۱۴ فروردين ۱۳۹۰ - ۱۱:۴۸
نقدی بر بازنمایی «نماز» در سریال پایتخت

فقط حواس پرت ها نماز می خوانند!

پدر قصه پایتخت تنها کسی بود که نگران قضا شدن نمازش بود و دیگران همواره از اینکه او باید نمازش را در بدترین وضعیت می خواند کلافه بودند. «بابا پنجعلی» پیرمردی مبتلا به آلزایمر بود که دو نگرانی بیشتر نداشت: اول اینکه ناهار نخورده است و دوم اینکه نماز نخوانده است!
کد خبر : ۱۸۷۹۶
"صراط" - وحید یامین پور استاد دانشگاه و مجری سابق صدا و سیما در مطلبی در وبلاگش ضمن انتقاد به سریالهای نوروزی صدا و سیما پیرامون سریال پایتخت که از شبکه اول پخش می شد نوشت:  «پایتخت»، برخلاف بسیاری دیگر از سریال های خانوادگی مولفه های برتری در معرفی زیبایی های خانواده ی ایرانی دارد و در مقابل درام های اعصاب خورد کن ایرانی که پر است از غرولندهای خاله زنکی، گرم و دوست داشتنی است. به این فکر کن که لابلای مجموعه های پر از توهین و لودگی که به نام طنز به خورد ملت داده می شود، صحنه ای را می بینی که پسری با عشق پاهای پدر پیر و پر از دردسرش را می شورد یا از اینکه دخترها و همسرش خواب راحتی دارند پر از نشاط و آرامش می شود... این همان حسی است که هنر متعهد است تا به مخاطبانش منتقل کند.  
 از اینکه می توانم در تلویزیون ایران سریالی ایرانی را با خانواده بنشینم و تماشا کنم و کلی هم بخندم، باید خیلی خوشحال باشم!
به گزارش صراط نیوز یامین پور در ادامه یادداشتش نوشت:
تصویر سازی نامناسب از متدینین یکی از نکاتی است که اتفاقا مورد تذکر جدی منشور برنامه سازی در صدا و سیما بوده است. با این وجود توهین به چادر و یا مردان دارای محاسن بارها و بارها در سریال ها و تله فیلم های ایرانی رخ داده است. چادری ها یا ریشوها در قاب رسانه ملی یا به شغل های پایین دستی و حاشیه ای مشغولند، یا آرایش آدم های دسته چندم و عقب افتاده از زمانه است یا مخصوص دوران بیچارگی و فلاکت است و یا سالخوردگان و از پا افتادگان.
از طرفی علیرغم دغدغه های مستمر در خصوص تبلیغ نماز و مناسک دینی در رسانه ملی، همچنان شخصیت های موثر و دست اول قصه های تلویزیونی زندگی ای بدون صبغه دینی دارند و به ندرت اثری از تقید آنها به شرعیات، بویژه نماز دیده می شود. از آن فاجعه بارتر اینکه تلویزیون هرگاه خواسته سراغ نمایش نمایشی نماز برود دست به دامن مادربزرگ های زمین گیر رفته است که فارغ از همه دنیا روی سجاده های پر از گل یاس شان می نشینند و برای فرزندان ناخلفشان دعا می کنند!

این بار و در سریال «پایتخت» نوبت تمسخر نمازخوان ها بود. اینبار هم که سیروس مقدم می خواست حرفی از نماز در سریالش باشد آنرا به پیرمردی حواس پرت، عقب افتاده و بدریخت نسبت داد. پدر قصه پایتخت تنها کسی بود که نگران قضا شدن نمازش بود و دیگران همواره از اینکه او باید نمازش را در بدترین وضعیت می خواند کلافه بودند. «بابا پنجعلی» پیرمردی مبتلا به آلزایمر بود که دو نگرانی بیشتر نداشت: اول اینکه ناهار نخورده است و دوم اینکه نماز نخوانده است! نمازخواندن این شخصیت پرت از مرحله همیشه مایه دردسر بود و بطور آشکاری خلاف جریان جاری قصه به نمایش در میآمد.

 در این سریال هم در ادامه مجموعه های تلویزیونی و تله فیلم های محصول سیما فیلم، نماز خصلتی مربوط به گذشتگان است و حداکثر ممکن است دعای پس از آن در مواردی برای فرزندان یا نوه های جوان تر این از دنیا عقب افتاده ها، به درد بخورد.

نظرات بینندگان
سید
|
Netherlands
|
۱۳:۳۴ - ۱۴ فروردين ۱۳۹۰
۱۶
۴
سلام آقا وحید
اینها یا نمی فهند دارند چه می کنند یا می فهند و خود را زدند به نفهمی که امیدوارم اولی درست باشد
علی از تنکابن
|
Netherlands
دکتر وحیدجان، درد دل زیاد است! باید بسازیم و بسوزیم.
yaali
|
Australia
|
۱۴:۴۲ - ۱۴ فروردين ۱۳۹۰
۱۲
۶
كاش كسي بود كه حرف تو و ما را ميفهميد قلبم آتيش ميگيره وقتي ميبينم بودجه مملكت دست يه مشت...
يا علي
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۳۰ - ۱۴ فروردين ۱۳۹۰
۹
۶
حیف حکم رهبری به ضرغامی....>
احسان یوسفی (جوانه سبز)
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۳۲ - ۱۴ فروردين ۱۳۹۰
۱۲
۱۴
یامین پور؟!؟!؟!؟!
.
.
ایشون باز وبلاگشو به روز کرد تا فیش حقوقی چدیدشم به روز باشه...عجب دنیای شده اقای یامین پور بعد از مناظره های یک طرفه ای که بعد از انتخابات به نفع جریان سیاه حاکم گذاشتید و پست مدیر کلی صدا و سیمای اسصفهان رو بهتون پیشنهاد کردند چسپید بهتون یا نه؟
.
.
بعدش دوست عزیز خدا خدای بالا سری هم به این قدر که تو میگی نماز نماز نماز تاکید نداره..خدا میگه اول ادم باش اول انسان باش بعد مومن باش بعد نماز بخون نه این که میگه نماز بخون دزدی کن نماز بخون تهمت بزن نماز بخون غیبت بکن نماز بخون تجاوز کن..به خدا اون رنگی که شما از خدا نقاشی میکنید در ان خدایی نیست..خدا متعلق به رنگ نیست حتی منی که نه نقاشم و نه نقاشی بلدم خدا دارم.
زنده باد انقلاب سبز
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
اين آقاي جوانه سبزلجني روايات جعليش رونكنه ازتوبيانيه هاي ميرحسين موسوي درآورده يكي نيست بگه كوچولواونهايي كه باوحيديامين پورچپ افتادن مثل شماوارباباتون ظرفيت شنيدن حرف حق رونداشتن اگه نه به جاي برنامه ي روشنگرديروزامروزفرداصندلي داغ نميذاشتن
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۴۱ - ۱۴ فروردين ۱۳۹۰
۱۲
۱۶
خدایا دو گروه ابله افتادن به جون هم ، ابلهی چون صدا و سیما و ابله تری چون یامین پور که رانده شده ار صدا و سیماست،خدایا شکرت
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
اين ناشناس محترم احتمالامعني ابله رونميدونه اگه نه صفت خودش روبه وحيدعزيزنسبت نمي داد
نرگس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۱۰ - ۱۴ فروردين ۱۳۹۰
۹
۴
به قول خودشون میخوان مردم کمتر ماهواره ببینن فیلمای آشغالی میسازن آخه عزیز من همه که اهل ماهواره نیستن
سبحان
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۳۶ - ۱۴ فروردين ۱۳۹۰
۷
۴
حرف حق زده بنده ی خدا.....
ک نجفی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۰۹ - ۱۵ فروردين ۱۳۹۰
۷
۴
کم لطفی نکنید! انصافآ سریال قشنگی بود و موضوع جدید و جالبی هم داشت. خصوصآ قسمت آخر که همگی به پابوس امام رضا(ع) مشرف شدند. هرچند که هر کاری، هم نقطه قوت دارد و هم نقطه ضعف.
مجيد ارباستاني
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۵۲ - ۱۵ فروردين ۱۳۹۰
۳
۱
جناب آقاي يامين پور
با عرض ارادت . وقتي صداقت در جامعه حاكم نباشد ارزشها رنگ مي بازند . وقتي براي اثبات حقانيت مان از پيامبر ، امامان و قرآن به نفع خود بهره مي بريم . وقتي براي بقاي خود راضي به فناي ديگران مي گرديم . وقتي در مواجه با مشكلات بجاي اقدام ديني اقدام متعصبانه انجام مي دهيم . وقتي مشكلات و معايب خود را كوچك و در عوض نواقص ديگران را متورم مي بينيم و هزاران مسائل ديگر .... ايا فكر نمي كنيد تمامي كج سليقگي ها ناخواسته به تمامي بدنه هاي جامعه سرايت كرده و بايستي تاوان داد . مگر ما و مسئولين ما براي نماز چكار كرده ايم كه الان طلبكار هستيم . كجا به نماز اهميت مي دهند تا در سيما بدهند ؟ آيا با اتوبوس مسافرت مي كنيد تا ببنيد در جماعت 40 نفري چند نفر نماز مي خوانند ؟ آيا محل نمازخانه هاي بين راهي را ديده ايد ؟ آيا جانمازها و يا مهرهاي كثيف را كه به سختي انسان رغبت مي كند حتي به آن دست بزند را ديده ايد ؟ ما غير از سخنراني
چه كار عملي براي نماز كرده ايم ؟ مگر در سيماي ما با توجه به حضور خانمهاي هفت قلم آرايش كرده جايي براي نماز مي ماند ؟ مگر نديديد و يا نمي بينيد حضور خانمهاي چادري را كه معمولا" يا خدماتي هستند و يا گدا و طالع بين در سيما . ما در مسلماني فقط ژست را ياد گرفتيم . فقط شعار و ادعا را خوب تلمذ كرديم . نه برادر ما با آن مدينه فاضله اي كه مدنظر حضرتعالي است فاصله ها داريم . يا مهدي عجل علي ظهورك .
ایرانی
|
Iran (Islamic Republic of)
حرف حساب جواب نداره




کاملا با مجید ارباستانی در این مورد


موافقم


صدا و سیما با ید اصلاح گردد
Jafar
|
Germany
|
۱۰:۰۵ - ۱۵ فروردين ۱۳۹۰
۳
۱
پیامبر (ص) : مثل الصلاة مثل عمود الفسطاط، اذا ثبت العمودثبتت الاطناب و الاوتاد و الغشاء، و اذا انکسر العمود لم ینفع وتد و لا طنب و لاغشاء

مثل نماز مانند مثل ستون خیمه است ، هرگاه ستون ثابت باشد طنابها و میخهاو پرده ها ثابت و سودمند خواهند بود و هرگاه ستون بکشند و در هم فرو ریزد، نه میخ نافع است و نه ریسمان سودی دارد و نه پرده ای اثری خواهد داشت .

( من لایحضره الفقیه ، ج 1، شماره 639 )
حمید رضا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۱۱ - ۱۵ فروردين ۱۳۹۰
۲
۴
من واقعا برای شما متاسفم ، شما اصلا سریال رو دیدین که دارید نقدش می کنید !!
چندین و چند بار تو این سریال حرف از نماز زده شد ، و این یعنی اهمیت به نماز ، یک بار در حسینیه به نماز ایستادند ، یعنی اهمیت به تصویر کشیدن حضور نماز در زندگی ، همیشه هم که از خدا و یاری خدا حرف میزدن ، این یعنی توجه به خدا در هنگام سختی ها و راحتی ها .
شما انتظار دارید که در طول این 13 یا 14 قسمتی که پخش شد ، 13 بار نماز خوندن این ها رو نمایش بدن ؟! اون وقت فکر نمی کنید خیلی مسخره می شه ؟! و این خودش تبدیل می شه به یه کار ضد فرهنگی ؟!!
تما م مشکل شما اینه که در قسمت آخر سریال به فرهنگ ایرانی اهمیت داده شد و این از نظر شما چیز بدیه !!!
آقا ما به کی بگیم ««« نمی خواهیم ««« عربی برقصیم ! ما مسلمانیم و به اسلام افتخار می کنیم ولی «« عرب نیستیم «« ، «««« ایرانی هستیم «««« .
در ضمن به یامین پور هم بفرمایید کمی جلوی احساساتش رو بگیره ، برنامه به اون خوبی رو با همین روح لطیفش خراب کرد ، خودش رو خراب نکنه !
جانم فدای رهبر
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۳۰ - ۱۵ فروردين ۱۳۹۰
۶
۰
الحمدلله همه نظرات ربطی به موضوع خبر و نقد نداشت
چه اشکالی داره پیرمردی که همه چیزش یادش رفته نماز یادش نره؟
مگه کم هستن کسانی که نماز بلد نیستن بخونن ولی به خاطر تکلیفشون در حالت نماز ذکر میگن.
بابا پنجعلی نماد یک معنویت فراموش شده و غریب است که با این دنیای ما نیز غریب است، هیچ چیز یادش نیست و لی خدا را هنوز به یاد دارد.
ايران
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۵۷ - ۱۶ فروردين ۱۳۹۰
۱
۰
به هردو گروه ميگم:چيزي كه عوض داره گله نداره
يه فيلم ساخته ميشه فردي رو كه ميخوان تصوير ابتدايي بدي ازش نشون بدن چادر سرش نداره اما بعدش ميشه فرشته و چادر به سر.اكثرا اينطور بوده.خيلي درگير ظاهربيني هستيم ميخوايم واقعيات اينطور كه خودمون ميخوايم بسازيم اما اين بدونيم جامعه آرماني وجود نداره و پيش داوري نداشته باشيم
سيدمازندراني
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۱۲ - ۱۷ فروردين ۱۳۹۰
۰
۱
راستي حسيني هم در جامعه ما همينه مثل اون دوستمان كه گفته نمازخانه هاي بين راهي با مهرهاي آنچناني وتعادا كم وواقعا"كم نماز خون هستند حالا چسبيديم به يك نكته ظريف در سريال كه البته حق هم هست ولي واقعيت جامعه را چطور هزم كنيم ؟!چه كاري براي نماز شده بنده در منزل شما در اداره وهر كي در جايگاه خود مسئوليم اما كبك نباشيم وواقعيت ها را نبينيم بايد ديد وچاره اي البته مسئولين امر بيانديشند والا حق اينكه همه چيز با نماز سنجيده ميشه ولا غير !چه بايد كرد؟انتقاد هست ولي راه حل چي ؟!اي برادر توهمه انديشه اي ....
محمود
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۲:۲۹ - ۱۸ فروردين ۱۳۹۰
۰
۱
فقط حواس پرت ها نماز میخوانند چون حواس جمع ها با ترویج اباحه گری و رقص های نوروزی در صدد جذب آرای عوام هستند
مهدی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۰۶ - ۱۸ فروردين ۱۳۹۰
۰
۱
فکر می کنید مشکل فقط همین نمتز خواندن تو فیلما و سریال هاست به این همه تجمل گرایی و ساختار شکنی رو هم باید دید
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۱۸ - ۲۱ فروردين ۱۳۹۰
۰
۰
اگر منطق ذكر شده را در نظر بگيريم، فقط حواس پرت ها ناهار مي خورند، فقط حواس پرت ها عاشق زيارت بارگاه ملكوتي امام رضا (ع) هستند و . . . . شايد ايشان دوست دارند كه يك پيرمرد روستايي، شيك پوش باشد. اصلاً آيا تا به حال چنين افراد ساده دل و پاك دستي را از نزديك ديده ايد؟
دادن صفت عقب افتاده و بد ريخت را از كجا آورده ايد! از شما كه استاد هستيد و از قضا سياسي هم هستيد بيش از اين انتظار نمي رفت. شايد سيماي شما بنا به درخواست شما فيلمي در مورد عزيمت گروهي از ساكنان نيويورك به تهران بسازد- مشابه ساير فيلم هاي موجود- و در آن شما شاهد آدم هاي پيشرفته ، خوش ريخت و . . . باشيد و كيف كنيد.