۲۳ تير ۱۳۹۳ - ۰۹:۰۸
سود واردات اقلام خوراکی آلوده به جیب چه کسی می‌رود؟

چرا مردم هنوز نگران گوشت آلوده‌اند؟

معلوم نیست مردم تا چه زمانی باید نگران این باشند که در این فشار اقتصادی، محصولاتی و اقلام خوراکی که با زحمت تهیه می کنند آلوده است یا خیر؟
کد خبر : ۱۸۷۱۷۸
گروه اقتصادی صراط - آلودگی مواد خوراکی؛ آری  یا خیر؟ این سوالی است که مدت هاست برای افکار عمومی مطرح است و هر روز اخباری از آلودگی برنج و مرغ و گوشت ماهی سوهان روح مردم می شود. خبرهایی که  البته هر چند تکذیب می شوند اما در رفع بی اعتمادی مردم کمترین تاثیر را دارند.

به گزارش گروه اقتصادی صراط، خرداد ماه سال 91 همزمان با صادرات سالانه بیش از 350 هزار راس دام به کشورهای شیخ نشین حاشیه خلیج فارس، واردات دام‌های پیر و مشکوک به بیماری از افغانستان، هند و پاکستان بر سر زبان‌ها افتاد.

بعد از آن اما ماجرا گوشت ها ی آلوده اما دوباره مطرح شد و حتی معاون اول رئیس جمهور نیز به آن اشاره کرد.

در آن روزها با بروز و ظهور نشانه های بیماری خطرناک مشترک بین انسان و دام بنام تب خونریزی دهنده کریمه کنگو در برخی از شهرهای کشور، زنگ خطری برای مسئولان به صدا درآمد به‌طوری‌که برخی از نمایندگان منتخب مردم در مجلس نهم درصحن علنی مجلس و در جریان بررسی مشکلات بخش کشاورزی با انتقاد از عملکرد مسئولان دولتی نسبت به واردات بی رویه گوشت به کشور صراحتا اعلام کردند که واردات گوشت از برخی کشورها مثل پاکستان به صورت کاملا غیر بهداشتی در کشور اتفاق می افتد و تحقیقات مرکز پژوهشها نشان می دهد یک عده خاص در واردات گوشت دست دارند.

هر چند که خبر واردات گوشت های آلوده  در آن روزها تکذیب شد اما هنوز شوک خبری آلودگی گوشت‌های وارداتی فراموش نشده بود که در اواخر خرداد ماه سال گذشته خبری  مبنی بر واردات گوشت گاو از منطقه قطب جنوب در رسانه ها پیچید که مورد تایید دامپزشکی کشور نبود.

بعد از آن هم ماجرای گوشت های آلوده به رادیواکتیو اوکراینی مطرح شد که هیچ خریداری جز ایران نداشته اند! در آن روزها گفته شد،  حتی کشور روسیه به‌ عنوان همسایه اوکراین نیز در واردات از این کشور وسواس زیاد به خرج داده و مواد غذایی خود را از سایر کشورها تامین می‌کند.  اما در واپسین روزهای دولت دهم، مسوولان بازرگانی برای کنترل قیمت‌های مواد پروتئینی تصمیم می‌گیرند واردات گوشت از این کشور را آزاد کنند تا این بار شائبه رادیواکتیوه بودن گوشت ها بر سر زبان ها بیافتد.

البته همانطور که ذکر شد،  این اولین باری نبوده و نیست  که ماجرای آلودگی  اقلام خوراکی در کشور مطرح می شود و پیش از آن ماجرای آلودگی آب تهران به نیترات، واردات برنج های آلوده و ممنوعیت مصرف برخی برندهای برنج خارجی از سوی مجلس، ماجرای آلودگی سبزیجات تهران، ماجرای ماهی های آلوده به نیترات  و مرغ های سرب دار نیز مطرح شده بودند که هر کدام در زمان خود به نوعی تکذیب و به دست فراموشی سپرده شدند.

حالا اما در دولت جدید نیز در حالی که انتظار می رفت بساط واردات محصولات آلوده بر طبق وعده های دولتی ها برچیده شود باز هم زمزمه های آلودگی گوشت های برزیلی و تاریخ  مصرف گذشته بودن آنها مطرح شده است.

این در حالی است که پرونده برنج های آلوده وارداتی هنوز در مجلس باز است.

ماجرا  اما  از این قرار است که مدتی است  فروش گوشت یخ‌زده و ذخیره‌سازی‌شده برزیلی در بسته‌بندی و با برند ایرانی در سطح شهر دیده شده است. اقدامی که  ملکی رییس اتحادیه فروشندگان گوشت گوسفندی به آن واکنش نشان داده و با غیراقتصادی خواندن این اقدام گفته: شاید دلیلش پایان تاریخ مصرف باشد.

 وی با اشاره به اینکه هر کیلو گوشت برزیلی یخ‌زده در سطح شهر 18هزار تا 19هزارتومان قیمت دارد، تاکید کرده: احتمال می‌رود تغییر بسته‌بندی گوشت برزیلی به بسته‌بندی ایرانی به دلیل پایان‌یافتن تاریخ مصرف آن است تا در بسته‌بندی جدید تاریخ مصرف جدیدی لحاظ شود.

این سبک از واردات محصولات بی کیفیت خوراکی از کشورهایی که چندان در زمینه اقلام خوراکی، خوشنام نیستند سودهای کلانی را از آن وارد کننده اصلی می کند. خبرگزاری نسیم نیز چندی پیش اسنادی از چند برابر شدن قیمت اقلام خوراکی وارداتی به محض ورود به کشور خبر داده بود، این خبرگزاری در خبری آورده بود: "انجمن واردکنندگان برنج در جلسه اتاق بازرگانی اعلام کردند که واردات برنج هندی برای آنها حدود 1350 دلار در هر تن تمام می شود در حالی که بر اساس اعلام فائو نرخ جهانی برنج هندی حدود 378 دلار در هر تن است."

به این ترتیب به نظر می رسد بساط محصولات و اقلام خوراکی وارداتی آلوده و همچنین با سود کلان هنوز در دولت یازدهم برچیده نشده و معلوم نیست مردم تا چه زمانی باید نگران این باشند که در این فشار اقتصادی، محصولاتی و اقلام خوراکی که با زحمت  تهیه می کنند آلوده است یا خیر؟
برچسب ها: روحانی آلوده دولت
نظرات بینندگان
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۰۹ - ۲۳ تير ۱۳۹۳
۱
۲
صراط حواست به خوت باشه
مثل اینکه دوست داری تو خیابون با . . . .