۱۷ تير ۱۳۹۳ - ۱۶:۵۵

مشاوردیپلم و زیردیپلم یک مدیر خودروساز

عضو کمیسیون صنایع مجلس با بیان اینکه دلیل اصلی بالابودن قیمت خودرو، وجود یک باند مخوف در مدیریت شرکت‌های خودروساز است، این سوال را مطرح کرد که کجای دنیا مدیر عامل یک مجموعه خودروساز، مشاور دیپلم و زیر دیپلم دارد؟
کد خبر : ۱۸۶۴۷۵
صراط: بهروز نعمتی در مناظره قیمت‌گذاری خودرو در شبکه خبر، با طرح این سؤال که مطالبات معوق 8 هزار میلیارد تومانی خودروسازان دست چه کسی است؟ ادامه داد:  13 درصد از قیمت تمام شده مجموعه خودروسازی‌ها مربوط به بهره بانکی است که اگر 8 هزار میلیارد تومان در مجموعه خودروسازی تقسیم شود، حجم قابل توجهی از نقدینگی مورد نیاز این شرکت‌ها تأمین می‌شود.

به گفته وی، در حال حاضر خودروسازان حدود 1800 میلیارد تومان محصول تولید شده دارند که معطل تأمین یک یا دو قطعه است که اگر فروخته شود، کمک زیادی به سرمایه بر گردش شرکت‌های خودروساز می‌شود.

نعمتی با طرح این سؤال که در کجای دنیا چنین روشی وجود دارد که پیش‌فروش 2800 میلیارد تومانی به روش فروش اعتباری انجام می‌شود؟ گفت: مطالبه خودروسازان از نورچشمی‌ها به 8 هزار میلیارد تومان می‌رسد و در واقع آنها از پول مردم استفاده نامشروع می‌کنند.

وی با بیان اینکه دست کردن در جیب مردم راحت‌ترین راه است، گفت: با روند فعلی خودروسازان، می‌توانند یکی دو سال ادامه حیات داشته باشند.

وی ادامه داد: خودروسازان از یک طرف می‌گویند کمبود نقدینگی داریم و از طرف دیگر 8 هزار میلیارد تومان دست نورچشمی‌ها دارند و 2 هزار میلیارد تومان از سرمایه آنها نیز معطل تأمین یک یا دو قطعه است.

عضو کمیسیون صنایع ادامه داد:‌ در کجای دنیا مدیر یک شرکت خودروساز در 5 یا 6 شرکت عضو هیأت مدیره است.

وی تأکید کرد: عدم مدیریت صحیح شرکت‌های خودروساز دلیل اصلی مشکلات فعلی در صنعت خودرو است و تا زمانی که جلوی این کار گرفته نشود، مردم متضرر خواهند شد.

وی با انتقاد از شرکت‌های خودروساز در نحوه قیمت‌‌گذاری محصولاتشان، گفت: زمانی که قیمت ارز بالا می‌رود، بلافاصله یک روز بعد شرکت‌های خودروساز قیمت‌های خود را افزایش می‌دهند، درحالی که حداقل یک چرخه 6 ماهه برای تاثیرگذاری نرخ جدید ارز بر روی تولیدات صنعتی نیاز است.

نعمتی ادامه داد: در شرایطی که خودروسازان 50 درصد زیر ظرفیت تولید کار می‌کنند، قرار نیست پولش را از مردم بگیرند.

محمدرضا نجفی منش، عضو انجمن قطعه‌سازان نیز در این نشست با بیان اینکه 75 درصد قیمت خودرو به قطعات و 25 درصد آن به هزینه کارخانه اختصاص دارد، گفت: 40 درصد پول خودرو نصیب خودروساز نمی‌شود و بابت مواردی مانند شماره‌گذاری خودرو، مالیات، بیمه و سود بانکی هزینه می‌شود.

نعمتی نیز در واکنش به این صحبت نجفی منش گفت: خودروساز 8 هزار میلیارد تومان از دارایی خود را در جایی قرار داده و به دنبال وام بانکی رفته است، چرا مردم باید سود این وام را پرداخت کنند؟

نجفی‌منش نیز پاسخ داد:‌ من اطلاعی از این موضوع ندارم.

نعمتی ادامه داد: صنعت خودروی کشور گرفتار یک باند مخوف مدیریتی مالیخولیایی است که این مشکل باید برطرف شود.

وی افزود: کجای دنیا سراغ دارید که مدیر عامل یک مجموعه تخصصی بنام خودروساز، مشاور دیپلم و زیر دیپلم داشته باشد؟

وی تصریح کرد: کجای دنیا چنین اتفاقی می‌افتد که یک نفر از شرکت هما به عنوان مدیر بازرگانی یک شرکت خودروساز مشغول به کار شود.

وی در پایان از قرائت گزارش تحقیق و تفحص صنعت خودرو طی هفته آینده در صحن علنی مجلس خبر داد.
منبع: فارس