۱۶ تير ۱۳۹۳ - ۰۹:۵۶
دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش :

تعطیلی را مجلس تصویب کرد نه ما

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش با بیان اینکه مقدار روزهای سال تحصیلی غلط بوده و توجیه کارشناسی ندارد، گفت: نمی‌توانیم روی این مقدار سال تحصیلی تصمیم بگیریم چون این تصمیم را مجلس گرفته است.
کد خبر : ۱۸۶۲۱۴
صراط: مهدی نوید ادهم، دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش و در پاسخ به این پرسش که «آیا موضوع حذف تعطیلی پنجشنبه‌های مدارس در دستور کار شورای عالی آموزش و پرورش است؟»، اظهار داشت: شورای عالی آموزش و پرورش تعطیلی را تصویب نکرد که حالا بخواهد حذف را تصویب کند.

وی افزود: طرح آموزش و پرورش، ساماندهی زمان آموزش است و نه تعطیلی مدارس؛ یعنی چه زمانی سال تحصیلی آغاز می‌شود و پایان می‌یابد؛ طبق قانون مجلس از اول مهرماه سال تحصیلی آغاز و پایان اردیبهشت درس تمام می‌شود و در خرداد ماه هم امتحانات برگزار شده و دانش‌آموزان تعطیل می‌شوند.

*برخی استان‌ها 4 تعطیلی دارند که آفت است

نوید ادهم با بیان اینکه این مقدار سال تحصیلی غلط بوده و توجیه کارشناسی ندارد، خاطرنشان کرد: نمی‌توانیم روی این مقدار سال تحصیلی تصمیم بگیریم چون این تصمیم را مجلس گرفته است و اگر بخواهد تغییر کند قانون مجلس خودش باید اقدام کند؛ پیشنهاداتمان را بارها در کمیسیون‌های مختلف مجلس ارائه کرده‌ایم.

وی ادامه داد: سؤال اینجاست که چرا سال تحصیلی باید اول مهر آغاز شود و آخرین روز اردیبهشت ماه پایان یابد؛ چرا 3 ماه تعطیلی باید وجود داشته باشد؛ در برخی استان‌ها 4 یا 4.5 ماه تعطیلی دارند که قطعاٌ آفت آموزشی، تربیتی و اجتماعی دارد زیرا دانش‌آموز 4 ماه تعطیل است و هیچ نسبتی با درس ندارد.

*ارائه پیشنهاد شناور شدن تعطیلات مدارس به مجلس

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش به پیشنهاداتی که در خصوص زمان آموزش به کمیسیون‌های مجلس ارائه کرده‌اند اشاره و گفت: به عنوان نمونه یکی از پیشنهادات ما شناور شدن تعطیلات است؛ یعنی تعطیلات چرخشی باشد و 10 هفته دانش‌آموزان مدرسه باشند و 2 هفته تعطیل شوند و بازهم 10 هفته به مدرسه بیایند و 2 هفته تعطیل شوند؛ یا اینکه چرا تعطیلات زمستانی نداشته باشیم؟

وی به پیشینه انجام این کار در گذشته اشاره کرد و ادامه داد: در گذشته و در زمان وزارت آقای نجفی در آموزش و پرورش به همین ادله کارشناسی گفتند که اول مهر را یک مقداری جلوتر بیاوریم و به 20 و 15 شهریورماه آوردند و در آن زمان نمایندگان مجلس وارد شدند و اول مهر را شروع سال تحصیلی اعلام کردند.

*ساماندهی زمان آموزش تحصیل پنج روز در هفته است

نوید ادهم با اشاره به دومین موضوعی که درباره سامان زمان آموزش وجود دارد و از اول مهر تا خردادماه است، گفت: در طرح ساماندهی زمان آموزش ما 5 روز پیش‌بینی کردیم و ادله‌های مختلف داریم.

وی تصریح کرد: اکثر کشورهای دنیا شنبه و یکشنبه تعطیل هستند؛ یعنی دو روز در هفته را تعطیلی دارند.

*درباره پنجشنبه‌ها واژه تعطیلی استفاده نکردیم

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش با بیان اینکه درباره پنجشنبه‌ها واژه تعطیلی را استفاده نکردیم زیرا تعطیلی یعنی بروند در خانه و بخوابند، گفت: همچین حرفی نزده‌ایم؛ در همان مصوبه ساماندهی گفته‌ایم پنجشنبه‌ها کارهای اردویی، بازی، فعالیت‌های علمی و ورزشی داشته باشند و فعالیت رسمی و درسی نداشته باشند.

وی افزود: آیا تمام نیاز بچه‌ها همین فعالیت‌های درسی است؟ یا اگر بخواهیم به مفاهیم سند تحول بنیادین وفادار باشیم می‌گوییم تربیت در 6 ساحت وجودی انسان است که یک ساحت آن فعالیت علمی است؛ تربیت سیاسی، اخلاقی، اجتماعی، زیستی و هنری هم می‌خواهیم که این در سند آمده است؛ حالا این موضوع چه زمانی باید اتفاق بیفتد، به نظر ما یکی از آنها بعدازظهر مدارس است و دیگری پنجشنبه‌های مدارس است و دیگری روز جمعه است.

نوید ادهم ادامه داد: اگر قرار است از منظر دینی نگاه کنیم و صله‌رحم در ادبیات دینی ما موضوعیت دارد، این میدان را باید بدهیم تا اتفاق بیفتد؛ حالا اگر دانش‌آموز روزهای پنجشنبه‌ در مدرسه باشد، دانش‌آموزان باید جمعه بنشینند و تکالیفشان را انجام دهند و جمعه دیگر تعطیل نیست.

*آسیب‌های اجتماعی مربوط به خارج مدرسه است

وی در پاسخ به این پرسش که «آیا قبول دارید باید از نظر تجهیزاتی و شکلی جذابیتی در مدرسه به وجود بیاورید و بعد این تصمیمات گرفته شود؟؛ دانش‌آموز با چه انگیزه‌ای در روز پنجشنبه به مدرسه بیاید؟»، خاطرنشان کرد: به همان انگیزه‌ای که در خیابان فوتبال بازی می‌کند.

دبیر کل شورای عالی آموزش و پرورش افزود: اگر بچه در بیرون مدرسه این فعالیت‌ها را انجام دهد از نظر اخلاقی و تربیتی چه تضمینی وجود دارد؛ بسیاری از آسیب‌های اجتماعی مربوط به خارج مدرسه است اما وقتی در مدرسه است مدیر مدرسه بالای سر آن دانش‌آموز است.

وی گفت: امیدواریم که سیاستگذاران اعتباری بدهند تا مدارس ما مجهز شوند و دانش‌آموزان در مدارس با رغبت حضور داشته باشند؛  حالا فرض کنید که سیستم اعتبار ندارد و از طرفی هم پدر و مادرها هم پول نمی‌دهند، حالا باید چه کاری کرد؛ چند کار می‌شود انجام داد مثلاً دانش‌آموز در حیاط مدرسه باشد و فوتبال بازی کند یعنی جلوی چشم خودمان بازی کند؛ اکثر مدارس یک، دو یا سه دستگاه کامپیوتر دارند و می‌شود آنها را در اختیار دانش‌آموزان قرار داد؛ اکثر مدارس کتابخانه و آزمایشگاه هم دارند که می‌توانند از آنها استفاده کنند زیرا باید با دارایی‌های موجود مدیریت کنیم.
منبع: فارس
خبر فوری

رئیسی عزیز خستگی نمی‌شناخت/ پنج روز عزای عمومی اعلام میکنم