۲۸ تير ۱۳۹۳ - ۲۱:۳۰

غزه در آستانه فاجعه درمانی

با آغاز شمارش معکوس برای تمام شدن انواع دارو در بیمارستان­‌های غزه و در حالی که حتی در برخی موارد، به دلیل نبود داروهای مورد نیاز، امکان درمان بیماران وجود ندارد، احتمال بروز فاجعه بزرگ درمانی در غزه هر لحظه قوت می­‌گیرد.
کد خبر : ۱۸۸۲۴۱
صراط: کمبود شدید دارو و تجهیزات پزشکی در بیمارستان‌­های غزه که در برخی موارد درمان بیماران را ناممکن ساخته، زنگ فاجعه درمانی در غزه را به صدا درآورده است.

کارد پزشکی با فشار روحی شدید روبه رو هستند

بیمارستان «الشفاء» یکی از بیمارستان­‌های غزه است که با کمبود دارو و تجهیزات ضروری پزشکی روبه رو است، تا جایی که کادر پزشکی این بیمارستان زیر فشار شدید روحی و با خستگی فراوان به کار خود ادامه می‌­دهند.

بیشتر بیماران این بیمارستان کودکان هستند و بارها اتفاق افتاده که پرستاران با مشاهده شدت جراحت آنان و وضعیت بسیار دشوار درمانی، اشک ریخته­‌اند.

این صحنه­هایی است که هیچ فیلیم نامه نویسی قادر نیست آن را همانطور که در غزه در جریان است به تحریر در آورده و به تصویر بکشد.

انبارهای داروی وزارت بهداشت غزه خالی شده است

با خالی شدن انبارهای دارویی وزارت بهداشت، غزه در معرض فاجعه درمانی بزرگی قرار دارد به ویژه اینکه این منطقه مدت‌ها پیش از آغاز حمله اسرائیل با تحریم و مشکلات فراوان ناشی از آن دست و پنجه نرم می­‌کرد.

علاوه بر کمبود شدید دارو و تجهیزات پزشکی و جراحی، هر لحظه این خطرو وجود دارد که مراکز پزشکی و بیمارستان­‌ها هدف بمباران اسرائیل قرار بگیرند که این امر مشکل کمبود کارد پزشکی را نیز بر مشکلات موجود خواهد افزود.

این در حالی است که به گفته دکتر «نصر التتر» مدیر بیمارستان الشفاء، کادر پزشکی غزه به دلیل تحریم، از پنج ماه پیش حقوق دریافت نکرده و اکنون فقط بنابر انگیزه­‌های انسانی مشغول فعالیت است.

به گفته وی داروهایی که در اختیار بیمارستان قرار گرفته است از حداقل مورد نیاز آن نیز بسیار کمتر است.

اما دکتر «اشرف ابومهادی» مدیر داروخانه این بیمارستان اظهار داشت: حدود 500 نوع دارو تمام شده است و آنچه باقی مانده است، فقط برای چند روز کافی است و در صورت ادامه شرایط کنونی و افزایش تعداد مجروحان، دیگر داروی بیهوشی و تجهیزات جراحی نداریم.

به گفته وی، اکنون در انبار بیمارستان الشفاء فقط 15 درصد داروهای اورژانسی موجود است و شدت فاجعه وقتی روشن می‌شود که بدانیم این داروها از آب آشامیدنی هم برای بیماران ضروری­تر است.

ابومهادی افزود: بدتر اینکه در برخی موارد به دلیل تمام شدن دارو، امکان درمان بیماران وجود ندارد و اگر شانس بیاورند  برای درمان به مصرو اردن منتقل می­‌شوند.
منبع: تسنیم