری و 50 متری که با فاصله ای  چند کیلومتری از ویلاهای لوکس بالای شهر قرار دارند.

حکایتی که روایت آن مثنوی هفتاد من است و تجربه نشان داده برقراری عدالت اجتماعی با شعار حل نخواهد شد. دولت تدبیر و امید نیز شعار برداشتن این شکاف را سر داده اما هنوز خبری از اقدامات عملی درباره آن نیست. بسیاری معتقدند این شکاف میان فقیر و غنی ابتدا در دولت سازندگی رشد خود را آغاز کرد؛ در دولت اصلاحات ادامه یافت و اکنون دولت تدبیر و امید نیز همان راه را در پیش گرفته است. با این وصف معلوم نیست اقدامات اقتصادی دولت قرار است این فاصله طبقاتی را از میان بردارد و یا آن را عمیق تر کند.