۱۸ تير ۱۳۹۳ - ۱۱:۴۸

مقایسه شهریه پیش‌دبستانی با دانشگاه

افزایش شهریه دوره پیش‌دبستانی برای سال جدید باعث شده که تعدادی از خانواده‌ها از فرستادن فرزندا‌شان به این دوره منصرف شوند.
کد خبر : ۱۸۶۶۰۶
صراط: افزایش شهریه دوره پیش‌دبستانی برای سال جدید باعث شده که تعدادی از خانواده‌ها از فرستادن فرزندا‌شان به این دوره منصرف شوند.

هرچند شهریه مراکز پیش‌دبستانی 80درصد شهریه دبستان‌های غیردولتی تعیین شده اما این مراکز به بهانه کلاس زبان، ناهار، ‌لباس فرم و کامپیوتر مبالغ دریافتی را افزایش می‌دهند و شهریه‌های نجومی رقم می‌خورد؛ گاهی حتی بیشتر از 10میلیون تومان...

خلاصه ماجرا

از سال 1355ثبت نام کودکان پنج‌ساله در کودکستان‌ها و زیرنظر آموزش و پروش انجام می‌شد. اسفند 82آموزش و پرورش، پیش‌دبستانی را 2 دوره 2ساله برای کودکان 4 تا 6ساله تعیین کرد اما سال 86 در آستانه بازگشایی مدارس و با ابلاغ دستورالعمل اجرایی مراکز پیش دبستانی واگذاری این مراکز به بخش غیردولتی آغاز شد. البته قانون همچنان آموزش و پرورش را مسئول تعیین صلاحیت محیط و محتوای آموزش به پیش‌دبستانی‌ها می‌دانست. به این ترتیب بخش خصوصی برای ورود به این حوزه انگیزه بیشتری پیدا کرد. مراکز جدید با سرعت ایجاد شدند بدون اینکه الزاما از مربی‌های حرفه‌ای و روش‌های تدریس استاندارد استفاده شود. حتی در پیش‌دبستانی‌های ضمیمه دولتی نیز شهریه‌های بالایی مطالبه می‌شود. حالا اداره یک پیش دبستانی حتما شغلی پر سود به‌حساب می‌آید.

اکنون 22سازمان یا دستگاه ازجمله آموزش و پرورش، ‌بهزیستی، شهرداری‌ها، مساجد، کانون‌های قرآن‌ و... خود را متولی بخشی از پیش از دبستان می‌دانند و هر کدام روی یک بخش تأکید می‌کنند و البته که محتوای آموزشی استانداردی هم در این دوره وجود ندارد. آموزش و پرورش هرگز پیش‌دبستانی را الزامی نکرده چون در این صورت باید تحصیل در آن رایگان باشد. البته خانواده‌ها نگران هستند اگر کودکشان دوره پیش‌دبستانی را پشت سر نگذارد از کودکانی که این دوره را طی کرده‌اند جابمانند. یک شهروند ساکن منطقه 2تهران به همشهری می‌گوید: شهریه پیش‌دبستانی با ناهار، لباس فرم و بدون سرویس را 6 میلیون تومان اعلام کرده‌اند البته با آموزش زبان و کامپیوتر. فرزند اولم را به یک پیش‌دبستانی دولتی فرستادم ولی حالا با این شهریه بالا نمی‌توانم دومین فرزندم را به پیش دبستانی بفرستم.

از طرفی نگرانم که از دوستانش عقب بیفتد. پدر یک کودک نیز با گله از واگذاری دوره پیش دبستانی به مدارس غیردولتی می‌گوید: ما در منطقه 5زندگی می‌کنیم. برای پیش‌دبستانی 2میلیون و 700هزار تومان شهریه خواستند. شهریه پیش دبستانی در مناطق شمالی پایتخت با کلاس‌های جانبی و اردوها گاهی 10میلیون تومان راهم رد می‌کند. در حالی که یک پیش‌دبستانی در منطقه یک شهریه یک سال را 12میلیون تومان اعلام کرد که در این منطقه ثبت نام زیر 4میلیون انجام نمی‌شود. کمترین شهریه اعلامی در نقاط جنوبی شهر هم یک‌میلیون تومان است. روسای دانشگاه‌های غیردولتی وقتی می‌خواهند افزایش شهریه‌شان را توجیه کنند شهریه دانشگاه را با شهریه مدارس غیردولتی و همین پیش‌دبستانی‌ها مقایسه می‌کنند.

تأثیر پیش دبستانی بر یادگیری

مدیر گروه رشد و پرورش کودکان پیش از دبستان دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی درباره تأثیر پیش دبستانی بر یادگیری کودکان می‌گوید: هیچ تردیدی وجود ندارد که پیش‌دبستانی مهم‌ترین دوره یادگیری است. البته در کشور ما هنوز خیلی‌ها به ضرورت این دوره پی نبرده‌اند. اگر قرار است تحولی در آموزش و پرورش ایجاد شود باید از پیش دبستانی شروع شود. بنا‌براین پیش‌دبستانی دوران حساسی در رشد شناختی، عاطفی، روانی و حرکتی کودکان است و در این دوران، شخصیت، خودباوری و مسئولیت‌پذیری نسل آینده، شکل می‌گیرد. براساس نتایج پژوهش‌های انجام شده در دنیا کودکانی که آموزش‌های پیش‌دبستانی را می‌گذرانند نسبت به کودکانی که این آموزش‌ها را ندیده‌اند، مستقل‌تر و منظم‌ترند و از ثبات عاطفی بیشتر و اضطراب کمتری برخوردارند، روحیه مشارکت و فعالیت‌های گروهی، اجتماعی در آنان تقویت شده و دارای ارتباطات قوی‌تر هستند.

دکتر منصوره کریم‌زاده با ابراز تعجب از شهریه‌های چند میلیونی پیش دبستانی‌ها معتقد است که بسیاری از تبلیغات این مهد‌ها کاذب و برای دریافت شهریه بالاتر است. بسیاری از مراکز پیش دبستانی از روش‌هایی که تبلیغ می‌کنند هرگز استفاده نمی‌کنند. طیف دوم هم حداقل‌ها را مدنظر دارند. این هم به‌علت نبود نظارت کافی در این‌باره است. او این پرسش که در پیش‌دبستانی چه محتوایی به کودکان آموزش داده می‌شود را چنین پاسخ می‌دهد: یکی از مشکلات این است که محتوای آموزشی در این دوره استاندارد نیست، در هر مدرسه روش خودشان را دارد، برخی زبان انگلیسی، اسپانیایی، فرانسه و کامپیوتر آموزش می‌دهند. حتی دیده شده رقص و باله هم آموزش می‌دهند ‌. اگر کودک خواندن و نوشتن و ‌ریاضیات بداند دیگر انگیزه‌ای برای یادگیری در پایه اول دبستان ندارد. آموزش خواندن و نوشتن و ریاضیات در دوره پیش‌دبستانی صحیح نیست.

کتایون خوشابی، فوق تخصص روانپزشکی کودکان نیز معتقد است که لازم نیست بچه‌ها خواندن و نوشتن را پیش از مدرسه یاد بگیرند چون باعث غرور و ایجاد اعتماد به نفس کاذب در آنها و حتی والدین می‌شود و انگیزه لازم را برای یادگیری در مدرسه از بین می‌برد. عده‌ای در این بازار با تبلیغات به فکر سودجویی هستند- کم نیستند پدر و مادر‌هایی که می‌خواهند فرزندان‌شان مثل نابغه‌ها باشند و برای این کار حاضرند هر سختی را تحمل کنند و هر هزینه‌ای را بپردازند. اما واقعیت این است که یک کودک باید قبل از مدرسه بازی، تعامل و رفتارهای اجتماعی را یاد بگیرد، فصل درس خواندن همان مدرسه است.
منبع: همشهری