۱۹ تير ۱۳۹۳ - ۱۱:۰۱

گزینه‌های ریاست جدید مجلس خبرگان

مسئله جانشینی ایشان در اجلاسیه 12 شهریور در مجلس مطرح می شود من فعلا در این باره چیزی در نظر ندارم اما از گذشته ها احتمال می دهم که در این جریان آیت الله شاهرودی و یا آیت الله جنتی نامزد شوند تا با کسب آرا از مجلس به عنوان رئیس انتخاب شوند.
کد خبر : ۱۸۶۷۷۲
صراط: نماینده مردم آذربایجان غربی در مجلس خبرگان رهبری از طرح موضوع انتخاب رئیس این مجلس در اجلاسیه ۱۲ شهریورماه در تهران خبر داد.

آیت الله سیدعلی اکبر قریشی در گفت و گوی تفضیلی به بیان دیدگاه های خویش در زمینه های مختلف از جمله تحولات سیاسی عراق، عملکرد صدا و سیمای مرکز آذربایجان غربی، اصول بانکداری اسلامی و آینده ریاست مجلس خبرگان رهبری پرداخت که مشروح آن در پی می آید.

 ارزیابی شما از آینده سیاسی عراق با توجه به نا امنی های اخیر گروهک های تروریستی، بعثی و تکفیری داعش چیست؟

آیت الله سیدعلی اکبر قریشی: سال ها است که آمریکا و اسرائیل و حکومت های عربی که نوکر حلقه به گوش ایالات متحده هستند قصد ساقط کردن حکومت بشار اسد در سوریه را داشته و حتی خواستار قطع ارتباط ایران با حزب الله لبنان بودند چون این کار به نفع رژیم صهیونیستی و به ضرر حزب الله بود.

مقاومت مردم سوریه و حزب الله لبنان و به ویژه تلاش پایگاه جمهوری اسلامی ایران مسئله را به وضع دیگری تبدیل کرد و آمریکا و هم پیمانانش موفق به شیطنت در سوریه نشدند و این خود سبب شد که مردم این کشور با قاطعیت تمام به بشار اسد رای دهند.

انتخاب بشار اسد به عنوان ریاست جمهوری سوریه، آمریکا و رژیم صهیونیستی را بسیار نگران کرد و در نتیجه آنان سعی کردند که مسئله داعش و سلفی های تکفیری را به عراق بکشند چون در قسمت سنی نشین عده ای با حکومت عراق مخالف هستند و امکان همکاری با داعش برای آنها وجود داشت، برای همین وارد عراق شدند.

آنان با ورود به عراق در شهرهای سنی نشین همانند موصل و تکریت استقرار یافتتند چون می دانستند که در شهرهای شیعه نشین به هیچ وجه از آنان استقبال نمی شود.

 در حال حاضر نقشه آمریکا در کشور عراق چیست؟

آیت الله سیدعلی اکبر قریشی:در حال حاضر نظر آمریکا این است که عراق را به سه قسمت شیعه نشین، سنی نشین و کرد نشین تقسیم کرده تا در این صورت به اهداف شوم و پلید خود برسند.

نقش علمای عراق در خنثی کردن نقشه های ایالات متحده چیست؟

آیت الله سیدعلی اکبر قریشی: مسئله قیام مردم و به ویژه دخالت فقها و مراجع تقلید مثل آیت الله سیستانی در تجهیز مردم، مسئله را تغییر داده تا جایی که تاکنون گروهک های تکفیری کاری را از پیش نبرده اند البته درست است که موصل را تصرف کرده اند اما نظر حکومت عراق در این است که در وهله نخست تکریت و امثال آن را پاکسازی کنند و سپس موصل را آزاد کنند.

مقام معظم رهبری در بیانات خویش فرمودند، حکومت این کشور قادر است که خود از عهده این پیشامد برآمده و گروهک تکفیری موسوم به داعش را از عراق خارج کند.

 نقش حکومت های عربی در حمایت از داعش چیست؟

آیت الله سیدعلی اکبر قریشی: یک مسئله ای که باید به آن دقت کرد این است که قدرت داعش در اثر پشتیبانی عربستان سعودی و قطر و برخی دول عربی است و اگر حمایت و پشتیبانی آنها از این گروهک نشود این فرقه گمراه به زودی متفرق و مضمحل می شوند چون پایگاه تکیه کننده ندارد، پس اگر عربستان و قطر و سایر دول غربی دست از حمایت از تروریست ها بردارند، داعش تمام می شود.

پس به نظر شما داعش از میان رفتنی است؟

آیت الله سیدعلی اکبر قریشی: به نظر می رسد به حول و قوه الهی داعش و سلفی ها در این جریان از بین رفتنی هستند چون از یک سو مرزهای سوریه و عربستان به کلی بسته شده و نمی توانند به این کشورها برگردند و از سوی دیگر اگر بخواهند به ترکیه بازگردند این کشور مانع ورود آنها می شود بنابراین آنها در درون عراق گرفتار شده و در طول زمان از بین می روند، به هر حال از خداوند متعال می خواهیم که به مردم عراق کمک کند تا از این فتنه ها سربلند بیرون آیند.

 نظر شما در رابطه با شیوه بانکداری اسلامی در کشور چیست و آیا سیاست بانکداری بدون ربا در جامعه اعمال می شود؟

آیت الله سیدعلی اکبر قریشی: امام خمینی(ره) در اوایل انقلاب اسلامی به مرحوم آیت الله بهشتی فرمودند، ربا را از بانک ها بردارید و ایشان عرض کرد، آقا اگر این کار را بکنیم چرخ های مملکت از جریان افتاده و کارها تعطیل می شود، پس اجازه بدهید ما بتدریج قوانین بانکداری غیر ربوی را به این بانک ها وارد کنیم.

انجام معاملات شرعی بانک ها مسئله ربا را حل می کند

امام خمینی(ره) قبول کردند و به همین خاطر مرحوم بهشتی 40 نفر از بانکداران و علمای اسلامی که وارد به احکام ربوی بودند را جمع کرد و مدت ها نشستند تا مسئله معاملات شرعی را بانک ها وارد کنند در حالی که اگر هم اکنون بانک ها به آن شکل گذشته عمل می کردند به طور حتم مسئله ربا از میان می رفت.

مشکل بانک های اسلامی جامعه چیست؟

آیت الله سیدعلی اکبر قریشی: قانونی که آن زمان در بانک ها وضع شد در زمان حال وجود دارد اما مشکل کار این است که بانک ها به آن عمل نمی کنند و اگر عمل کرده و به صورت معامله شرعی در بیاورند مشکل به طور کلی حل می شود بنابراین تاکید می شود که قانون کاملا صحیح است اما مسئله در این است که بانک ها عملی به آن ندارند.

قوانین وضع شده در بانکداری اسلامی کاملا قانونی و صحیح است

مشتری که سپرده ای در بانک می گذارد، بانک سود آن را تعیین می کند اما اصل سرمایه ثابت است اما از یک سو علی الحساب هم دارند و در آخر سود همه را حساب می کنند و خلاصه اینکه بانک داری اسلامی، کاری شدنی است و طوری نیست که نشود عمل کرد بنابراین امیدواریم بزرگان در این بازه تلاش کنند که به بانکداری بدون ربا برسیم.

قانونی که در گذشته وضع کرده اند کاملا صحیح و اسلامی است و باید موادی به آن اضافه کنند تا در مسئله سپرده گذاری و وام دادن، خود به خود آن قانون عمل شود تا مردم از این مشکل رهایی یابند.

با توجه به وضعیت جسمانی آیت الله مهدوی کنی رئیس مجلس خبرگان رهبری، به نظر شما با این شرایط چه کسی برای ریاست مجلس می تواند شایسته تر باشد؟

آیت الله سیدعلی اکبر قریشی: خداوند متعال به آیت الله مهدوی کنی شفا بدهد، مسئله جانشینی ایشان در اجلاسیه 12 شهریور در مجلس مطرح می شود من فعلا در این باره چیزی در نظر ندارم اما از گذشته ها احتمال می دهم که در این جریان آیت الله شاهرودی و یا آیت الله جنتی نامزد شوند تا با کسب آرا از مجلس به عنوان رئیس انتخاب شوند.

آیت الله مصباح یزدی و آیت الله خزعلی نیز برای این مسئولیت لایق و شایسته هستند اما آن دو بزرگوار به اندازه ای از لحاظ جسمانی ضعیف و کم طاقت هستند که حتی با عصا نیز به زحمت راه می روند پس از این روی به نظر می رسد که نامزد ریاست مجلس نشوند.

با توجه به اینکه یکی از وظایف نمایندگان مجلس خبرگان رهبری نظارت بر عملکرد صدا و سیما است، شما عملکرد صدا و سیمای مرکز آذربایجان غربی را چگونه ارزیابی می کنید؟

آیت الله سیدعلی اکبر قریشی: در راس صدا و سیمای آذربایجان غربی مدیر باکفایتی قرار دارد که من از هر لحاظ او را اصلح و لایق می دانم چون وی هر کاری که از دستش ساخته است در این حوزه انجام می دهد و در این رابطه جنبه های مذهبی را در تولید برنامه ها در نظر می گیرد.

عملکرد صدا و سیمای آذربایجان غربی مطلوب است

صدا و سیمای آذربایجان غربی در طول این سالیان پیشرفت داشته و امیدواریم بر اثر تلاش مسئولان امر بیش از این ترقی کند و به شکل ایده آل درآید و ذکر این نکته حائز اهمیت است که انتقادهایی که بر صدا و سیمای استان و سایر شهرستان ها می شود چندان وارد نیست چون منتقدان نمی دانند که ساخت برنامه های 24 ساعته با در نظر گرفتن ملاحظات شرعی کار آسانی نیست.

کسانی که از دور نظاره گر برنامه های سیما هستند گمان می کنند ساخت برنامه آسان است اما وقتی وارد این حوزه شدند متوجه برخی مشکلات می شوند بنابراین من در حد و اندازه خودم از عملکرد صدا و سیمای استان راضی هستم و از خداوند متعال توفیق موفقیت این رسانه ملی را از خداوند متعال مسئلت دارم.
منبع: تسنیم