۲۸ تير ۱۳۹۳ - ۱۱:۰۲

تداوم سردرگمی متقاضیان مسکن مهر

در حالی طرح جایگزینی امتیاز پیش‌خریداران خوش‌حساب مسکن مهر پرند با بدهکاران توسط شرکت عمران این شهر تصویب شده که وضعیت واحدهای در دست ساخت این طرح با وجود اولویت‌بندی و وعده‌های مکرر همچنان در بلاتکلیفی به سر می‌برند.
کد خبر : ۱۸۸۱۸۲
صراط: چندی پیش شرکت عمران پرند طرح افتتاح پروژه‌های مسکن مهر را در پنج اولویت تیر، شهریور ، مهر، بهمن، اسفندماه سال‌جاری و نیمه اول سال آینده اعلام کرد تا شاید به این وسیله روند کُند این طرح که اعتراض بسیاری از متقاضیان را به دنبال داشته، متوقف کند.

بر این اساس در اولویت اول (ماه جاری) 12 هزار و 421 واحد، در اولویت دوم (شهریور 93) 13 هزار و 899 مسکن مهر، در اولویت سوم (بهمن 93) 12 هزار و 312 واحد، در اولویت چهارم 3 هزار و 875 واحد و در اولویت پنجم (نیمه اول سال 94) نیز 24 هزار و 794 واحد با شرط تامین آورده از سوی متقاضیان و خدمات زیربنایی قابل افتتاح است.

یکی از متقاضیان مسکن مهر پرند در این‌باره گفت: دو سال است که منتظر تحویل واحد مسکن مهرم هستم، با وجودی که تمام آورده را پس از اعلام شرکت عمران پرند واریز کرده‌ام، اما هنوز بلاتکلیفم و نمی‌دانم مسکن مهر را تحویل می‌گیرم یا خیر.

وی با بیان این‌که عدم اطلاع‌رسانی مناسب از سوی شرکت عمران پرند باعث سردرگمی خیلی از متقاضیان شده است، افزود:‌ بسیاری از متقاضیان طرح مهر برای روشن شدن وضعیت واحد مسکونی به شرکت عمران پرند مراجعه می‌کنند، اما هر بار به آنها گفته می‌شود که "بعدا" مراجعه کنند.

وی در بخشی دیگری از سخنانش با اشاره به وعده تکمیل پروژه‌های مسکن مهر بر اساس اولویت‌بندی شرکت عمران، گفت: متاسفانه فقط وعده و وعید می‌شنویم، به طور مرتب از واحد مسکن مهرم در سایت هسا بازدید می‌کنم، اما ساختمان‌ها نیمه کاره به حال خود رها شده‌اند و نه سرنوشت متقاضیان مشخص است نه سرنوشت این همه ساختمان. بدتر این‌که هیچ کس هم در این زمینه پاسخگو نیست.

 باران هاشم‌زهی پاییز سال گذشته که پس از چاغروندی بر صندلی مدیرعاملی شرکت عمران پرند تکیه زد محور فعالیت‌هایش در خصوص طرح مسکن مهر را دو برنامه "اجرایی" و "مالی" اعلام کرد. هاشم‌زهی در این‌باره گفته بود:‌ برای این کار دو برنامه اجرایی و مالی داریم که چنانچه مردم آورده خود را در بخش مالی تکمیل کنند سازندگان نیز در بخش اجرایی پای کار هستند و ما (شرکت عمران پرند) نیز به‌عنوان داور رویکرد عملیاتی در تکمیل و تحویل مطابق زمان‌بندی را داریم.

در این راستا بود که این شرکت اواخر اردیبهشت سال‌جاری و اوایل خرداماه در دو فراخوان از متقاضیان مسکن مهر خواست نسبت به واریز آورده علی‌الحساب خود اقدام کنند. این شرکت در عین حال هشدار داد تبعات عدم واریز آورده از سوی متقاضیان متوجه آنها خواهد بود.

نیمه ماه جاری مدیرعامل شرکت عمران پرند با اشاره به این‌که در دو ماه اخیر متقاضیان مسکن مهر 95 میلیارد تومان به حساب خود واریز کرده‌اند، گفت: می‌خواهیم هم به خوش‌حساب‌ها و هم به بد حساب‌ها پاسخ دهیم.

هاشم‌زهی با یادآوری این‌که پروژه‌های باقیمانده مسکن مهر پرند در پنج اولویت به متقاضیان واگذار می‌شود، افزود: با توجه به این‌که در دو ماه اخیر رویکرد جدید را در شهر پرند عملیاتی کرده‌ایم با اقبال مناسبی از سوی متقاضیان مسکن مهر روبرو بوده‌ایم.

وی ادامه داد: در فراخوان برای تکمیل آورده، متقاضیان بیش از 95 میلیارد تومان به حساب‌های خود بر اساس اعلام شرکت عمران واریز کرده‌اند و این موضوع در تسریع روند ساخت و تکمیل پروژه‌های مسکن مهر داشته است.

مدیرعامل شرکت عمران پرند افزود: «واحد افرادی که همکاری نمی‌کنند در مراحل بعدی که آورده را تکمیل می‌کنند، تحویل می‌شود. ما می خواهیم هم به خوش‌حساب‌ها و هم به بد حساب‌ها پاسخ دهیم.»

هاشم‌زهی در پاسخ به این پرسش که تکلیف بسیاری از متقاضیان پیش‌قرارداد داشته و واحد آنها نیز مشخص است، چیست، گفت: «اینها را  در بلوک‌های دیگر در همان طبقه جابجا می‌کنیم، چون همکاری نکرده‌اند.»

این در حالی است که شرکت عمران پرند اواخر هفته گذشته اعلام کرد با تدابیر اخیر(شرکت عمران پرند) برای گره‌گشایی از بن‌بست و فعال شدن کارگاه‌های نیمه‌تمام مسکن‌مهر، طرحی به تصویب رسید که به موجب آن، امتیاز پیش‌خریداران خوش‌حساب جایگزین متقاضیان بدهکار می‌شود.

بر این اساس مقرر گردید میزان مشارکت متقاضیان جهت واریز آورده متقاضی در سایت پلان پروژه روی هر بلوک مشخص گردد و تکمیل و تحویل واحدها به متقاضیان بر مبنای میزان مشارکت متقاضیان صورت گیرد.

همچنین واحدهایی که متقاضیان آن آورده خود را تکمیل نکرده‌اند جهت تسریع در پیشرفت فیزیکی بلوکها واحد آن متقاضی به بلوک هایی که پیشرفت فیزیکی کمتری دارند منتقل می‌گردند.

پیش‌تر مدیرعامل شرکت عمران پرند در پاسخ به پرسش تسنیم مبنی بر این‌که آیا به لحاظ قانونی می‌توانید این کار را انجام دهید، گفته بود: ما این اخطار را به آنها می دهیم و مراحل قانونی را نیز طی می‌کنیم چون افراد همکاری نمی‌کنند باید تکلیف خوش‌حسابها را روشن کنیم.

هاشم‌زهی همچنین در پاسخ به این پرسش که مراحل قانونی مورد نظر شما چیست، گفت:‌ «شاید در این رابطه با مراجع قانونی دیگر هماهنگ کنم. فرض کنید بخش خصوصی است، بخش خصوصی (انبوه‌ساز) وقتی واحد را می‌سازد، پیش‌فروش می‌کند طرف پول را نمی‌دهد. شوخی ندارد می‌گوید واحد تمام می‌شود می‌خواهم بروم دنبال کارم.»

وی ادامه داد: «وقتی ایشان (متقاضی) نمی‌خواهد پول بدهد نمی‌توانیم پروژه‌ها را نگهداریم و هر روز هم به مردم ضرر برسد. چهار نفر پول نمی‌دهند چاره‌ای نداریم.»

 28 روز از تیرماه سال 93 سپری شده، اما خبری از واگذاری پروژه‌های اولویت اول افتتاح شرکت عمران پرند نیست.

از یک سو به نظر می‌رسد که تفکیک «خوش‌حساب‌ها» و «بدحساب‌ها» به دلیل آن‌که متقاضیان پیش‌قرارداد واحد خود را دریافت کرده‌اند که در آن بلوک، طبقه و واحد مشخص شده، عملی نباشد. این برنامه شرکت عمران پرند فقط در برخی تعاونی‌ها که تمامی اعضای آن موافق تفکیک خوش‌حساب‌ها از بدحساب‌ها باشند، امکان اجرایی شدن دارد.

واقعیت آن است که اگر واریز 95 میلیارد تومان آورده از سوی متقاضیان را فاکتور بگیریم در ماه‌های سپری شده از سال 93 اتفاق امیدوارکننده‌ای در پروژه‌های مسکن مهر پرند روی نداده است.
منبع: تسنیم