۲۱ تير ۱۳۹۳ - ۱۰:۲۷

سلامت فدای درآمد می‌شود؟

در تهیه کباب کوبیده اکثرا از گوشت‌های یخ زده استفاده می‌شود چرا که قیمت گوش‌های یخ زده نسبت به گوشت تازه پایین‌تر است و باید پرسید چرا کسب درآمد برای فروشندگان موادغذایی از سلامت مردم مهم‌تراست و توجه به سلامت در اولویت‌های بعدی است.
کد خبر : ۱۸۷۰۱۱
صراط: فرهنگ قوی و غذای سنتی کشور عزیز ما ایران ناشی از گستردگی خاک و تنوع نژادی و زبانی ملت ماست. اگر تنوع محیط زیست و همه جانبۀ آب و هوایی هم به آن اضافه کنیم، انتظار خواهیم داشت که ایرانی سبدی متنوع‌تر و سفره‌ای رنگین تر داشته باشد.

بدیهی است که مردم حاشیه کویر به گونه‌ای دیگر مواد غذائی مختلف را با هم ترکیب می‌کنند تا نیازهای فیزیولوژیک بدن خود را فراهم سازند و مردم حاشیه دریای خزر که از نعمت وفور باران برخوردارند به گونه ای کاملاً متفاوت.

آنچه موجب تعجب و نگرانی را فراهم می‌سازد، یکسان بودن سفره‌های رسمی و رستوران‌ها و سِلف سرویس‌های این کشور پهناور است که همه از یک منوی مشابه و کاملاً تکراری برخوردار است و البته نامناسب با فرهنگ ایرانی، چرا که غذاهای سنتی جای خود را به غذاهای غربی داده اند و در رستوران‌ها دیگر رنگ و بویی از غذاهای سنتی به چشم نمی‌خورد.

معروف‌ترین این غذاها عبارت اند از چلوکباب کوبیده (برنج آب کشیده با کباب گوشت قرمز چرخ کرده)، چلو کباب کنجه، چلو جوجه کباب. این نوع غذا در همۀ رستوران‌های کشور و در همۀ مجالس رسمی، عروسی و عزای مردم جای خود را باز کرده است، در حالی که جز غذای محلی و سنتی ایرانیان نیست و فقط دربار بعضی از پادشاهان تُرک حاکم بر ایران از آن استفاده می‌کردند.

گوشت قرمز به اعتراف اکثر محققان تغذیه برای سلامتی مضر است و این ضرر وقتی بیشتر می‌شود که آن را به صورت چرخ کرده مورد استفاده قرار دهیم، البته گوشت قرمز گوسفندی ضرر کمتری دارد.

البته از دیدگاه طب سنتی گوشت‌های یخ زده و منجمد گاو و گوساله که اصطلاحاً به آن گوشت‌های قدید گفته می‌شود، بیشتر ضرر را به سلامتی انسان وارد می‌کند و اکثراً در رستوران‌ها و کبابی‌ها از این نوع گوشت برای تهیه کباب استفاده می‌شود که مصرف آن نه تنها مفید نیست، بلکه ضرر نیز می‌رساند چرا که در تهیه کباب کوبیده از مواد مرغوب استفاده نمی‌شود و اکثراً از گوشت‌های یخ زده تهیه می‌شود که ارزش غذایی آن پایین است، چرا که قیمت گوش‌های یخ زده نسبت به گوشت تازه پایین تر است و باید پرسید که چرا کسب درآمد برای فروشندگان مواد غذایی از سلامت مردم مهم‌تر است و توجه به سلامت در اولویت‌های بعدی است.

 چه کسی یا کسانی باید خطرات بی شمار مصرف کباب کوبیده را به اطلاع مردم برساند؟ انجمن تغذیه ایران؟ یا انستیتو تحقیقات تغذیه ایران؟ که هر دوی این نهادهای مؤثر در فرهنگ غذای رسمی ایران، متأسفانه از مصرف کنندگان پَر و پا قرص این غذای به شدت خطرناک و در عین حال گران هستند.

وقتی در سفرۀ غنی ایرانی آبگوشت وجود داشت که اولاً کمی گوشت همراه با استخوان و حبوبات و سیب زمینی در دیزی قرار می گرفت و ثانیاً با شعلۀ ملایمی در آب می‌پخت و بعد با سبزی و نان برشته استفاده می‌شد، بنابراین چرا باید ناگهان آبگوشت از سفرۀ مردم جمع شود و کباب کوبیده و غذاهای آماده جای آن را بگیرد؟!!!
منبع: تسنیم