۲۸ تير ۱۳۹۳ - ۱۴:۲۳

ماجرای ثبت‌نام نیمه دومی ها در مدارس

ثبت‌نام دانش‌آموزانی که متولد نیمه دوم سال هستند همیشه با چالش‌هایی همراه بوده است و والدین همواره نگرانی‌هایی در این باره دارند.
کد خبر : ۱۸۸۲۱۲
صراط: همیشه این سوال در اذهان وجود دارد که کسی که چند روز بعد از مهرماه یا اینکه در نیمه دوم سال به دنیا آمده است از نظر وضعیت ثبت‌نام در مدرسه چه شرایطی دارد.

این دسته از افراد معمولاٌ باید یکسال منتظر بمانند و در سال آینده آن به مدرسه بروند، زیرا سن دانش‌آموزانی که می‌خواهند به اول دبستان بروند تا پایان شهریورماه باید شش سال تمام شده باشد و اگر بعد از مهرماه، سن به این عدد برسد باید تا سال آینده منتظر بمانند.

مهدی نویدادهم، دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش پیش از این اعلام کرده بود که شورای عالی آموزش وپرورش، سن ورود به مدرسه را 6 سال تمام تعیین کرده است.

 از این رو و به گفته والدین این دسته از دانش‌آموزان، حدود یکسال فرزندشان از درس خواندن عقب می‌افتد و والدین هرکاری برای اینکه فرزندشان مشکلی پیدا نکند انجام می‌دهند.

برخی از والدین هنگامی که فرزندشان در نیمه دوم سال به دنیا می‌آیند با ترفندهای مختلف شناسنامه فرزندشان را به عنوان متولد نیمه اول سال دریافت می‌کنند و از این رو مشکل دیر رفتن به مدرسه فرزند را جبران می‌کنند که این کار مشکلات قانونی و هم مشکلات اخلاقی برای آن دانش‌آموز به وجود می‌آورد.

اما برخی از اولیا برای اینکه جلوی عقب افتادگی یکساله فرزندشان به جهت تولد در نیمه دوم سال را بگیرند، آنها را به مدارس غیردولتی برده و آنجا به صورت مستمع آزاد فرزندشان را ثبت‌نام می‌کنند که بابت آن هم هزینه‌های زیادی پرداخت می‌کنند.

از طرفی وقتی این دانش‌آموزان به پایه دوم ابتدایی می‌روند تقاضای جهش تحصیلی دارند و از طرفی شرایط جهش را ندارند و نمی‌توانند به پایه‌های بالا را دریافت کند، زیرا ابتدا باید از آموزش و پرورش استثنایی مجوز انجام جهش تحصیلی را دریافت کند.

البته اولیا دانش‌آموزان باید آگاهی داشته باشند که اگر تشخیص می‌دهند دانش‌آموزی باید جهش تحصیلی انجام دهد قبل از اینکه در مدارس غیرانتفاعی این کار را انجام دهند باید مجوز سازمان آموزش و پرورش استثنایی را برای جهش تحصیلی دریافت کنند.

دانش‌آموزی که کوچک است و در آموزش و پرورش عادی او را راه نمی‌دهند در مدارس غیرانتفاعی به صورت مستمع آزاد حضور پیدا می‌کند؛ این دانش‌آموز معمولی است و دانش‌آموز جهشی نیست؛ در غیردولتی از فرد پول می‌گیرند و کلاس اول و دوم را آنجا می‌خواند و بعد از آن می‌تواند ادعای انجام جهش تحصیلی کند.

نامدار عبدالهیان، رئیس سابق آموزش و پرورش استثنایی درباره این موضوع به فارس گفت: دانش‌آموز وقتی می‌خواهد جهش تحصیلی انجام دهد باید سازمان آموزش و پرورش استثنایی از آنها آزمونی بگیرد که متوجه شود آن دانش‌آموز آی‌کیو 120 دارد یا ندارد؛ اما خبطی که وجود دارد این است که آن دانش‌آموزی که از مدرسه غیردولتی آمده شرایط جهش تحصیلی را نداشته است.

وی افزود: دانش‌آموزی که امکان جهش تحصیلی دارد پس از تست آی‌کیو در استثنایی به آموزش و پرورش می‌رود و آنجا به مدرسه‌ای معرفی می‌شود و در آن مدرسه برای او سوال طرح کرده و در همان روز تصحیح می‌کنند.

وی در پاسخ به این پرسش که «این شرایط امتحان دادن و رفتن به پایه‌های بعدی در جهش تحصیلی چقدر می‌تواند ادامه داشته باشد؟»، تصریح کرد: در مقطعی افرادی داشتیم که از پایه دوم ابتدایی به متوسطه رفتند.

 اینکه فردی در نیمه دوم سال به دنیا آمده است و باید چند ماهی منتظر بماند تا در سال آینده به مدرسه برود شرایط خوبی را فراهم می‌کند تا دانش‌آموزان با اختلافات سنی فاحش در مدارس رو به رو نشوند و شاید هم این شرایط به نفع آن دانش‌آموز یا فرد باشد.




منبع: فارس